«انسان و هوش مصنوعی همه چیز را به یک چشم می‌بینند»

امکان بازآفرینی بینایی انسان با استفاده از هوش مصنوعی

مغز بهترین منبع برای راهبردهایی است که هوش مصنوعی را به هوش طبیعی نزدیک می‌کند-Andreas SOLARO / AFP

محققان شباهت ترسناک و عجیبی بین مغز انسان و کامپیوترهای هوش مصنوعی در چگونگی مشاهده اجسام سه بعدی کشف کرده‌اند.

دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز که به این کشف مهم دست یافته‌اند، می‌گویند که این کشف گامی مهم در درک بهتر از این موضوع است که چگونه می‌توان بینایی انسان را با استفاده از هوش مصنوعی بازآفرینی کرد. 

با آن که نورون‌های مصنوعی با استفاده از تصاویر روی دو بُعد آموزش دیده‌اند، نورون‌های طبیعی و مصنوعی هنگام پردازش قطعات اجسام سه بعدی، پاسخ‌های تقریبا یکسانی دادند. شبکه عصبی همگشتی هوش مصنوعی الکس نت AlexNet به طرز نامنتظره‌ای به همان شیوه‌ای به تصاویر واکنش نشان داد که نورون‌های ناحیه‌ای از مغز انسان به نام V4، که نخستین مرحله از مسیر مشاهده اشیا در مغز است، پاسخ می‌دهند.

اد کانر، استاد علوم اعصاب در انیستیتو ذهن و مغز زانویل کریگر در دانشگاه جان هاپکینز، می‌گوید: «من از مشاهده سیگنال‌های قوی و واضح شبیه به V4 از اجسام سه‌بعدی حیرت زده شدم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

"اما هرگز حتی در یک میلیون سال هم حدس نمی‌زدم که بتوان دید چنین چیزی در AlexNet نیز که فقط برای ترجمه تصاویر دو بعدی به برچسب اشیاء آموزش دیده است، رخ می‌دهد.»

پروفسور کانر از یک رابطه عجیب بین الگوی واکنش به تصاویر نورون‌های طبیعی و مصنوعی سخن می‌گوید؛ به‌خصوص با توجه به این که یکی محصول هزاران سال فرگشت و یادگیری در طول زندگی است، و دیگری توسط دانشمندان کامپیوتر طراحی شده است.

پروفسورکانر می‌گوید: «شبکه‌های مصنوعی، امیدوارکننده‌ترین مدل‌های موجود برای درک مغز هستند. به‌عکس، مغز بهترین منبع برای راهبردهایی است که هوش مصنوعی را به هوش طبیعی نزدیک می‌کند.»

مقاله پژوهشی که جزییات این کشف را بررسی کرده است، روز پنجشنبه در ژورنال علمی کارنت بایولوژی منتشر شده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی