کرونا در ایران: فرصت‌ها و تهدیدها

زنان سرپرست خانوار فرصت ساختند و برخی از آب گل‌آلود ماهی گرفتند

بازار تجریش، تهران ـ AFP

شیوع ویروس کرونا پدیده‌ای است که بسیاری از مردم جهان را دچار بحران‌ اقتصادی کرده است اما برای عده‌ای مواهبی به همراه داشته است. به عنوان مثال، مشکلات معیشتی در زمان شیوع کرونا بسیاری را در مضیقه قرار داد و بر میانگین میزان فقر افزود. بازارهای مالی در دنیا تحت تاثیر شدید این پدیده قرار گرفت.  با افزایش شمار مبتلایان به کرونا، بیشتر بازارهای شاخص بورس در جهان، دچار افت شدید شد و آمارها از افزایش تعداد بیکاران در جهان خبر ‌داد. رکود بازارها بارها اعلام شد و صندوق بین المللی پول نیز اعلام کرد که اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۰ سه درصد کوچک‌تر شده است. از آن سو، برخی از طریق دورکاری، به درآمدهای کلان رسیدند.

در این میان، ایران نیز، همچون دیگر کشورها با مضرات و فواید شیوع این پدیده مواجه شده است. گرچه باید در نظر داشت، وضعیت اقتصادی و معیشتی در ایران، بحرانی‌تر از سایر کشورها برآورد می‌شود. به گفته رئیس مرکز آمار، تنها در بهار امسال و در سه ماهه نخست سال، دو میلیون نفر بیکار شدند. از آن سو، در ایران هم بوده‌اند کسانی که از بازار کرونا درآمدی معقول و یا هنگفت برای خود ساختند. بعضی با پدیده دورکاری برای نخستین‌بار آشنا شدند و همچون بسیاری از شرکت‌های موفق و بزرگ دنیا، از این روش در پیشبرد اهداف اقتصادی خود بهره بردند. به عنوان مثال، مشاغلی همچون برخی دفاتر معاملات املاک، که تا پیش از این نیازمند به حضور در دفتر کار بودند، نوع جدیدی از کار آنلاین و مجازی را تجربه کردند که به موفقیت در پیشبرد کسب و کار انجامید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی استارتاپ‌های بزرگ و پیشرو هم از مواهب شیوع ویروس کرونا بهره‌مند شدند. انها نیز همین مسیر فعالیت آنلاین را دنبال کردند. این موضوع را تارنمای فرارو در گزارش خود مورد تاکید قرار داده است. فرارو نوشته است:«مشاغلی همچون تولید محتوای آنلاین برای فضای مجازی، نه تنها با رکود شغلی مواجه نشدند، که به دلیل افزایش فرصت شهروندان برای رجوع به فضای اینترنت، به دلیل خانه نشینی اجباری، شاهد رشد هم بودند.»

فرارو در این گزارش به گروهی اشاره کرده که در دوران کرونا اتفاقا درآمد خوبی کسب کرده‌اند. بر اساس این گزارش بیشتر این مشاغل در حوزه آنلاین فعال بوده‌اند؛ فروشگاه‌های آنلاین، پلتفرم‌های آموزش مجازی، استارتاپ‌های ورزش در منزل، پزشکی از راه دور، تحویل مرسولات و بسته‌ها و نیز استارتاپ‌های حوزه «فین تک» (نقل و انتقالات مالی)، از جمله حوزه‌هایی بوده‌اند که شیوع کرونا موجب رشد آنها شده است.

در عین‌حال برخی کسب و کارهای آنلاین با مشکلاتی مواجه شده‌اند. کسب و کارهایی که نتوانستند چالش را پشت سر بگذارند، از دایره رقابت و فعالیت حذف شدند. در مقابل، گروهی موفق به کسب دستاوردهای بزرگ‌تر شدند. تولید ماسک در دوران کرونا از جمله کسب و کارهای موفق در منزل است. 

 از جمله کسانی که از شیوع کرونا، فرصت ساختند، زنان سرپرست خانوار هستند که در برخی فرهنگسراهای تهران به تولید ماسک مشغول شدند. از دیگر گروه‌ها می‌توان به کارگاه‌های تولید الکل اشاره کرد که برای مصارف ضدعفونی ایجاد شدند. بسیاری شرکت‌های داروسازی نیز در دوران کرونا  شاهد افزایش چشم‌گیر تولیدات خود به دلیل نیاز دارویی بوده‌اند. گفته می‌شود این تولیدات شامل نیاز‌های دارویی مبتلایان به کووید-۱۹هم می‌شده است.

ویتامین‌ها، مکمل‌های دارویی، دارو‌های حمایت‌کننده از افراد با بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های کلیوی، قندی و عروقی، آنتی ویروس‌ها، سرم‌ها در کنار مواد ضدعفونی، از جمله محصول‌هایی بوده‌اند که در این دوران سودآوری شرکت‌های داروسازی را افزایش دادند.

فرارو نوشته است برخی هم از آب گل‌‌آلود ماهی گرفته‌اند. همچون دلالی خودرو، بورس بازی و «شاخ بازی» در اینستاگرام.

به نظر می‌رسد هرچند کرونا برای برخی بحران‌های مالی درپی داشته است ولی برای برخی هم درآمدهای کلان و یا لااقل قابل قبول ساخته است.

بیشتر از