آریزونا در حال آبی شدن و دلیل آن جان مک‌کین است

تشخیص رای یک شهروند معمولی آریزونا به هیچ وجه آسان نیست

حامیان نماینده حزب دموکرات در انتخابات پیش روی ایالات متحده آمریکا- ARIANA DREHSLER / AFP

احتمالا این هم نشانی از آخرالزمان است. وقتی در محله جمهوری‌خواه خود در شهر اسکاتزدیل ایالت آریزونا قدم می‌زنم از میزان پلاکاردهای سیاسی بایدن/هریس که به نظر هر روز بیشتر از زمین سر درمی‌آورند شگفت‌زده‌ام. 

والدین من افرادی پیشگام بودند، آن‌ها اولین خانه محل را که من اکنون در آن زندگی می‌کنم خریداری کردند. وقتی آن‌ها از نیویورک به این جا رسیدند تنها همدم آن‌ها گرگ‌ها و مارها و آهوها و سگ‌های ولگرد بودند. غرب وحشی درست خارج از در خانه ما بود. اسکاتزدیل یک شهرستان وسیع بود که ارزش‌هایی قدیمی و روحیه‌ای کاملا غربی داشت. مردم با پوشیدن کلاه و چکمه‌های گاوچرانان در اطراف می‌گشتند. 

رای‌دهندگان ایالت آریزونا گروهی مرموزند، به ویژه برای آن دسته از ما که این جا زندگی می‌کنیم. بسیاری از آن‌ها به نحوی ثابت قدم مستقل‌اند: روشنفکر اما از طیف محافظه‌کار که همیشه مایلند دیگران را به حیرت اندازند. برای مثال، من دموکرات‌های بسیاری را می‌شناسم که تفنگ دارند و به شدت به حق حمل اسلحه باور دارند. اخیرا، یکی از همسایگان جمهوری‌خواه، هوادار پروپاقرص ترامپ که اسلحه‌های نیمه‌خودکار دارد، به من یواشکی گفت: «من عاشق تفنگ‌های قدرتمند خود هستم ولی واقعا هیچ کس نیاز ندارد یا نباید اجازه داشته باشد که از این‌ها داشته باشد.» 

این منطقه که به ظاهر پر از تضاد و تناقض است، باعث می‌شود تشخیص رای یک شهروند معمولی آریزونا به هیچ وجه آسان نباشد. اما واقعیتی که معمولا نادیده گرفته می‌شود این است که بسیاری از ما، دموکرات یا جمهوری‌خواه، همچنین طرفدار و وفادار یاد و خاطره سناتور دیرینه‌ای هستیم که این جا با او بزرگ شدیم: جان مک‌کین. 

من اولین بار به عنوان یک گزارشگر تلویزیونی در اولین ماموریت خود در بازار شهری کوچک با سناتور مک‌کین ملاقات کردم. آن جا اعزام شده بودم تا اگر خوش‌شانس بودم بتوانم مصاحبه‌ای را با آقای سناتور ترتیب دهم. سیاستمدارانی که به اندازه او شناخته شده نبودند و حتی نزدیک به سابقه و رتبه او نبودند به من وقت ندادند اما مک‌کین پای مصاحبه من نشست و اولین احساس انسان از ملاقات با دیگران، احساسی ماندگار است. 

من تنها نیستم. مک‌کین محبوب‌ترین شخصیت سیاسی ایالت آریزونا است. حملات دونالد ترامپ علیه این سناتور آریزونا، کاندیدای سابق حزب جمهوری‌خواه برای ریاست جمهوری، جنگجوی جنگ ویتنام، اسیر جنگی و قهرمان ما تاثیر چندان خوبی بر ساکنان منطقه نداشت. 

بسیاری از جمهوری‌خواهان آریزونایی ثابت‌قدم احساس کردند از حزبی که طی چهار سال گذشته آن قدر هوای آن را داشته‌اند، کنار گذاشته شده‌اند. این شامل بیش از صد کارمند سابق جان مک‌کین فقید می‌شود که پیش‌تر در سال جاری میلادی نامه‌ای را در حمایت از جو بایدن، نماینده حزب دموکرات برای ریاست جمهوری امضا کردند. این اتفاق با اقدام همسر سناتور مک‌کین، سیندی، همراه شد که او نیز اخیرا از معاون اول سابق رئیس جمهور در انتخابات پیش رو حمایت کرد. 

در آریزونا وفاداری هنوز اهمیت دارد، همچنین عقل سلیم، به همین دلیل اولین واکنش داگ دوسی، فرماندار آریزونا، به بحران کووید-۱۹ پیروی از راهنماهای علمی و حفاظت از شهروندان آریزونا بود. 

در ماه مه ۲۰۲۰ اما تمام این وضعیت به سبب ورود رئیس جمهور به آریزونا تغییر کرد. پیش‌تر در آن هفته، فرماندار دوسی دستور ماندن در خانه را تمدید کرد و از ساکنان آریزونا خواست صبور باشند تا با این اقدامات بتوان نرخ سرایت بیماری را کاهش داد. با این حال، چند ساعت قبل از ورود ترامپ، آقای دوسی لحن خود را عوض کرد و تصمیم گرفت به جای آن بخش‌هایی از اقتصاد ایالت را مجددا باز کند. 

بدون شک آریزونایی‌ها نیاز دارند اقتصاد آن‌ها باز شود و مردم باید بتوانند حتی طی شیوع یک بیماری عالم‌گیر، زندگی خود را تامین کنند و از خانواده خود حمایت نمایند. با وجود این راه‌حل‌هایی عملی وجود داشت، مانند اجباری کردن پوشیدن ماسک بر صورت، که دولت ما، هم در سطح محلی و هم در سطح فدرال، می‌توانست آن‌ها را اتخاذ کند. این امر خیلی بعدتر و در اواسط ماه ژوئن اتفاق افتاد، وقتی هزاران نفر تا آن زمان مبتلا شده بودند. تاثیر آن روشن بود: مطالعه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده نشان داد وقتی آریزونا پوشیدن ماسک را اجباری کرد و رعایت آن را زیر نظر گرفت، میانگین موارد ابتلا به کووید-۱۹ تا ۷۵ درصد کاهش یافت. 

اما امروز سیاست به جای دانش بر آریزونا حاکم است. وقتی در اواسط ماه مه رهبری کشور به نحوی رفتار کرد که انگار این بیماری عالم‌گیر تمام شده و همه چیز خوب است، مردم نیز تصور کردند می‌توانند به زندگی عادی برگردند و چنین کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بعد آن چه پیش‌بینی می‌شد اتفاق افتاد. افراد به شدت مریض شدند و آمار مرگ رو به افزایش گذاشت و باید به یاد داشت که پشت هر یک از این آمار یک شخص واقعی با خانواده‌ای محزون وجود دارد. تعداد موارد ابتلا طی چند هفته بعد از ملاقات ترامپ از این ایالت به هزاران مورد در روز رسید. تاکنون بیش از پنج هزار نفر در آریزونا در اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان باخته‌اند. 

هم‌اینک که در حال نوشتن این مطلب هستم رئیس جمهور ترامپ دوباره در آریزونا و در گردهمایی دیگری با جمع پرشماری است که هیچ یک ماسک به صورت ندارند. اغلب اوقات در هوای شدیدا گرم آریزونا پوشیدن ماسک کار راحتی نیست ولی ناراحتی حاصل از استفاده از ماسک به هیچ وجه به وخامت حال هنگام بیماری و بستری شدن در بیمارستان نزدیک هم نمی‌شود. 

ترامپ و مایک پنس، معاون اول رئیس جمهور طی ماه‌های گذشته چندین بار به آریزونا آمده‌اند. آن‌ها می‌دانند این رقابت چقدر نزدیک است. آن‌ها هوادارانی پر شور و حرارت دارند و اگر به دلیل شیوع این بیماری عالم‌گیر و اظهارات ترامپ علیه سناتور مک‌کین نبود، این ایالت می‌توانست پیروزی آسانی برای آن‌ها باشد. 

اما مردم این جا از سیاست، بیماری عالم‌گیر جاری و اقدامات حزبی خسته شده‌اند. آن‌ها به دنبال عقلانیت و ثبات هستند. براساس آن چه این‌جا می‌بینم و می‌شنوم و از آن چه در محیط پیرامون خود در شهرستان ماریکوپا شاهد بوده‌ام، احساسم این است که آریزونا این بار به دموکرات‌ها رای خواهد داد و برای اولین بار طی چندین دهه گذشته آبی خواهد شد. 

ماسادا سیگل خبرنگاری مستقل و نویسنده کتاب کودکان است.

© The Independent

بیشتر از جهان