مرکل: باید به اروپایی بدون نقش جهانی آمریکا فکر کنیم

صدراعظم آلمان می‌گوید حضور سربازان آمریکا در اروپای مرکزی برای حفاظت از منافع آمریکا نیز هست

مرکل، مکرون و ترامپ در اجلاس سال ۲۰۱۹ ناتو-CHRISTIAN HARTMANN / POOL / AFP

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز جمعه در مورد تغییر نقش و نفوذ آمریکا در جهان و تبعات آن برای کشورهای اروپایی هشدار داد.

مرکل در مصاحبه با شش رسانه اروپایی گفته است که اگر آمریکا بخواهد از نقش جهانی خود که پس از جنگ جهانی به عهده گرفته خداحافظی کند، اروپا نیز باید در اولویت‌هایش تجدیدنظر کند.

تنش میان آمریکا و آلمان پس از روی کار آمدن ترامپ شدت گرفته است. رئیس‌ جمهور آمریکا بارها از آلمان خواسته تا به تعهد مالی خود به ناتو به‌صورت کامل عمل کند.

آلمان هم‌اکنون ۱٫۳۸ درصد از تولید ناخالص ملی خود را به بودجه نظامی اختصاص می‌دهد، در حالی که این رقم برای کشورهای عضو ناتو باید دو درصد باشد.

مرکل در این مصاحبه گفت: «می‌دانیم که باید بیشتر برای دفاع از خودمان هزینه کنیم. ما در سال‌های اخیر به پیشرفت‌های چشمگیری رسیده‌ایم و این روند را ادامه خواهیم داد.»

ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید بارها به شرکای اروپایی خود در ناتو هشدار داده است که آمریکا «دیگر مجانی از شما دفاع نخواهد کرد و باید به تعهدات مالی‌تان به ناتو عمل کنید».

مرکل در مقابل همچنین گفته است که حضور سربازان آمریکایی در اروپای مرکزی صرفاً برای دفاع از آلمان یا دیگر اعضای اروپایی ناتو نیست، بلکه این سربازان از منافع ایالات‌ متحده آمریکا در خارج از مرزهایش نیز حفاظت می‌کنند.

این احتمالاً پاسخ مرکل به سخنان دو روز پیش ترامپ در دیدار با  آندژی دودا، رئیس‌ جمهور لهستان در کاخ سفید است که گفته بود آمریکا ۹ هزار و ۵۰۰ سرباز خود را از آلمان خارج می‌کند و به لهستان می‌فرستد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدراعظم آلمان گفته که اروپایی‌ها با این پیش‌فرض برنامه‌هایشان را تنظیم کرده‌اند که آمریکا می‌خواهد «قدرت جهانی» باشد و حال اگر آن‌ها بخواهند داوطلبانه این نقش خود را ترک کنند، کشورهای اروپایی نیز باید در مورد وضعیت جدید تأمل کنند.

آنگلا مرکل که در زمان جنگ سرد در آلمان شرقی زیسته و بزرگ شده بارها نقش جهانی آمریکا را ستوده است. او در سال ۲۰۰۹ در سفر به آمریکا در سخنرانی‌اش در کنگره این کشور گفت که آمریکا «هدیه باورنکردنی آزادی» را به ساکنان آلمان شرقی داد و سرنگونی دیوار برلین نتیجه تلاش‌های این کشور بود.    

البته اختلاف بر سر نحوه تأمین هزینه‌های ناتو به دولت ترامپ اختصاص ندارد. در دوره ریاست‌ جمهوری باراک اوباما نیز بارها از کشورهای اروپایی خواسته شده بود تا به تعهدات مالی‌شان عمل کنند.

به نظر می‌رسد آنچه مرکل در این مصاحبه بیان کرده و خواستار تأمل مجدد درباره اروپای بدون آمریکا شده همان چیزی است که رئیس‌جمهور فرانسه، امانوئل مکرون  از آن به «استقلال استراتژیک اروپا» یاد می‌کند؛ توانایی دفاع از قاره سبز بدون اتکا به ایالات‌ متحده.

بیشتر از جهان