کرونا و بحران هشت‌ماهه در بهشت‌زهرا

اعلام آمار مرگ ناشی از کرونا به تفکیک استانی از ماه‌ها قبل در ایران متوقف ‌شده است

آمار فوت در پایتخت ۱۰۰ درصد افزایش‌یافته است- ATTA KENARE / AFP

هشت ماه است که سازمان بهشت‌زهرا در وضعیت بحرانی به سر می‌برد.

سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا با اعلام اینکه ۸ ماه گذشته این سازمان در بحران به سر برده است گفت:« تاکنون ۵۰ درصد متوفی کل ایران در سایت کامپیوتری بهشت زهرا پذیرش شده است»

او در ادامه گفت: «در برخی روزهای آبان ماه متوفی شهر تهران بر اثر کرونا به بیش از ۳۵۰ نفر رسیده است.» منابع رسمی در ایران  آمار مرگ و میر روزانه ناشی از کرونا در کل کشور را این میزان اعلام کرده بودند. 

خال از مشکلات پیش روی سازمان بهشت زهرا را رعایت ملاحظات شرعی  برشمرد  و گفت:« از ۱۶ فروردین ماه سال جاری تغسیل با آب و تطهیر متوفی کرونایی با هدف اجرای حداکثری فتوای مقام معظم رهبری انجام شد.»

سعید خال پیش‌تر در گفتگو با شبکه خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی گفته بود:«تهران به‌طورکلی روزانه ۲۰۰ متوفی دارد که بیش از ۱۵۰ نفر نیز به دلیل ابتلا به کرونا به این آمار افزوده‌شده است.»

آمار فوت‌شدگان در تهران به تفکیک جنسیت تا انتهای سال ۱۳۹۷ در وب‌سایت بهشت‌زهرا موجود است.

بر اساس آمار وب‌سایت سازمان بهشت‌زهرا، بیماری‌های قلبی و موارد مربوط به آن سه دلیل اصلی مرگ تهرانی‌ها بوده است و نارسایی تنفسی در رده بعدی قرار دارد. مشخص نیست آیا این آمار با در نظر گرفتن مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در سه‌ماهه آخر سال ۹۸ نیز بوده است یا خیر.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعلام آمار مرگ‌ومیر براثر کرونا و عوارض ناشی از آن به تفکیک استانی از ماه‌ها قبل در ایران متوقف‌شده است. هرروز سخنگوی وزارت بهداشت آمار روزانه مبتلایان و درگذشتگان را اعلام می‌کند اما منابع آماری به‌صورت شفاف در اختیار خبرنگاران قرار نمی‌گیرد.

روز گذشته نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در جلسه ستاد هماهنگی کرونا در شیراز گفت:«با این حجم از شیوع بیماری، چه دلیلی دارد ما در این شرایط آمار واقعی کرونا را به مردم نگوییم؟»

در ماه‌ها گذشته بارها بین مسئولین دولتی، مجلسی‌ها و مقامات بهداشتی بر سر اعلام آمار صحیح مبتلایان بحث‌وجدل بوده است. حتی کار به‌جایی کشید که محمدجواد حق‌شناس، رئیس گروه فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران، به دلیل سخنانش درباره کرونا با شکایت وزارت اطلاعات به دادسرا احضار شد.

این هفته عضو دیگر شورای شهر تهران درباره وضعیت کرونا در پایتخت اظهار داشت: آمار مرگ‌ومیر در تهران به دلیل ابتلا به کرونا افزایش‌یافته و به‌طورکلی نسبت به قبل از شیوع کرونا آمار فوت و مرگ‌ومیر در پایتخت ۱۰۰ درصد افزایش‌یافته است.

حسن خلیل‌آبادی گفت، ظرفیت بهشت‌زهرا حتی باوجود سه‌طبقه کردن قبرها و بازسازی قبور قدیمی در حال تکمیل است و «آماده‌سازی آرامستان‌های جدید حداقل یک سال طول می‌کشد.»

بیشتر از