نخستین شناسنامه برای «فرزندِ مادر ایرانی» صادر شد

برای صدور شناسنامه تائید دستگاه‌های امنیتی الزامی است

هزاران کودک حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی از خدمات شهروندی در ایران محروم هستند- IRIB

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران اعلام کرد نخستین شناسنامه فرزند حاصل ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی طبق مصوبه سال ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی ایران، صادر و تحویل شد.

منصور حاجی افزود تعداد افرادی را که طبق قانون تابعیت جدید مصوبه مجلس شورای اسلامی ایران، در سایت اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران و وزارت کشور ثبت‌نام کرده‌اند را ۱۸ هزار و ۳۰۰ نفر اعلام کرد و گفت هزار و پنجاه‌ویک مورد آن تاکنون به مرحله صدور شناسنامه رسیده است.

معصومه ابتکار نیز روز شنبه در توییتر نوشت: «تلاش‌ها به حاصل نشست و قانون اجرایی شد، اولین شناسنامه فرزند مادر ایرانی و پدر خارجی صادر شد.»

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری با اعلام این مطلب نوشت: «این مطالبه مادران ایرانی با تلاش‌های مجلس دهم و دولت دوازدهم محقق شد.»

تا پیش از تصویب قانون جدید تابعیت، ایرانی بودن تنها از طریق پدر ایرانی قابل‌انتقال به فرزند بود و فرزندان مادران ایرانی، می‌توانستند شناسنامه ایرانی داشته باشند.

طبق قوانین جمهوری اسلامی، ازدواج با اتباع خارجی منوط به اجازه دولت ایران است.

 برای ثبت ازدواج زنانی که با اتباع بیگانه ازدواج می‌کنند نیاز به صدور پروانه زناشویی است. این پروانه با «احراز مسلمان بودن مرد و اجازه وزارت کشور» صادر خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما فرزندان حاصل از این ازدواج در صورتی همچنان ایرانی محسوب نمی‌شدند و برای زندگی در ایران، تحصیل و استفاده از خدمات بهداشتی دچار مشکلات فراوان بودند.

هزاران کودک حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع کشور افغانستان و عراق بر اثر این قانون از خدمات شهروندی در ایران محروم بودند.

سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور پیش‌تر اعلام کرده بود برای صدور شناسنامه تائید دستگاه‌های امنیتی الزامی است.

سیف‌الله ابوترابی در شهریورماه امسال گفت: پس از تائید «ایرانی بودن مادر» از استانداری، صدور شناسنامه منوط به استعلام از وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه است.

اولین بار قانون «تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» در دوم مهرماه ۱۳۸۵ توسط غلامعلی حداد عادل رئیس وقت مجلس شورای اسلامی به دولت محمود احمدی‌نژاد جهت اجرا ابلاغ‌شده بود و طبق آن فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی با تبعه خارجی می‌توانستند بعد از رسیدن به سن هجده سال تمام تقاضای تابعیت ایرانی کنند.

بیشتر از