«تهران را تعطیل نمی‌کنند، خودتان در قرنطینه بمانید»

در ۱۴ استان ابتلای به کرونا روند صعودی یا نقطه اوج جدید مشاهده شده است

طی حداقل در دو ماه گذشته بارها بحث تعطیلی تهران به عنوان بزرگترین مرکز شیوع کرونا با آمار مر گ ومیر بالا مطرح شده است - ATTA KENARE / AFP

کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا در وزارت بهداشت ایران، احتمال «پیک» جدید کرونا را در ۱۴ استان کشور داده است. موارد مرگ و میر در ۱۴ استان ایران که تهران یکی از آن‌ها است، در هفته منتهی به ۱۶ آبان روند صعودی داشته است.  

ایران همچنین رکورد جان‌باختگان کرونا را با مرگ ۴۵۹ بیمار در شبانه‌روز گذشته ثبت کرده است و از سوی دیگر، رئیس شورای شهر تهران نیز می‌گوید روزانه در تهران بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفربر اثر آلودگی هوا و کرونا جان خود را از دست می‌دهند. طی دو ماه گذشته طرح تعطیلی تهران بارها مطرح و مصوب شده، ولی عملیاتی نشده است. امروز هم مینو محرز، عضو علمی کمیته مقابله با کرونا، گفته است که هرچند حسن روحانی دستور تعطیلی دوهفته‌ای تهران را صادر کرده است، ولی استاندار تهران موافقت نمی‌کند. 

خانم محرز با ذکر این نظر که «عدم تعطیلی تهران فاجعه است. آیا می‌خواهند وضعیت از این بدتر شود؟»، از مردم خواسته است که از خانه‌های خود خارج نشوند و توضیح داده است:«وقتی کسی برای جان مردم اهمیت قایل نمی‌شود، مردم باید خودشان رعایت کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مینو محرز همچنین توضیح داده است که ستاد ملی مقابله با کرونا که ریاست آن با رئیس جمهوری و عالی ترین مقام اجرایی کشور است، دستور تعطیلی تهران را صادر کرده‌اند، ولی استانداری تهران با تعطیلی موافقت نمی‌کند و «این مسئله خیلی جای سوال دارد و واقعا نمی‌دانم علت آن چیست. بنده واقعاً از این تصمیم استانداری تعجب می‌کنم.»

طی حداقل در دو ماه گذشته بارها بحث تعطیلی تهران به عنوان بزرگترین مرکز شیوع کرونا با آمار مر گ ومیر بالا مطرح شده است. شورای شهر تهران بارها درخواست اقدام فوری در خصوص تعطیلی تهران را مطرح کرده است و حسن روحانی نیز با این مصوبه موافقت کرده و دستور تعطیلی تهران را صادر کرده است. ولی امروز انوشیروان بندپی، استاندار تهران، طرح تعطیلی دو هفته‌ای تهران را منتفی اعلام کرد و گفت:«مقرر شد فعالیت گروه‌های دو، سه و چهار از ساعت ۱۸ به بعد متوقف شود.»

این در حالی است که آمار مبتلایان به کرونا در کشور رکورد روزانه ثبت می‌کند و به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، تنها در شبانه‌روز گذشته ۹۲۳۶ مورد جدید کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند، و شمار مجموع جان‌باختگان مبتلا به کرونا در ایران به ۳۸ هزار و ۲۹۱ نفر رسیده است. 

استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا در وزارت بهداشت، نیز گفته است که در هفته منتهی به ۱۶ آبان ماه موارد ابتلا و مرگ و میر کرونا در کشور همچنان بالا بوده و در ۱۴ استان نیز روند صعودی یا شروع «پیک» جدید دیده شده است. 

این کمیته همچنین می گوید که موارد ابتلا و مرگ و میر در کشور بالا است و روند ثبات آن با تغییرات مختصر صعودی بوده است. 

در ۹ استان ایلام، لرستان، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، البرز، اصفهان، گیلان و هرمزگان، روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی مشاهده شده است. 

در ۱۴ استان یزد، خراسان جنوبی، همدان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، تهران، قزوین، خوزستان، گلستان، فارس و سیستان و بلوچستان «روند صعودی یا شروع پیک جدید» دیده شده است.

 در سه استان کرمانشاه، مازندران و بوشهر، روند ثبات با تغییرات مختصر و نامنظم مشاهده شده است و به نظر می‌رسد که استان اردبیل اخیرا یک «پیک» را پشت سر گذاشته است. 

به گزارش کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا در وزارت بهداشت، در استان کردستان  روند ثبات با تغییرات مختصر سیر نزولی داشته است و در استان کهگیلویه و بویراحمد، نیز روند نزولی نشان داده شده است. در دو استان قم و سمنان هم ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نمی‌دهد. 

بیشتر از