جریمه روزنامه‌نگار روس به اتهام «توهین» به کلیسای ارتدوکس  

با وجود شیوع کرونا، مراسم مذهبی در این کلیسا برقرار بود

برگزاری مراسم مذهبی در سراسر دنیا تحت تاثیر همه‌گیری کرونا، محدود شده است-ORLANDO SIERRA / AFP

گزارش‌ها حاکی است طنز روزنامه‌نگار روس مبنی بر این‌که کلیسای ارتودوکس روس در مقابله با کووید-۱۹ «نتوانسته مقررات ایمنی را رعایت کند» توهین تلقی شده و او به این خاطر جریمه‌شده است.

 اتهام الکساندر پیچوگین نشر اکاذیب است که بنا به این اتهام جان و امنیت شهروندان را بخطر می اندازد.

او در ماه آوریل در پی انتشار مطلبی در کانال تلگرامی اش بازداشت شد. بر اساس این گزارش، مطلب او مربوط به ادعایی از سوی سرویس امنیتی فدرال روسیه مربوط می‌شد که مراسم کلیسای پالم ساندی را «یک اقدام برنامه‌ریزی‌شده ... به هدف مبتلا کردن مردم به یک بیماری کشنده» دانسته بود و افراد مبتلا به این بیماری را «بمب‌گذاران انتحاری» خوانده بود.

به گزارش انجمن حمایت از روزنامه‌نگاران، آقای پیچاگین، سردبیر یک خبرنامه مستقل و پایگاه اینترنتی سیاسی، گفت مطلب او بیان نارضایتی‌اش از عدم توقف کلیسا در رعایت مقرراتی بود که برای حفظ سلامت کلیسا روندگان در مقابل ویروس کرونا تنظیم‌شده بودند.

این خبرنگار می‌گوید فرماندارشان در منطقه نیژنی نوگورود از او و سایر وبلاگ نویسان خواسته بود مطالبی بنویسند که مردم را به رعایت مقررات کووید تشویق می‌کنند.

گزارش حاکی است، مأموران سرویس امنیتی فدرال بعداً او را دستگیر و کامپیوتر و تلفن همراهش را مصادره کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیچاگین به انجمن حمایت از روزنامه‌نگاران گفته است دادستان تقاضای حکم تعلیقی دو سال و نیم حبس را برای او داشته است. به گزارش رادیو آزادی اروپا، دادگاه در عوض جریمه نقدی ۳۰۰ هزار روبل (۲ هزار و ۹۶۰ پوند) را برای او صادر کرده است. وکیل او گفته است به این حکم اعتراض خواهد کرد.

انجمن حمایت از روزنامه‌نگاران خواستار آن شد که مقامات روس با رفع تمام اتهامات او اجازه دهند وی آزادانه به سر کار خود برگردد.

به گفته گالنوزا، عضو این انجمن: «مقامات روسیه نباید وقت خود را صرف آزار و اذیت و اقدامات قانونی وبلاگ نویسی کنند که یک مطلب طنز و هجو نوشته است.»

طبق گزارش، شاهدان در جریان دادگاه گفته‌اند مطلب او حاوی اطلاعات غلط نبود و جنبه استعاره داشت.

© The Independent

بیشتر از جهان