رئیس کمیسیون مجلس: رهبر باید دستور دهند هزار بار روحانی را اعدام کنند

بسیاری از کاربران در واکنش به او خواهان برگزاری رفراندوم در سایر حوزه‌ها شدند

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به طور تلویحی خواهان اعدام حسن روحانی شد - عکس از جماران

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در توییتی خواهان اعدام حسن روحانی شد و این موضوع با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شد.

مجتبی ذوالنوری، نماینده قم، در توتییتر خود نوشت: «جناب روحانی، اگر برای توجیه مذاکره با دشمن، علت صلح امام حسن با معاویه را خواست اکثر مردم از امام ذکر می‌کنید! امروز اکثریت قاطع ملت ایران به کمتر از عزل و مجازات شما راضی نمی‌شوند؛ با منطق شما، رهبر انقلاب باید دستور دهند هزار بار شما را اعدام کنند تا دل مردم عزیز راضی شود.»

به نظر می‌رسد این توییت در پاسخ به سخنرانیِ روز چهارشنبه حسن روحانی در هیئت دولت باشد که تلویحا خواستار مذاکره و صلح با آمریکا شد. او گفت: «امام مجتبی به ما می‌آموزد که مرد جنگ باشیم به روز جنگ، و مرد صلح باشیم به روز صلح. اگر در روز صلح، جنگیدیم و در روز جنگ، صلح کردیم، هر دو خطا و اشتباه است. به‌موقع باید بایستیم و بجنگیم و به‌موقع باید صلح کنیم».

این صحبت با واکنش برخی از هواداران رئیس‌ جمهوری مواجه شد. سارا معصومی، خبرنگار حوزهٔ دیپلماسی و بین‌الملل که از هواداران دولت به شمار می‌رود در پاسخ ذوالنوری نوشت: «ایشان با ۲۰۴ هزار رأی به مجلس راه یافتند و حالا به نمایندگی از اکثریت قاطع مردم سخن می‌گویند!»

این پاسخ کنایه‌ای به نسبت پایین آرای مجتبی ذوالنوری در حوزه انتخاباتی خودش است. در انتخابات پیشین مجلس بنا به آمار رسمی، پایین‌ترین مشارکت مردم در تاریخ پس از انقلاب ۵۷ رخ ‌داد و دولت، آمار مشارکت ۴۰ درصدی را گزارش می‌دهد. این در حالی است که مشارکت در تهران در حدود ۲۲ درصد بوده است. اگرچه آمار غیررسمی از مشارکتی به‌مراتب کمتر خبر می‌دهد.

در همین رابطه، عبدالرضا داوری، مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد نیز در توییتر نوشت: «لطفاً حسن روحانی را به دلیل عدم کفایت سیاسی عزل کنید ولی اعدام نکنید.»

اما واکنش‌ مردم به توییت رئیس امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، به‌اندازه این دو نفر محتاطانه نبود. یک نفر در پاسخ به پیشنهاد ارجاع رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به نظر مردم برای اعدام روحانی نوشت: «نظر و خواست اکثریت رو فقط با رفراندوم می‌توان فهمید! خب اگر راست می‌گویید و خودتان را مردم‌مدار می‌دانید، برای اصل این نظام ولایت ‌فقیه حجاب اجباری آمریکاستیزی و... اول ‌از همه رفراندوم بگزارید.»

دیگری در این باره نوشت: «من نمی‌دانم شما از کدام مردم حرف می زنید؟ اما آنچه مسلم است شما شجاعت برگزاری یک همه پرسی را حتی برای همین موضوع ندارید و ادعای اکثریت قاطع می کنید!»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این عکس‌العمل‌ها نشان می‌دهد که کوچک‌ترین نقدی به هر یک از ارکان حکومت، از سوی افکار عمومی با کلیت حکومت یکسان انگاشته می‌شود. مردم در فضای مجازی مسائلی را مطرح می‌کنند که تا به حال خط قرمز حکومت بوده و جزء ارزش‌های انقلاب تلقی می‌شود. با این حال، دست‌کم در کوتاه‌مدت بعید به نظر می‌رسد که رهبر جمهوری اسلامی و منصوبانش، تصمیم به تغییری اساسی داشته باشند و ترجیح می‌دهند با فرافکنی، مسئله را تا حد رئیس‌جمهور و نزاع‌های سیاسی کوچک کنند.

به دلیل فشارهای شدید اقتصادی و مشکلات اجتماعی و فرهنگی، شرایط برای حسن روحانی به شدت سخت شده است. به نظر می‌رسد او که از دور دوم انتخابات متهم به بی‌اعتنایی به شعارهای پیشین خود است، نه تنها حمایت اکثریت حامی خود را از دست داده، بلکه حالا در میان تیغ دولبه قیچی مردم و هسته سخت قدرت قرار گرفته است.

بیشتر از