شکایت کلیساها از فرماندار کالیفرنیا برای محدودیت‌های ایام کرونا

کشیش کلیسای چِرچ آنلیمیتِد: «انجیل به من دستور داده دستم را روی مردم بگذارم و برای آنها دعا کنم»

فرماندار کالیفرنیا در نشست خبری، ۲۷ مارس - Carolyn Cole-Pool/Getty Images/AFP

کلیساهای ایالت کالیفرنیای آمریکا از «گوین نیوسِم»، فرماندار این ایالت، در ارتباط با (محدود شدن اختیارات) حق‌شان برای بازنگاه داشتن کلیسا در طول همه‌گیری کرونا، به دادگاه شکایت کرده‌اند. 

سه کلیسا درنواحی ریورساید و سان برناردینوی کالیفرنیا، شکایت کرده‌اند که اقدامات فرمانداری در مورد حفظ فاصله اجتماعی، حق آن‌ها را برای آزادی مذهب و اجتماع نقض می‌کند.

به گزارش نشریه لس‌آنجلس تایمز، علاوه بر آقای نیوسم که عضو حزب دموکرات است، علیه خاویر باکِرا، دادستان کل ایالت کالیفرنیا و کارکنان ناحیه‌های ریورساید و سن برناردینو نیز اقامه دعوا شده است.

تحت مقررات قرنطینه، مراسم مذهبی، در زمره «اجتماعاتِ ضروری» قید نشده است، اما کلیساهای ایالت کالیفرنیا در دادخواست‌شان گفته‌اند که برگزاری مراسم مذهبی یک ضرورت اجتماعی است.

جیمز موُفَت، کشیش ارشد کلیسای «چِرچ آنلیمیتِد» که یکی از شاکیان است، می‌گوید که حفظ فاصله اجتماعی کارش را ناممکن کرده است.

در این ادعانامه آمده است که کشیش موفت «معتقد است انجیل به او به عنوان یک کشیش دستور می‌دهد که دستش را روی مردم، از جمله بیماران، بگذارد و برایشان دعا کند.»

«موفت همچنین معتقد است که انجیل به او حکم کرده است که مراسم غسل تعمید به جا آورد که از طریق اینترنت ناممکن است.»

به گزارش لس‌آنجلس تایمز، کشیش موُفَت در اوایل ماه جاری به خاطر برگزاری مراسم «یکشنبه نخل» مبلغ ۱۰۰۰ دلار جریمه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شکایت توسط نهاد غیرانتفاعی «مرکز آزادی‌های آمریکا» به دادگاه برده شده است که در ایالت کالیفرنیا مستقر است. هارمیت کِی دیلون، رئیس این نهاد، دولت را به خاطر دخالت در فعالیت‌های مذهبی به شدت به باد انتقاد گرفته است و می‌گوید: «دولت نباید در نحوه عبادت مردم دخالت کند.»

«اگر ساکنان کالیفرنیا می‌توانند به کاست کوُ (فروشگاه عمده‌فروشی در این ایالت)، یا مغازه فروش ماری‌جوانا، یا مشروب‌فروشی بروند و به گونه‌ای مسئولانه و با حفظ فاصله اجتماعی خرید کنند، باید به همین گونه هم بتوانند با حفظ همان احتیاط‌ها به عبادت بپردازند.»

در این میان، جان سی ایستمن، استاد حقوق و خدمات اجتماعی در دانشگاه چپمن در «اورنج کانتی»، به نشریه لس‌آنجلس تایمز گفته است که دادخواست (کلیسا) دارای نکاتی قانونی است.

او گفت: «مراسم دعا که در جریان آن یک نیمکت (کلیسا) به یک خانواده اختصاص داده شود و دیگران با پوشیدن ماسک و دستکش سه نیمکت آن‌طرف‌تر بنشینند، به گونه‌ای به مراتب کمتر سختگیرانه، هدف دولت را برآورده می‌کند.» 

در اوایل ماه جاری، کلیسای کشیش رادنی هاوارد براون، به دنبال بازداشت او به خاطر انجام مراسم دعای یکشنبه، تعطیل شد.

او ضمن اظهار ناخشنودی از تصمیم مقامات، گفت: «این کار (اجرای مراسم) را برای دفاع از اعضای کلیسا، نه در مقابل ویروس، بلکه در رویارویی با یک دولت خودکامه، باید انجام می‌دادم.»

به گزارش دانشگاه جانز هاپکینز که روند شیوع کرونا را در جهان دنبال می کند، آزمایش کرونای بیش از ۴۸۲.۶۳۴ نفر در ایالات متحده مثبت بوده  است و دستکم بیش از  ۲۹.۶۴۹ نفر براثر عوارض آن جان سپرده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان