پرونده نجفی بسته‌ شد؛ قتل استاد عمدی بود

قضات هیئت عمومی دیوان عالی کشور، رأی دادگاه کیفری را تائید کردند

نخستین دادگاه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد در مردادماه سال گذشته قتل را عمدی و قاتل را محمدعلی نجفی دانست- فارس

پرونده قتل میترا استاد به دست محمدعلی نجفی، شهردار اسبق تهران و عضو حزب کارگزاران سازندگی بالاخره مختومه شد.

صبح امروز جلسه هیئت عمومی دیوان عالی کشور با حضور ۶۶ قاضی و همچنین دادستان کل کشور برگزار شد و نهایتاً ۳۹ قاضی رأی شعبه ۹ دادگاه کیفری استان تهران مبنی بر عمدی بودن قتل را به رأی شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور مبنی بر «قتل شبه‌عمد» رجحان دادند.

میترا استاد، همسر دوم محمدعلی نجفی در خردادماه سال گذشته به قتل رسید. آقای نجفی ساعتی پس از وقوع قتل با مراجعه به کلانتری خود را به عنوان قاتل وی معرفی کرد.

این پرونده از ابتدا با حاشیه‌های بسیار همراه بود. محمود علیزاده یکی از وکلای آقای نجفی که بعدتر و در جریان نخستین دادگاه رسیدگی به این قتل از سوی او عزل شد، خانم استاد را مرتبط با نیروهای امنیتی دانسته و گفته بود در محل قتل، دو نفر به سوی مقتول شلیک کرده‌اند که هویت نفر دوم هنوز روشن نشده است.

نخستین دادگاه رسیدگی به این پرونده در شعبه یک دادگاه کیفری برگزار شد و در مردادماه سال گذشته قتل را عمدی و قاتل را محمدعلی نجفی دانست.

خانواده و وکلای محمدعلی نجفی موفق شدند در شهریور همان سال رضایت خانواده استاد را جلب کنند. این پرونده سپس در دیوان عالی کشور به دلیل وجود شبهات در مورد عمدی بودن قتل مجدداً بررسی و با نقض رأی دادگاه نخست، به شعبه ۹ دادگاه کیفری برای رسیدگی مجدد ارجاع شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نهایتاً این شعبه دادگاه نیز قتل را عمدی تشخیص داد و آقای نجفی را به شش سال و نیم زندان محکوم کرد.

با اعتراض مجدد وکلای آقای نجفی و برای رفع اختلاف میان شعبه ۴۱ دیوان عالی و دادگاه کیفری، هیئت عمومی دیوان این پرونده را رسیدگی کرد و نهایتاً نظر دادگاه کیفری را مبنی بر قتل عمدی میترا استاد به دست محمدعلی نجفی تائید کرد.

محمدعلی نجفی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب، وزیر اسبق آموزش‌وپرورش در دولت هاشمی رفسنجانی و معاون حسن روحانی در دولت یازدهم بود. او در سال ۱۳۹۶ نیز به مدت چند ماه شهردار تهران بود و در اسفندماه همان سال از سمت خود استعفا داد.

بیشتر از