سلطان جدید فرمول یک: همیلتون رکورد شوماخر را شکست

لوییس همیلتون با هفت دوره قهرمانی جایزه بزرگ، یکی از پرافتخارترین ورزشکاران بریتانیا شد

لوئیس همیلتون - OZAN KOSE / POOL / AFP

لوئیس همیلتون بعد از پیروزی در رقابت‌های حساس جایزه بزرگ ترکیه، برنده هفتمین عنوان قهرمانی خود شد و به رکوردی تازه دست یافت.

گرچه سایر افراد پیرامون او کنترل خود را از دست دادند، اما همیلتون بهترین رانندگی خود در طول فصل را به نمایش گذاشت تا برنده ۱۰ دور از ۱۴ راند مسابقه شود و از رکورد قهرمانی مایکل شوماخر در کل تاریخ با سه راند اضافه عبور کند.

در بخش اعظم این رقابت حساس، همیلتون در مقام پنجم قرار داشت، ولی از تمام تجربه خود بهره جست تا لاستیک‌های کارکرده خود را برای ۵۰ دور از ۵۸ دور مسابقه حفظ کند و دست آخر با زمان خیره کننده ۳۱.۶ ثانیه و پیشتاز سرجیو پرز در جایگاه دوم، سباستین فتل در جایگاه سوم، و شارل لکلرک، هم‌تیمی او از تیم فراری در جایگاه چهارم، از پرچم شطرنجی خط پایان عبور کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

والتری بوتاس، تنها مردی که می‌توانست مانع همیلتون از دستیابی به عنوان قهرمانی در این مسابقات شود، با بختی سیاه مواجه شد و در پیست مسابقه دو بار به دور خود چرخید و در جایگاه چهاردهم ایستاد. در واقع همیلتون ۱۲ دور مانده به آخر مسابقه بود که یک دور از این هم‌تیمی بدشانس و محزون خود جلو افتاد.

عملکرد بی‌نظیر همیلتون کاملا شایسته راننده‌ای بود که اکنون می‌تواند ادعا کند پردستاوردترین فرد کل تاریخ این ورزش است.

شوماخر هفتمین عنوان قهرمانی خود را در جایزه بزرگ بلژیک در ۲۰۰۴ کسب کرد. این رکوردی بود که به زعم بسیاری می‌بایست تا سال‌ها دست نخورده باقی می‌ماند.

اما ۵۹۲۲ روز بعد، همیلتون، مردی که در محله‌ای فقیر در استیون‌گیت بزرگ شد، اکنون با کسب ششمین عنوان قهرمانی خود طی هفت سال چشمگیر، توانسته است به رکورد این راننده عالی آلمانی دست یابد. همیلتون از هر راننده‌ای که تاکنون پا به عرصه این مسابقه گذاشته بردهای بیشتر (۹۴) و پول پوزیشین‌های بیشتری (۹۷) دارد و از همه بیشتر (۱۶۳ بار) بر روی سکوی قهرمانی قرار گرفته است. [سه نفر برتر هر رقابت]

با اعجاب همگان، لنس استرول توانست در این مسابقه «خط اول» را از آن خود کند و در بخش اعظم مسابقه دقیقا پشت هم‌تیمی خود، سرجیو پرز، قرار بگیرد.

اما این مسابقه برای راننده کانادایی در یک سوم آخر دگرگون شد. پس از آن که او با تصمیم تیم خود مبنی بر عوض کردن لاستیک‌هایی جدید مخالفت کرد، لاستیک‌های خود را در مسابقه از دست داد و نهایتا در دور ۳۷م مسابقه تسلیم شد. او می‌توانست در جایگاه نهم مسابقه را به انجام برساند.

دقیقا در همان دوری که استرول انصراف داد، همیلتون که اکنون به جایگاه سوم رسیده بود، بعد از آن که سباستین فتل برای تعویض لاستیک جدید ایستاد و الکساندر آلبون از تیم ردبول به دور خود چرخید، به ناگهان به شانس پیروزی دست یافت.

با رسیدن به پیچ دوازدهم، همیلتون با راندن در حلقه دورتر پیست از پرز پیشی گرفت و به جایگاه اول رسید.

از آنجا، این راننده نمایشی بی‌نظیر داشت. با لاستیک‌هایی کهنه‌تر، ۳.۳ مایل باقی‌مانده از پیست تازه آسفالت شده پارک استانبول را سریع‌تر از سایر رانندگان به پایان رساند.

این نمایشی خیره‌کننده بود و یادآور یکی از بهترین مسابقات او در تاریخ فرمول ۱ که در سال ۲۰۰۸ در سیلوراستون رخ داد و طی آن هم او در شرایطی دشوار و مشابه به پیروزی دست یافت.

 در همان سال بود که او اولین عنوان قهرمانی خود را در برزیل برد. طی دوازده سال از آن زمان بی‌نظیر است که او توانسته است ۶ عنوان قهرمانی دیگر را به دستاوردهای خود اضافه کند و اکنون در میان بهترین ورزشکاران طول تاریخ بریتانیا قرار گیرد.

