ترامپ می‌گوید متحدان آمریکا «از بسیاری جهات از دشمنان این کشور بدترند»

رئیس جمهور آمریکا مدعی است، آلمان باراک اوباما را به او ترجیح می‌دهد

اوایل سال جاری، آقای ترامپ اعلام کرد دستگاه رهبری‌اش قصد دارد تا ۱۲ هزار نفر از سربازان ایالات متحده را از خاک آلمان خارج کند- CHRISTIAN HARTMANN / POOL / AFP

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا، ضمن اشاره به این که آلمان باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا را ترجیح می‌دهد، گفت که از بسیاری جهات متحدان ایالات متحده از دشمنان این کشور بدترند. 

آقای ترامپ روز پنج‌شنبه در یک کارزار انتخاباتی در شهر «تمپا» در فلوریدا گفت سیاست‌های رقیب انتخاباتی‌اش جو بایدن «ایالات متحده را به رکود اقتصادی سوق خواهد داد» و قدرتش را در عرضه بین‌المللی تضعیف خواهد کرد. 

آقای ترامپ در میان ابراز احساسات شرکت‌کنندگان در این رویداد گفت: «او (بایدن) می‌خواهد شما به چین و تمام آن کشورهایی که از ما سوءاستفاده کرده‌اند، تسلیم شوید.» 

آقای ترامپ افزود: «می‌دانید، از بسیاری جهات متحدان ما با ما بدتر از دشمن رفتار می‌کنند. دست کم در مقابل دشمن گاردمان بسته است. آن چه متحدان ما در ارتباط با حمایت‌های نظامی و بازرگانی کرده‌اند، شرم‌آور است.» 

آقای ترامپ در میان احساسات فزاینده مردم گفت: «و جایی که آن‌ها (متحدان آمریکا) می‌گوید از باراک حسین اوباما بیشتر از ترامپ خوششان می‌آید به معنی این است که کارم را درست انجام می‌دهم.» 

به نظر نمی‌رسد اخیرا گزارشی مبنی بر این که دولت آلمان آقای اوباما را به آقای ترامپ ترجیح می‌دهد منتشر شده باشد.   

ایندیپندنت در مورد منبع اطلاعاتی آقای ترامپ با ستاد انتخاباتی او تماس گرفته است.  

اما یک نظرخواهی توسط مرکز پژوهشی «پیو» حاکی از آن است که میزان محبوبیت آمریکا در میان شهروندان کشورهای متحد ایالات متحده در سال‌های اخیر کاهش یافته است.  

این نظرخواهی نتیجه‌گیری کرده است که تنها ۴۱ درصد شهروندان بریتانیا و ۳۱ درصد مردم کانادا و ۲۶ درصد ساکنان آلمان به آمریکا با دیدی مثبت می‌نگرند.   

تنها زمانی که میزان محبوبیت آمریکا در آلمان در ۲۰ سال گذشته از برآوردهای اخیر کمتر و در شاخص تنها ۲۵ درصد قرار گرفت، ماه مارس سال ۲۰۰۳ و در جریان جنگ با عراق بود.  

آقای ترامپ افزود: «چند روز پیش آلمان گفت ریشه‌های من در این کشور است، اما این را تنها چند روز پیش گفت. آن‌ها از باراک حسین أوباما خوششان می‌آید و باید هم چنین باشد چون آلمان از تعهدات مالی‌اش به ناتو تخطی کرده، بسیار تخطی کرده است.» 

آقای ترامپ در میان تشویق مردم گفت: «آن‌ها (آلمان) تنها نیمی (از تعهداتشان) را پرداخته‌اند. آن‌ها بسیار ثروتمندند. هرکار بخواهند می‌کنند. نکته این نیست که پول ندارند. به آن‌ها گفتم اگر به تعهدات مالی‌تان عمل نکنید، سربازان آمریکا را (از آلمان) خارج می‌کنم.» 

اوایل سال جاری، آقای ترامپ اعلام کرد دستگاه رهبری‌اش قصد دارد تا ۱۲ هزار نفر از سربازان ایالات متحده را از خاک آلمان خارج کند. 

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا گفت این تصمیم بخشی از طرح‌های بلندمدت پنتاگون است اما آقای ترامپ اصرار دارد که این اقدام مجازاتی است برای محدودیت  بودجه دفاعی آلمان.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 دونالد ترامپ در ماه ژوئیه به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «ما دیگر نمی‌خواهیم احمق باشیم. ما از حضور ارتشمان (در آلمان) می‌کاهیم زیرا آن‌ها به تعهدات مالی‌شان عمل نمی‌کنند: به همین سادگی.» 

کشورهای عضو ناتو تعهد کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۴، دو درصد تولید ناخالص ملی خود را به دفاع اختصاص دهند اما تاکنون آلمان همراه با دیگر کشورهای عضو تنها ۱.۵۷ درصد تولید ناخالص ملی خود را صرف پروژه‌های دفاعی کرده است. 

اوایل سال جاری، دبیرکل کمیته خارجی آلمان در واکنش به طرح آمریکا برای کاهش حضور نظامی در این کشور گفت این اقدام «موجب تضعیف اتحاد ناتو می‌شود».  

قرار است افرادی که از آلمان تخلیه می‌شوند در دیگر کشورهای ناتو از جمله بلژیک، اسپانیا و ایتالیا مستقر شوند و شش هزار نفر آن‌ها نیز به آمریکا بازگردند. 

روز پنج‌شنبه، هم آقای بایدن و هم آقای ترامپ در ایالت فلوریدا که میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در تردید و تردد است، وارد کارزار انتخاباتی شدند. ترامپ باید در این ایالت پیروز شود تا شانس انتخاب مجدد را در روز سوم نوامبر داشته باشد.  

آقای ترامپ در سال ۲۰۱۶ هیلاری کلینتون را با اختلاف کمتر از دو امتیاز شکست داد اما این بار تنها پنج روز به انتخابات مانده، نظرخواهی‌ها نشان می‌دهد آقای بایدن از آقای ترامپ پیشی گرفته است.  

شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید میانگین نتایج تمام همه‌پرسی‌هایی که تاکنون صورت گرفته، نشان می‌دهد نامزد انتخاباتی دموکرات‌ها با نسبت ۴۹ به ۴۵ از ترامپ جلو است.

© The Independent