نمونه‌برداری کاوشگر ناسا از یک سیارک با هدف کشف رازهای آغاز جهان

ناسا تاکنون هرگز از میان حدود یک میلیون سیارک منظومه شمسی نمونه‌برداری نکرده بود

کاوشگر اوسیریس-رکس موفق شده است تا از این جسم فضایی «نمونه‌برداری برق‌آسا» کند- HO / NASA/Goddard/University of Arizona / AFP

سازمان فضایی ناسا صبح روز چهارشنبه اعلام کرد مأموریت خطیرش برای دست‌یابی به قطعه‌ای از یک سیارک با موفقیت انجام شده است و داده‌ها نشان می‌دهد کاوشگر اوسیریس-رکس موفق شده است تا از این جسم فضایی «نمونه‌برداری برق‌آسا» کند و حالا ممکن است با بازگشت به زمین به سفر خود خاتمه دهد.  

به گفته ناسا، مهم‌ترین نکته این عملیات آن بود که این سیارک بسیار قدیمی ولی سالم موسوم به بِنو بیش از ۳۲۱ میلیون کیلومتر از سیاره ما فاصله داشت.  

علایم رادیویی دریافت‌شده از این سفینه نشان می‌دهد که سفینه طبق برنامه به این سیارک رسیده اما محققان همچنان منتظر علایم بعدی خواهند بود تا بدانند آیا موادی از سطح این سیارک جمع‌آوری شده یا نه و اگر شده آیا به مقدار کافی برداشت شده یا نه. 

با این حال، دانته لورتا بازرس ارشد دانشگاه آریزونا در مصاحبه با بی‌بی‌سی نیوز گفت: «این گروه تحقیقاتی بسیار باانگیزه و پرتوان است؛ همه سر از پا نمی‌شناسند و به خود افتخار می‌کنند.» 

توماس زوربوکن مدیریار علوم در ناسا افزود: «این یکی از اهداف اساسی این مأموریت بود که محقق شد. چند روز دیگر معلوم می‌شود چه مقدار از این نمونه معرکه دستمان را گرفته، نمونه‌ای که دهه‌ها به دنبالش بوده‌ایم.» 

جیم برایدنشتاین: تبریک به همگی اعضای گروه اوسیریس-رکس و همه همکاران ناسا در این مأموریت! به همراه بزرگ‌ترین نمونه‌ای که از زمان آپولو تاکنون بشر از فضا برداشته در راه بازگشت به زمین‌ایم. اگر همه‌چیز خوب پیش رود، محققان نسل‌ها این نمونه را بررسی خواهند کرد! 

هدف از انجام این مأموریت برداشت دست کم ۶۰ گرم ماده بود اما این کاوشگر قابلیت برداشت نمونه حدوداً یک کیلویی را هم دارد. 

محققان بر این باورند که با تجزیه و تحلیل مواد روی سطح بنو که بیشتر از جنس شن و ماسه و گرد و غبار است می‌توان به چگونگی شکل‌گیری منظومه شمسی در بیش از چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون سال پیش پی برد.                                                              

به گفته ناسا، اگر این سفینه در مأموریت «نمونه‌برداری برق‌آسا» (تگ) مواد مناسب و درست را برداشت کرده باشد در سال ۲۰۲۱ به سفر خود پایان خواهد داد. البته اگر کارها طبق برنامه پیش نرود مأموریت دیگری نیز در ماه ژانویه انجام خواهد شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در هر صورت این سفینه تا پیش از سال ۲۰۲۳ بر سطح زمین نخواهد نشست. 

این سفینه که به اندازه یک خودروی ون است قرار بود در میانه دهانه آتشفشانی به نام نایتینگل فرود بیاید که سطح تقریباً صافی دارد و به اندازه یک زمین تنیس است، و چند محوطه پارکینگ شبیه آن روی زمین وجود دارد. با نزدیک شدن سفینه به آن محل معلوم شد صخره‌هایی به بزرگی ساختمان در محوطه مورد نظر برای فرود برق‌آسا وجود دارد. 

ناسا پیش از این از شهاب‌سنگ‌ها غبار و ذرات معلق در بادهای خورشیدی برگرفته بود اما تاکنون هرگز از میان حدود یک میلیون سیارک منظومه شمسی نمونه‌گیری نکرده بود. 

ژاپن نیز می‌خواهد در ماه دسامبر از سیارک ریوگو نمونه‌ای به حجم حداکثر چند میلی‌گرم بردارد. محققان این کشور ده سال پیش نیز ذراتی از سیارک ایتوکاوا را به زمین آورده بودند.

© The Independent

بیشتر از جهان