دومین قرنطینه بریتانیا، هشدار دانشمندان

تنها آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها باز خواهند بود و مردم اجازه خواهند داشت در فضای باز ورزش کنند

خریداران در پشت تصویر علامت اخطار کوید-۱۹ دیده می‌شوند-AFP

دانشمندان هشدار داده‌اند که با توجه به آن که قرنطینه‌های محلی و منطقه‌ای در بریتانیا در کنترل روند شیوع ویروس کرونا بی‌تاثیر بوده است، دولت «باید اطمینان حاصل کند» که دومین قرنطینه سراسری «موثر» خواهد بود.

کارشناسان درمانی، اقدامات اخیر را که یک ماه به طول انجامیده است و هفته آینده به رای نمایندگان پارلمان گذاشته خواهد شد، «دردناک»، اما برای کنترل گسترش ویروس کرونا «منطقی» توصیف کرده‌اند. 

بر اساس مقررات قرنطینه جدید، کلیه میخانه‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های غیرضروری از روز پنجشنبه تعطیل، و معاشرت با دیگران و سفرهای بین‌المللی ممنوع خواهد شد. تنها آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها باز خواهند بود و مردم اجازه خواهند داشت در فضای باز ورزش کنند.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، پس از آن که پیش‌تر توصیه هیئت مشاوراتی علمی کشور (سِیج) را پیرامون اعمال یک قرنطینه کامل دو هفته‌ای (مدارشکن) نادیده گرفت، سرانجام در شامگاه شنبه آغاز دور دوم قرنطینه سراسری را تایید کرد.

در ماه سپتامبر به کابینه دولت هشدار داده شد که اگر به فوریت وارد عمل نشود، کشور با «یک همه‌گیری گسترده با عواقبی فاجعه‌بار» رو‌به‌رو خواهد شد، اما این توصیه از جانب دولت رد شد و نخست وزیر آن را «اوج بی‌منطقی» خواند.

تغییر نظر دولت با استقبال اعضای هیئت مشاوراتی علمی رو‌به‌رو شده است، اما بسیاری از آنان مصرّند که تاخیر در اعمال قرنطینه عواقبی در پی داشته است.

دکتر استیون گریفین، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه لیدز می‌گوید: «باردیگر بریتانیا در نشان دادن واکنش کُند بوده و اتخاذ تصمیم را تا آخرین لحظه به تعویق انداخته است.»

«بسیار شبیه به آتش‌سوزی در جنگل، هرچه چیزها بیشتر سوخته شوند، اطفای آن دشوارتر می‌شود و لطمات ناشی از زبانه‌های آتش و آب بیشتر می‌شود.» 

«واقعیت تلخ این است که با به تعویق انداختن (اقدامات لازم)، صدماتی که به جامعه و صنایع وارد می‌آید به مراتب عمیق‌تر از چیزی است که اگر به توصیه هیئت مشاوراتی علمی در ماه سپتامبر عمل شده بود (ممکن بود با آن مواجه شویم.)»

تحلیل‌های نهاد دولتی موسوم به «گروه علمی الگوی همه‌گیری آنفولانزا» سرانجام آقای جانسون و تیمش را متقاعد کرد که دومین دور قرنطینه سراسری را اجرا کنند.

نخست وزیر روز شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که بدون اقدامات گسترده‌تر در فصل زمستان، روزانه هزاران نفر از میان می‌رفتند و «موج مرگ و میر» از دور نخست همه‌گیری شدیدتر می‌بود.

او افزود که نظام درمان عمومی بریتانیا در معرض خطر پر شدن ظرفیت و «یک فاجعه پزشکی و اخلاقی فرای از دست رفتن جان‌ها» قرار دارد.

او افزود: «فشار ناشی از کووید ۱۹ به معنی این می‌بود که دهها هزار نفر، اگر نه صدها هزار یا میلیون‌ها بیمار مبتلا به عارضه‌های دیگر، از درمان‌های مورد نیازشان محروم می‌ماندند. برای نخستین بار در زندگی‌مان نظام درمان عمومی برایمان وجود نخواهد داشت.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این نتیجه‌گیری، پرفسور سِر رابرت لِچلِر، رئیس آکادمی علوم پزشکی، می‌گوید: «ما هیچ گزینه‌ای جز بازگشت به قرنطینه ملی نداریم.»

