دلیل مرگ‌و‌میر بالای کرونا در ایران: «عدم پذیرش بیماران در مراکز درمانی»

«۳۰ درصد بیماران کرونا به محض آن که به اورژانس می‌رسند جان خود را از دست می‌دهند»

به گفته این مقام دولتی «زیرساخت‌های درمانی مناسب» در کشور وجود ندارد -عکس از خبرگزاری مهر

رییس ستاد مقابله با کرونا در تهران تاخیر در مراجعه مبتلایان به مراکز درمانی و عدم توانایی پذیرش بیماران را در این مراکز از عمده دلایل مرگ آن‌ها در کشور عنوان کرد. علیرضا زالی در عین حال اضافه کرده است در ایران پنج اصل، شناسایی سریع مبتلایان، جداسازی سریع، درمان سریع، پیگیری وضعیت بهبودیافتگان و ردیابی مبتلایان در کشور تاکنون انجام نشده و تا زمانی که انجام نشود نمی‌توان انتظار پایین آمدن میزان مرگ و میر را داشت.

به گقته این مقام دولتی هیچ‌کدام از این مراحل در ایران به درستی انجام نمی‌شود و تا زمانی که این پنج اصل به درستی انجام نشود نمی‌توان انتظار کاهش مرگ و میر را داشت.

آقای زالی همچنین اضافه کرده: «بین بروز بیماری و مراجعه فرد به پزشک تاخیر وجود دارد و دلیل آن ترس مردم از مراکز درمانی است. ضمن آن که ما نیز گاهی قادر به پذیرش بیمار نیستیم.» پیش‌تر اما سایر مقام‌های وزارت بهداشت هزینه‌های درمانی بالا برای درمان بیماران مبتلا به کرونا را دلیل عدم مراجعه مردم به مراکز درمانی عنوان کرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این مقام دولتی «زیرساخت‌های درمانی مناسب» در کشور وجود ندارد و ایران «باید از تجربیات کشورهای دیگر درباره این بیماری» استفاده کند. وی از نمونه موفق مهار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور آلمان خبر داده است. به گفته آقای زالی «کیفیت زندگی» در ایران کاهش پیدا کرده است.

محمد طالب‌پور رئیس بیمارستان سینا نیز امروز در گفت‌وگو با روزنامه ایران گفت: «۳۰ درصد بیماران کرونا به محض آن که به اورژانس می‌رسند جان خود را از دست می‌دهند.»

به گفته آقای طالب‌پور این بیماران زمانی که کار از کار گذشت و بیمار آن قدر دست روی دست گذاشت تا ویروس کرونا همه بافت ریه را درگیر کرد به بیمارستان مراجعه می‌کنند. این متوفیان معمولا کسانی بوده‌اند که مدت‌ها در منزل خوددرمانی کردند.»

رییس بیمارستان سینا با اشاره به روند افزایشی مرگ و میر بر اثر ابتلا به کرونا همچنین اضافه کرد: «متأسفانه در موج اخیر برخی ازبیماران کرونا که به بیمارستان مراجعه می‌کنند، در همان ۲۴ ساعت اول فوت می‌کنند که بررسی‌های ما نشان می‌دهد هنگام مراجعه بسیار بدحال بوده‌اند و به دلیل مراجعه دیرهنگام و درگیری ریه‌هایشان از دنیا رفته‌اند.»

با شروع فصل پاییز در ایران آمار مبتلایان و مرگ‌ومیرهای مربوط به کرونا رکوردهای روزانه را ثبت می‌کنند. طی روزهای اخیر مرگ روزانه بیش از ۴۰۰ نفر در یک روز هشدارهای مقام‌های پزشکی و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی را در پی داشته است.

در حالی که به نظر می‌رسد دولت ایران مساله کرونا را به حال خود رها کرده‌ است ولی در سیاست‌های خارجی خود مدام به متهم کردن سایر کشورها در مهار این ویروس انتقاد می‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت در ایران از شناسایی ۱۱هزار و ۷۸۰ مورد جدید کووید-۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت ۴۶۲ تن نیز جان باخته‌اند. مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۷۱۵ هزار و ۶۸ نفر رسید.

استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

استاندار ایلام نیز امروز اعلام کرد که به دنبال ایجاد بیمارستان صحرایی برای حجم بالای بیماران است و هم‌زمان از مردم این استان خواست قوانین بهداشتی را رعایت کنند. او تاکید کرد که اگر مردم این استان برای کنترل همه‌گیری کرونا همکاری نکنند، فاجعه‌ای اتفاق می‌افتد.

مسعود مردانی عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا نیز امروز گفت: «اکنون طغیان شدید بیماری در کشور به ما می‌گوید که روش‌های محافظه‌کارانه دیگر جواب نمی‌دهد.» به گفته آقای مردانی، بهترین حالت، تعطیلی است، تعطیل کردن همه‌جا به جز آتش‌نشانی، مراکز درمانی، داروخانه‌ها و مغازه‌های مرتبط با فروش مواد غذایی.

بیشتر از