صعود ارزش سهام ماریجوانا، افت سهام اسلحه‌سازها

در دوران پس از کرونا، دود بیشتر خواهد شد، آتش کمتر

نتایج همه پرسی ها، از قانونی شدن ماریجوانا در سرتاسر آمریکا خبر می دهد ـ Mladen ANTONOV / AFP

سرمایه‌گذاران معتقدند که در دوران ریاست جمهوری جو بایدن و پس از پایان کرونا، انسان‌ها کمتر شلیک و بیشتر سیگار دود خواهند کرد.  

به دنبال نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر در آمریکا و اعلام تاثیر بسیار بالای واکسن ویروس کرونا، سهام شرکت‌های تفنگ و مهمات سقوط و هم‌زمان، سهام شرکت‌های ماریجوانا جهش ناگهانی نشان دادند.  

پس از اعلام نام آقای بایدن به عنوان چهل و ششمین رییس‌جمهور ایالات متحده، شورش و ناآرامی مدنی رخ نداد و سهام شرکت‌های تولیدکننده اسلحه «اسمیت‌اند وسون» و «استرم راجر‌اند کو» بیش از ۹ درصد سقوط کرد. «ویستا اوتدور»، فروشنده مهمات نیز با سقوط ۱۲ درصدی سهام خود مواجه شد.  

به گفته خبرگزاری رویترز، این‌ها از جمله سهام «در خانه بمانید» دوران کرونا است که به دنبال اعلام واکسن بسیار موثر شرکت فایزر برای ویروس کرونا در مرحله آزمایشی، شروع به سقوط کردند.  

رامل دایونیسیو، تحلیل‌گر شرکت سرمایه‌گذاری ایگیس کپیتال در ایمیلی گفت: «اگر واکسنی با ۹۰ درصد تاثیر، حقیقتا کووید را به پایان برساند، بازگشت به کار و مدارس می‌تواند باعث شود که این بخش‌ها از نظر فروش به سطح عادی خود بازگردند.»  

در عین حال، شرکت‌های ماریجوانا، مانند «کنوپی گروت» با ۱۰ درصد رشد، «آرورا کانابیس» با ۲۰ درصد رشد، بعد از آن که از افزایش فروش و کاهش ضرر خبر دادند، سهامشان جهش کرد.

 کیورالیف، آفریا، کرونوس و تیلرای، به نوشته سی‌ان‌ان بیزینس، شرکت‌های دیگر ماریجوانا بودند که به دنبال اعلام نتایج انتخابات سهامشان رشد نشان داد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیوید کلین، مدیر اجرایی کنوپی در کنفرانس تلفنی با تحلیل‌گران گفت: «ما معتقدیم که پیروزی بایدن گامی مهم در مسیر قانونی شدن فدرال ماریجوانا در بازار ایالات متحده از طریق جرم‌زدایی و تغییر برنامه‌ریزی‌ها است.»  

او گفت: «نتایج همه‌پرسی‌های حاشیه‌ای در جریان انتخابات، نشانگر حمایت از قانونی‌شدن استفاده بزرگسالان از ماریجوانا در سرتاسر کشور است و از سوی اکثریت آمریکایی‌ها حمایت می‌شود. ماریجوانای قانونی دارد به یک امر عادی آمریکایی تبدیل می‌شود.»  

چندین ایالات هم‌زمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، همه‌پرسی قانونی‌شدن استفاده تفریحی از ماریجوانا را نیز برگزار کردند و به آن رای دادند، از جمله ایالت‌های آریزونا، مونتانا، نیوجرزی، و داکوتای جنوبی.  

میگل مارتین، مدیرعامل آرورا گفت که موضع بایدن و هریس درباره ماریجوانا شفاف بود اما مجلس دست هر طرفی که قرار گیرد، درباره قانونی شدن آن در سطح فدرال، تاثیر خواهد گذاشت.  

کامالا هریس، معاون رییس‌جمهور منتخب در مصاحبه‌ای با رادیو «برکفست کلاب» در سال ۲۰۱۹، اذعان کرد که ماریجوانا می‌کشد و در همان مصاحبه معروف، اعلام کرد که از قانونی شدن این ماده حمایت می‌کند.  

خانم هریس علی‌رغم این که مسؤول ۱۹۰۰ مورد صدور محکومیت در ارتباط با جرائم مربوط به ماریجوانا در دوران دادستانی‌اش در ایالت کالیفرنیا بود، در گفت‌وگو با میزبان این برنامه، چارلاماین تا گاد، شوخی کرد و مصرف ماریجوانای خودش را خیلی کم، توصیف کرد.  

© The Independent

بیشتر از اقتصاد