پایتخت ایران در تب داغ کرونا می‌سوزد 

محدودیت‌ها در تهران یک هفته دیگر تمدید شد

روزانه بیش از ۱۰۰۰ نفر در تهران بر اثر ابتلا به کرونا بستری می‌شوند-ATTA KENARE / AFP

برای توصیف پایتخت ایران در مواجهه با شیوع کرونا، احتمالا دیگر نمی‌توان به گفتن «وضعیت قرمز» بسنده کرد و آمارها نشان از نزدیک شدن وضعیت تهران به نقطه‌ای دارد که شاید باید واژه دیگری برای توصیف آن باید یافت. 

بیمارستان‌های شهر تقریبا جای خالی برای پذیرش بیماران ندارند و هر روز صدای هشدارهای مقامات بهداشتی و اجرایی در تهران بلند‌تر می‌شود و زمزمه‌های نزدیک شدن به وضعیتی ناپایدار و شکننده در مقابله با کرونا به گوش می‌رسد.

آمارها و نیز هشدارهای پی‌درپی پزشکان و متخصصان بهداشتی، نشان گویای آن است که چنانچه شرایط تغییر نکند، وضعیت تهران در آینده‌ای بسیار نزدیک به  بحرانی همانند ابتدای شیوع بیماری در استان‌های گیلان و قم خواهد انجامید که شاید توان تاب‌آوری در برابر آن وجود نداشته باشد.

دکتر علی ماهر، عضو ستاد مقابله با کرونا در تهران، نیز گفته است که «روزانه بیش از ۱۰۰ نفر در تهران بر اثر کرونا فوت می‌کنند و بیشتر از ۱۰۰۰ نفر بستری می‌شوند.» 

به گفته این عضو ستاد مقابله با کرونا در تهران، «بیمارستان‌های تهران بیشتر از ۲ هفته دوام نمی‌آورند. اگر روند کرونا همین طور باقی بماند، بیمارستان‌های صحرایی و نیروهای غیرحرفه‌ای وارد چرخه درمان کرونا می‌شوند.» 

امیرعلی سهراب‌پور، معاون آموزشی دانشگاه علوم‌ پزشکی تهران، روز گذشته در صفحه توییتر خود نوشت: «‏متأسفانه وضعیت بیمارستان‌های تهران وارد بحران تمام‌عیار شده است. دیشب توفان خطرناکی از کرونا بیمارستان‌های تهران را درنوردید. ای کاش به اینجا نمی‌رسیدیم.»

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود که خواستار مقررات سخت‌تر در پایتخت شده است. 

با توجه به وضعیت بسیار بحرانی تهران در روزهای گذشته، انوشیروان محسنی، استاندار تهران، تمام محدودیت‌های ابلاغی در هفته گذشته را تا پایان هفته ‌جاری، اول آبان، در استان تهران تمدید کرد.

همچنین، «استفاده از ماسک از در منزل برای شهروندان در استان تهران ضروری و الزامی» اعلام شده است.‌

با توجه به تمدید محدودیت‌ها در تهران، برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها و فعالیت باشگاه‌های ورزشی و حضور در کافه‌ها، قهوه خانه‌ها و چایخانه‌ها، و البته برگزاری نماز جمعه، نیز ممنوع اعلام شده است.‌ محدودیت‌های مشابهی نیز در بسیاری از استان‌های دیگر کشور، از جمله اصفهان، مرکزی، قم، و البرز، از سوی استانداران تمدید شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند روز پیش، مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا، با اشاره به آن که میزان شیوع و ابتلا به کرونا در بدترین وضعیت ممکن از زمان بروز این بیماری در کشور است، گفت: «برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع باید هرچه سریع‌تر مدارس و دانشگاه‌ها و بسیاری از اماکن عمومی برای مدتی تعطیل شوند. در غیر این صورت، شاهد بدتر شدن اوضاع و افزایش مرگ و میر کرونا در کشور خواهیم بود.»

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت ایران،  در بیست و چهارساعت گذشته ۲۵۳ نفر بر شمار جان‌باختگان بر اثر ابتلا به کرونا افزوده شده است و اکنون مجموع درگذشتگان بر اثر کرونا در ایران به ۳۰ هزار و ۱۲۳ نفر رسیده است، که البته به اقرار خود مقامات بهداشتی کشور، رقمی پایین‌تر از آمار واقعی جان‌باختگان است. 

به گفته وزارت بهداشت، استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد، و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند، و استان‌های هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار به‌سر می‌برند.

بیشتر از