توقف آزمایش واکسن چینی کرونا در برزیل در پی «رخدادهای نامطلوب»

واکسن چینی در برزیل دیگر روی هیچ داوطلبی آزمایش نخواهد شد

ماه گذشته، برزیل توافقی را برای دریافت و تولید ۴۶ میلیون دوز واکسن کروناوک اعلام کرد-SILVIO AVILA / AFP

به دنبال مشاهده رویدادی «نامطلوب» نهاد ارشد بهداشت و سلامت برزیل استفاده آزمایشی از یک واکسن چینی کووید-۱۹ را متوقف کرد.  

آنویسا، یک سازمان نظارتی سلامت و بهداشت در برزیل گفت «به دنبال وقوع یک رشته رویدادهای نامطلوب» این گونه تصمیم‌گیری شد که مطالعه و آزمایش بالینی این واکسن متوقف شود.  

این نهاد نظارتی در بیانیه‌ای گفت که رویداد مورد نظر در تاریخ ۲۹ اکتبر رخ داد و به دنبال آن آزمایش‌های بالینی واکسن، برای «بازبینی داده‌های اطلاعاتی تا به این لحظه و قضاوت درباره خطرات و فواید ادامه تحقیق» متوقف می‌شود.  

این بیانیه افزود که در راستای «مقررات ملی و بین‌المللی» و طبق «اصول رازداری، کرامت انسانی، و حفاظت از شرکت‌کنندگان»، داده‌های بالینی مربوط به داوطلبان شرکت‌کننده در تحقیق «باید محرمانه بمانند.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نهاد نظارتی بهداشتی گفت که اخلال در کار، بخشی از «روش‌های مفید بالینی در این قبیل روندها است که در تحقیقات بالینی برزیل در نظر گرفته ‌شده‌اند.»  

آنویسا ضمن تاکید بر تعهد این نهاد به سلامت عامه، گفت که با تصمیم فوق، «هیچ داوطلب جدیدی واکسینه نمی‌شود.»  

در ماه اکتبر، یک داوطلب شرکت‌کننده در آزمایش‌های بالینی واکسن کووید-۱۹ تولیدی آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد، در برزیل فوت کرد اما در آن زمان، این رویداد باعث توقف آزمایش واکسن نشد.  

به گفته آنویسا، «رویدادهای بد» ممکن است از جمله شامل مرگ داوطلبان، معلولیت مداوم و یا عمده، امراض مادرزادی و یا نقص در زمان تولد باشد.  

واکسن کروناوک ساخت شرکت چینی سینووک بیوتک است و از سوی مرکز تحقیقاتی استان سائوپائولو مورد آزمایش قرار گرفته است.  

ماه گذشته، برزیل توافقی را برای دریافت و تولید ۴۶ میلیون دوز واکسن کروناوک اعلام کرد اما ژائیر بولسونارو، رییس‌جمهور برزیل گفت که به دلیل نبود آزمایشات کافی، کشورش آن را دریافت نخواهد کرد. او گفت: «مردم برزیل موش آزمایشگاهی هیچ‌کس نیستند.»  

در جهان، بیش از ده واکسن ویروس کرونا تولید شده است که در مراحل مختلف تولیدند، از جمله آزمایش‌های گسترده بالینی در کشورهایی چون ایالات متحده آمریکا، چین، روسیه و هند.  

© The Independent

بیشتر از جهان