آیا سپاه قالیباف را برای ریاست‌جمهوری آماده می‌کند؟

کاملا مشخص نیست که دستور کار چیست، اما تصمیم رسانه‌ها برای برجسته کردن قالیباف، حاوی پیام است

رقابت‌های انتخاباتی مجلس، اسفند ۱۳۹۸ - ATTA KENARE / AFP

به نظر می‌رسد این روزها اخبار مربوط به قالیباف در سایت‌هایی مانند تسنیم و فارس نیوز، که نزدیک به سپاه هستند، به طور مثبت پوشش داده می‌شود. هدف این است که در میان مشکلات اقتصادی فعلی ایران، قالیباف به عنوان کسی که واقعا کاری انجام داده، نشان داده شود.

روزنامه اورشلیم پست در مطلبی به فعالیت‌های اخیر محمد باقر قالیباف پرداخته و نوشته است که به نظر می‌آید که رسانه‌های نزدیک به سپاه، حمایت قالیباف از «فقرا و مردم» را بیش از رئیس‌جمهور حسن روحانی برجسته می‌کنند. این می‌تواند نشان دهنده آماده کردن او برای انتخابات سال آینده باشد.

محمد باقر قالیباف خیلی چیزها در ایران بوده است. او که شهردار سابق تهران بود، سه بار نامزد ریاست جمهوری شده است. وی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دهه ۱۹۹۰ بود، در سال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۴ و سپس تا سال ۱۳۹۶شهردار بود. اکنون رئیس مجلس است.

کاملا مشخص نیست که دستور کار چیست، اما در کشوری که رسانه ها در کنترل دولت است، وقتی رقابت وجود دارد، تصمیم رسانه‌ها برای برجسته کردن یک شخص و نه شخص دیگر، حاوی پیام است. دلیل این امر آن است که به جای انتقاد آشکار از روحانی، با توجه به این که رهبر ایران اهانت‌های اخیر به رئیس‌جمهور را محکوم کرد، ساده‌تر است که فقط حرفی از روحانی زده نشود و رئیس مجلس در همه حال به چشم بیاید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارزش این را دارد که اخبار قالیباف در ماه‌های آینده دنبال شود چرا که او در تلاش است به حرف مردم مناطق مختلف ایران گوش دهد و مشکلات آنها را حل کند. قالیباف همچنین سابقه جالب و متنوعی دارد، زیرا از پدری کرد متولد شده است. اینکه آیا او سعی خواهد کرد دوباره برای ریاست‌جمهوری نامزد شود و اینکه موفق می‌شود را باید منتظر ماند و دید.

حدود یک ماه پیش روحانی قالیباف را به دلیل بازدید از یک بیمارستان و گفتگو با مبتلایان کووید-۱۹مورد انتقاد قرار داد. به نظر می‌رسد روحانی سفرهای اخیر قالیباف را نوعی عوام‌فریبی با هدف افزایش جایگاه خود در بین مردم و نشان دادن قابلیت مقابله با بحران می‌بیند.

بیشتر از