مکس ورستاپن جانشین آشکار تاج و تخت همیلتون خواهد بود، اما این راننده انگلیسی«ردبول» همچنان که روز یکشنبه به ندرت پای خود را به اشتباه روی پدال گاز یا ترمز می‌گذاشت، در لحظه‌ای که در حال رقابت با پرز بود تعادل خود را از دست داد و به دور خود چرخید و شانس خود برای پیروزی را از دست داد. او همچنین پیش از عبور از خط پایان در جایگاه ششم، سه بار نیاز به تعویض لاستیک پیدا کرد.

همیلتون با اشک بر چهره روی ماشینی که برنده هفتمین عنوان قهرمانی جهان برای او شد ایستاد، و بعد به سمت اعضای تیم خود دوید که او را در آغوش کشیدند.

او گفت: «نمی‌دانم چه باید بگویم. به نظرم باید اول از همه هم‌تیمی‌های خود تشکر کنم و از شرکتی که این ماشین را ساخت و مرا قادر کرد به این فرصت دست یابم. مسیری که ما در آن قرار داریم نقطه‌عطفی در تاریخ است. می‌خواهم همین جا از تیم خود تشکر کنم که همه این سال‌ها با من ماندند و همچنین بی‌نهایت قدردان خانواده خود هستم.»

او ادامه داد: «وقتی خیلی جوان بودم رویای این پیروزی را داشتیم، وقتی خود مسابقات جایزه بزرگ را تماشا می‌کردم، و این اتفاق واقعا خیلی فرای رویاهای کودکی من بود. به همین دلیل مهم است که کودکان از رویاپردازی نترسند و رویاهایی ناممکن داشته باشند. باید سخت کار کنید و آرزوی خود را تعقیب کنید و هرگز تسلیم نشوید یا تردید به دلتان راه ندهید.»

نتایج جایزه بزرگ ترکیه (۵۸ دور)

۱. لوئیس همیلتون (بریتانیا) از تیم مرسدس بنز با زمان ۱ ساعت و ۴۲ دقیقه و ۱۹.۳۱۳ ثانیه

۲. سرجیو پرز (مکزیک) از تیم ریسینگ پوینت با زمان ۱ ساعت و ۴۲ دقیقه و ۵۰.۹۴۶ ثانیه

۳. سباستین فتل (آلمان) از تیم فراری با زمان ۱ ساعت و ۴۲ دقیقه و ۵۱.۲۷۳ ثانیه

۴. شارل لکلرک (موناکو) از تیم فراری با زمان ۱ ساعت و ۴۲ دقیقه و ۵۳.۱۷۱ ثانیه

۵. کارلوس ساینتز (اسپانیا) از تیم مک‌لارن با زمان ۱ ساعت و ۴۲ دقیقه و ۵۳.۶۷۶ ثانیه

۶. مکس ورستاپن (هلند) از تیم ردبول با زمان ۱ ساعت و ۴۳ دقیقه و ۴.۱۸۶ ثانیه

۷. الکساندر آلبون (تایلند) از تیم ردبول با زمان ۱ ساعت و ۴۳ دقیقه و ۵.۷۹۷ ثانیه

۸. لاندو نوریس (بریتانیا) از تیم مک‌لارن با زمان ۱ ساعت و ۴۳ دقیقه و ۲۰.۵۷۲ ثانیه

۹. لنس استرول (کانادا) از تیم ریسینگ پوینت با زمان ۱ ساعت و ۴۳ دقیقه و ۳۱.۶۶۶ ثانیه

۱۰. دنیل ریکاردو (استرالیا) از تیم رنو با زمان ۱ ساعت و ۴۳ دقیقه و ۵۴.۷۷۳ ثانیه

۱۱. استبان اوکون (فرانسه) از تیم رنو با یک دور مانده

۱۲. دانیل کیوات (روسیه) از تیم سکودریا آلفا توری با یک دور مانده

۱۳. پیر گسلی (فرانسه) از تیم سکودریا آلفا توری با یک دور مانده

۱۴. والتری بوتاس (فنلاند) از تیم مرسدس بنز با یک دور مانده

۱۵. کیمی رایکونن (فنلاند) از تیم آلفا رومئو ریسینگ با یک دور مانده

۱۶. جورج راسل (بریتانیا) از تیم ویلیامز با یک دور مانده

۱۷. کوین مگنوسن (دانمارک) از تیم هاس اف ۱ با سه دور مانده

رانندگان حذف شده

۱۸. رومن گروسژان (فرانسه) از تیم هاس اف ۱ با ۴۹ دور کامل

۱۹. نیکولاس لتیفی (کانادا) از تیم ویلیامز با ۳۹ دور کامل

۲۰. آنتونیو جیوینازی (ایتالیا) از تیم آلفارومئو ریسینگ با ۱۱ دور کامل

PA

بیشتر از ورزش