دادستانی تهران «قرارگاه مبارزه با اراذل‌ و اوباش» تشکیل می‌دهد

دادستان عمومی و انقلاب تهران: فضا را باید برای هنجارشکنان ناامن کرد

قرارگاه مبارزه با اراذل و اوباش تشکیل می شود - عکس از مشرق نیوز

قرارگاه مقابله با اراذل ‌و اوباش در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل می‌شود. هدف از این اقدام «مقابله با هنجارشکنی» اعلام شده است.

روابط‌ عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد، بر اساس گزارش‌های مردمی و ضابطین مبنی ‌بر وجود ناامنی در برخی نقاط پایتخت، قرارگاه مشترکی با محوریت و مدیریت دادستان عمومی و انقلاب تهران و با حضور دستگاه‌های امنیتی و انتظامی تشکیل می‌شود.

در همین رابطه مشرق نیوز می‌نویسد که جلسه‌ای در دادسرای تهران با حضور دادستان عمومی و انقلاب تهران، فرماندهان ارشد نظامی، انتظامی و امنیتی استان و قضات تشکیل شد تا نحوه تقسیم وظایف میان ضابطین مشخص شود.

علی القاصی ‌مهر، دادستان عمومی و انقلاب تهران، در این باره گفت که با توجه به ضرورت ارتقای امنیت عمومی باید مسائل مدیریتی حل شود تا بتوان فضا را برای کسانی که هنجارشکنی می‌کنند، ناامن کرد.

به نظر می‌رسد این اقدام در پی اظهارات رئیس قوه قضائیه مبنی بر افزایش برخوردها با اشرار انجام می‌شود.

پیشتر نیز، ابراهیم رئیسی گفته بود که باید با کسانی که مخل امنیت هستند، به شدت و قاطعانه برخورد کرد و نباید برای آنها هیچ ‌گونه ارفاقی قائل شد.

همچنین محمد یزدی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران، نیز اخیراً از تشکیل تیم‌های ضربت به ‌منظور مبارزه با اراذل ‌و اوباش و سایر اخلالگران در امنیت خبر داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد تشکیل قرارگاه نیز در راستای همان اقدامات هماهنگ قبلی صورت ‌گرفته است.

چندی پیش اقدام پلیس در گرداندن اشرار محله مشیریه در خیابان‌های تهران واکنش وسیع افکارعمومی را به دنبال داشت. بسیاری این عمل را تقبیح کردند و آن را فاقد بازدارندگی برای تکرار عمل دانستند. برخی نیز این کار پلیس را تلاش برای ایجاد رعب و وحشت در میان مردم دانستند.

اگرچه با توجه به واکنش‌های عمومی، ابراهیم رئیسی در این مورد عنوان کرده بود که در خصوص نقض حقوق شهروندی، با متخلفان، اعم از بازپرس یا مامورانی که اقدام به شرورگردانی کردند، برخورد شود. او همچنین تاکید داشته است که تعرض به متهم، ولو آن که «اوباش» باشد، هم مجاز نیست. 

در مجموع، برخی از جامعه‌شناسان معتقدند که برخورد خشن با اراذل و اوباش در انظار عمومی، نوعی بازتولید خشونت است و کارکرد پیشگیرانه ندارد.

بیشتر از