وقتی که دیوار فرو ریخت من آن جا بودم

عکاس ایندییپندنت برای ثبت سقوط دیوار برلین جایزه گرفت

سقوط دیور برلین،سرآغاز خاتمه کمونیسم دراروپا بود John MACDOUGALL / AFP

رونالد ریگان در دیدار از برلین غربی در سال ۱۹۸۷، از میخائیل گورباچف خواست دیوار میان دو برلین را پایین بکشد، اما کسی انتظار نداشت چنین خواستی به واقعیت بپیوندد.  

دو سال پس از آن، در سال ۱۹۸۹، این دقیقا همان واقعه‌ای بود که رخ داد و برایان هریس، عکاس نشریه ایندیپندنت هم آن جا بود. 

سقوط دیور برلین، لحظه و سرآغاز خاتمه کمونیسم دراروپا بود. 

از تلاش هریس بابت پوشش کامل روزهایی که اروپا را برای همیشه عوض کرد با جوایزی از جمله جایزه معتبر عکاس سال «وات دِ پِیپِرز سِی» (نشریات چه می‌گویند) در سال ۱۹۹۰ تقدیر شد. 

برایان ششم نوامبر وارد برلین شد و از مردم، خیابان‌ها و اعتراض‌های کوچکی که این طرف و آن طرف برگزار می‌شد، عکس گرفت. 

۹ نوامبر، آندریاس ویتَم اسمیت، سردبیر ایندیپندنت در یک تماس تلفنی به او گفت دیوار برلین در حال پایین آمدن است. 

آندریاس گفت خبرگزاری آسوشیتد پرس اعلام کرده که دیوار برلین در حال سقوط است و حتی آدرس نقطه‌ای را که این رویداد در آن رخ می‌دهد به او داد. برایان توانست تصاویر کامیونی را بردارد که  برای شکستن دیوار به کار گرفته شده بود. او تصمیم گرفت از برلین شرقی به برلین غربی برود که بتواند این تصاویررا به دفترلندن مخابره کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما برای برایان پرده آهنین همچنان پابرجا بود. مقررات اداری که برای کسانی که در آن سوی دیوار برلین مانده بودند، به صورت بخشی از زندگی‌شان درآمده بود، از عبور برایان به برلین غربی ممانعت می‌کردند زیرا او مدارک لازم را با خود به همراه نداشت. 

پس از چند بار تلاش برای عبور از برلین شرقی به غربی برایان به این نتیجه رسید که قادر به ارسال عکس‌هایش برای شماره آن شب ایندپندنت نیست و تصمیم گرفت به محل دیوار بازگردد و شاهد شکسته شدن بیشتر آن باشد. او نقطه‌ای را روی یک درخت یافت که از آن جا به خوبی می‌توانست شاهد  پایین آمدن دیوار باشد. 

در حدود ساعت ۲ بامداد، شهروندان برلین غربی نگهبانان مرزی برلین شرقی را مورد استهزا قرار دادند. پاسخ آن‌ها هم بازکردن شیر شیلنگ‌های آب به روی معترضان برلین غربی بود. برایان تصایری عالی از شهروندان برلین غربی گرفت که در حالی که روی دیوار نشسته بودند، با گرفتن چتر در مقابلشان از خود دفاع می‌کردند. 

برایان توانست با تلاش فراوان فیلم‌هایش را صبح روز بعد به فرودگاه برلین غربی و پرواز لندن برساند. فیلم‌ها اوایل بعدازظهر به دفتر ایندیپندنت در لندن رسید و در هشت ستون در صفحه پشت روزنامه چاپ شد.  

می‌توانید با کلیک روی اینجا تصاویر «دیوار برلین فرو می‌ریزد» اثر برایان هریس را خریداری کنید. برای خرید سایر مجموعه عکس‌های برایان هریس از جمله تصاویر اطراف دیوار برلین اینجا را کلیک کنید. 

© The Independent

بیشتر از جهان