برگزاری مراسم سالگرد پایان جنگ‌جهانی در برلین زیر سایه کرونا

تعطیلی شهرها به معنای تعلیق و یا لغو بسیاری از جشن‌های عمومی است

آلمانی‌ها در برلین برای اولین بار سالروز پایان جنگ‌ جهانی دوم را جشن خواهند گرفت. غالبا هشتم ماه مه توجه زیادی را جلب نمی‌کند.، اما برای هفتادوپنجمنین سالگرد پایان جنگ‌جهانی دوم که در سال ۲۰۲۰ ، شهر برلین تصمیم گرفت که نه تنها شکست‌ نازیسم بلکه تولد مجدد دموکراسی را به عنوان یکی از روزهای تعطیل عمومی اعلام کند. 

با این حال، بسیاری از برنامه‌های عمومی که برای این روز طراحی شده‌اند، به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی شهرها و کسب‌وکارها و ماندن مردم در خانه، لغو شده‌اند. 

مهمانی‌ها و جشن‌های خیابانی در سطح شهر و یک نمایشگاه در فضای باز و برنامه‌هایی در چندین موزه ترتیب داده شده بود که همه آنها تا زمانی که مقررارت در خانه‌ماندن مردم و تعطیلی کسب‌وکارها برقرار است، به تعویق افتاده است. 

 

در این میان اما گروه «پروژه فرهنگی» (Kulturprojekte)، که دست‌اندرکار بسیاری از برنامه‌های این جشن است، تلاش می‌کند با «هفته تم دیجیتالی» برنامه‌هایی را تا هشتم مارس، در این زمینه اجرا کند. 

این گروه با استفاده از «واقعیت مجازی»، تعدادی پادکست‌ و یک نمایشگاه دیجیتالی آنلاین، از برلینی‌ها دعوت کرده است که به بهار ۱۹۴۵ بازگردند تا ببینند زندگی در پایان جنگ در چندین مکان نمادین در سراسر شهرشان چگونه بود.

اما این پروژه در دنیای واقعی نیز وجود دارد؛ پوسترهایی فراوان در شهر که تصاویر برلین بمباران شده را نشان می‌دهند با شعارهایی مانند «در آغاز یک انتخاب بود - یک انتخاب و یک نتیجه.»

وب سایت Kulturprojekte می‌گوید ، این کمپین قصد دارد به برلینی‌ها یادآوری کند که دوره نازی با انتخاباتی دموکراتیک آغاز شد و این «مسوولیت همه است که اطمینان حاصل کنند که تاریخ تکرار نمی‌شود.»

این گروه اضافه كردند كه ثبت هشتم ماه می به عنوان یك تعطیلات عمومی «این فرصت را فراهم می‌کند که پیامی غیرقابل توصیف علیه فاشیسم و جنگ و در جهت صلح ارسال کنیم.»

موریتز ون دالمن، رئیس «پروژه فرهنگی» ، گفت كه این بزرگداشت‌ها با توجه به سلسله حملات مرگبار تروریستی توسط افراطیون راست‌گرای افراطی در آلمان در سال‌های اخیر از اهمیت بیشتری برخوردار بودند.

وی به بی بی سی گفت: «ما همچنین مشتاق هستیم که به مخاطبان جوان، به ویژه آنهایی که سابقه مهاجرت دارند، ولی آگاهی کمی از تاریخ آلمان دارند توجه کنیم.»

صدراعظم آلمان، آنجلا مرکل و رئیس جمهور فرانک-والتر اشتاین مایر در برلین خواهند بود تا در یادبود این شهر برای قربانیان جنگ و استبداد شرکت کنند. 

با این حال، این موضوع که این شهر هشتم ماه می را به عنوان تعطیلات عمومی تصویب کند بحث‌انگیز بوده است چرا که معمولا این روز توسط آلمانی‌ها نادیده گرفته می‌شود و یا به عنوان یادآوری شرم‌آور از شکست‌ کشور‌شان از آن یاد می‌شود.

تنها تعطیلات عمومی فدرال که توسط ۱۶ ایالت آلمان برگزار می‌شود و یادبود بخشی از تاریخ این کشور را گرامی می‌دارد، سوم اکتبر است که به تاریخ تجدید اتحاد آلمان و غرب در پایان جنگ سرد در سال ۱۹۹۰ برمی‌گردد.

با این حال، در دهه‌های اخیر این روز به تدریج توسط برخی نیز به عنوان روز رهایی از حکومت نازی‌ها دیده دیده شده است. 

یکی از بازماندگان هولوکاست خواستار تبدیل شدن این روز به یک روز تعطیل عمومی دائمی و سراسری در آلمان شده است و در حمایت از این اقدام طوماری با ۱۰۱ هزار امضا جمع شده است.

اگرچه برخی احزاب چپ‌گرایانه از این پیشنهاد حمایت کرده‌اند ، اما حزب افراطی راست اف.دی با این ایده مخالف است.

الكساندر گولند‌، از چهره‌های پیشرو در AfD، گفت: «شما نمی‌توانید هشتم ماه مه را برای آلمان جشن بگیرید. برای زندانیان اردوگاه کار اجباری روز آزادسازی بود. اما همچنین یک روز شکست مطلق بود، یک روز از دست رفتن بخش‌های بزرگی از آلمان و از بین رفتن استقلال ملی.»

بیشتر از جهان