او افزود: «تمام شواهد حاکی از آن است که این تنها گامی است که می‌توانیم با هم برداریم تا از میزان مرگ و میرهایی که پیش‌بینی شده جلوگیری کنیم.»

«این اقدام مسئله را کاملا حل نمی‌کند، اما راهی حیاتی برای در دست گرفتن مجدد کنترل، تجدید قوا و یافتن راه‌های دیگر برای مقابله است.»

تحلیل‌های گروه «سِیج» نشان داده بود که «در یک بدترین وضعیت احتمالی مبتنی بر منطق»، احتمالا بیش از ۸۵ هزار نفر در جریان دومین موج شیوع ویروس کرونا قربانی می‌شدند. اما برآوردهای بعدی این هیئت مشاورات علمی نشان داد که موارد عفونت در نیمه ماه اکتبر به مراتب بیشتر از پیش‌بینی اولیه بوده است.

در آن هنگام، پرفسور سِر جرمی فارار، مدیر بنیاد «ولکام»، گفت که پیامد ادامه محدودیت‌های «ناکافی» کنونی «بسیار بدتر» از اعمال دومین دور قرنطینه سراسری خواهد بود.

او گفت: «هرچه زودتر وارد عمل شویم، زودتر روند بهبود را شروع خواهیم کرد. حال با چند هفته بسیار دشوار رو‌به‌رو خواهیم بود که در جریان آن کسی نمی‌تواند میزان تلفات مردم را دستکم بگیرد.»

«اما پیامد ادامه محدودیت‌های ناکافی کنونی بسیار وخیم‌تر خواهد بود.»

سِر جرمی هشدار داد که دولت و مردم باید «از این فرصت به خوبی استفاده کنند.»

او افزود: «آزمایش، ردیابی و سیستم قرنطینه فردی بسیار مهم است و به حمایت کامل ما احتیاج خواهد داشت.

«ما باید ظرفیت نظام درمان عمومی را تقویت کنیم و از افراد آسیب‌پذیر، و به‌ویژه از کارکنان بخش درمان و پرستارانی که در خانه‌ها از بیماران مراقبت می‌کنند، حفاظت کنیم و همچنین به تلاش‌مان برای تولید اضطراری واکسن و درمان‌های موثر ادامه دهیم.»

دکتر گریفین گفت که برنامه آزمایش و ردیابی در انگلستان (بخشی از بریتانیا) که زمانی نخست وزیر آن را به عنوان «بهترین در جهان» توصیف کرد، همچنان یک «برنامه غیرعملی و بی‌اثر مانده است که هزینه‌ای که برای آن صرف شده، باورنکردنی است.»

آخرین داده‌ها حاکی از آن است که در هفته منتهی به ۲۱ اکتبر، بیش از ۶۰ درصد از تماس‌های نزدیک کسانی که آزمایش کرونای آنان مثبت بوده است، با موفقیت ردیابی شده بوده‌ است. در گزارش دیگری آمده است که نتایج آزمایش کرونای تنها کمتر از یک نفر از هرچهار نفر (۲۲.۶ درصد) که در مراکز ویژه آزمایش شده‌اند، ظرف ۲۴ ساعت مشخص شده است.

دکتر گریفین می‌گوید: «مشکل می‌توان گفت که چقدر طول خواهد کشید تا موج دوم همه‌گیری فروکش کند. بی‌تردید عید کریسمس برای بسیاری یک مسئله بزرگ است.»

«اما بی‌توجه به طول  این مدت، امیدوارم این بار آخرین بار آن باشد. امیدوارم از مهلتی که با قرنطینه مردم به دست آمده است، با تعقل استفاده شود و بریتانیا سرانجام بتواند کشورهایی را نمونه قرار دهد که توانسته‌اند همه گیری را کنترل کنند و تا حد ممکن به آن زندگی طبیعی که همه ما رویای آن را داریم، بازگردد.»

«مهمتر از همه، این بار موثر عمل کنید.»

دکتر جولین تَنگ، استاد علوم تنفسی در دانشگاه لستر، ضمن اشاره به این که اعمال قرنطینه «منطقی» است، هشدار داد که ممکن است مدت زمان چهارهفته‌ای برای آن کافی نباشد؛ «مگر آن که همه تا حد امکان کاملا موارد آن را رعایت کنند.»

© The Independent

بیشتر از جهان