اعلام آمادگی بایدن برای همکاری در مساله هسته‌ای ایران با فرانسه

جو بایدن با رهبران فرانسه، آلمان،‌ بریتانیا و ایرلند تلفنی گفت‌و‌گو کرد

بایدن بارها وعده داده در صورت پایبندی ایران به تعهداتش به برجام بازمی‌گردد-JOE RAEDLE / Getty Images via AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا بر اساس اعلام رسانه‌ها، در گفت‌و‌گوی تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بار دیگر بر همکاری با متحدان اروپایی بر سر سیاست هسته‌ای ایران تاکید کرد.

در همین حال حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نیز از آمادگی مشروط تهران برای گفت‌و‌گو با دولت جدید آمریکا خبر داده است.

تیم دولت انتقالی بایدن-هریس (کامالا هریس، معاون منتخب بایدن) با اشاره به گفت‌و‌گوی تلفنی بایدن با مکرون در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بایدن آمادگی خود برای همکاری در زمینه چالش‌های جهانی شامل امنیت و توسعه در آفریقا، تنش‌ها در اوکراین و سوریه و مساله هسته‌ای ایران را اعلام کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه و چین پس از خروج دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا به امید بازگشت آمریکا به برجام در توافق هسته‌ای باقی ماندند. در دو سال‌ونیم پس از خروج آمریکا از برجام اروپا با اتخاذ موضعی منفعل، تلاش کرد با توجه به احتمال تغییر دولت در آمریکا، از اقدام جدی علیه ایران یا خروج رسمی از برجام خودداری کند.

با این حال با توجه به تحولات منطقه‌ای، گام‌های تهران در توسعه فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی و اعمال تحریم‌های ثانویه، بازگشت به دوران قبل از خروج آمریکا از برجام امکان‌پذیر نخواهد بود.

البته همچنان مقامات تهران امیدوارند در صورت آغاز به کار دولت بایدن، او به برجام بازگردد و تحریم‌ها را لغو کند. روحانی از دولت بعدی آمریکا خواسته که «با جبران اشتباه‌های گذشته به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد.»

بایدن در کارزار انتخاباتی خود بارها اعلام کرده بود که در صورت پایبندی ایران به تعهداتش به برجام بازمی‌گردد. اما در عین حال او و هریس بر تعهد آمریکا در حمایت و حفاظت از متحدان منطقه‌ای از جمله اسرائیل و عربستان سعودی نیز تاکید کرده‌اند.

از سوی دیگر بایدن هیچگاه به جزئیات برنامه خود برای بازگشت به برجام اشاره نکرده و همواره در این زمینه کلی گویی کرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که بایدن با رهبران بریتانیا، ایرلند، آلمان و کانادا نیز تلفنی گفت‌و‌گو کرده است.

این در حالی است که دونالد ترامپ، همچنان نتیجه رسانه‌ای انتخاباتی را که هفته گذشته برگزار شد، نپذیرفته و در بسیاری از ایالت‌ها دعاوی حقوقی را در مورد روند برگزاری انتخابات و شمارش آرا مطرح کرده است.