هشدار مقام‌های دولتی ایران؛ کاهش سن خودکشی و افزایش تعداد آن

در سال ۱۳۹۹ کودکانی زیر ۱۵ سال در ایران خودکشی کرده‌اند

تاکنون آمار رسمی خودکشی کودکان زیر ۱۵ سال در ایران منتشر نشده است- Pixabay

معاون وزارت ورزش در ایران از کاهش سن خودکشی در این کشور خبر داد و گفت افزایش تعداد خودکشی‌ها در ایران «ضریب رو به رشد» دارد.

محمدمهدی تندگویان به «برنا» گفت: «عمده خودکشی‌ها بین سنین ۱۵ تا ۳۵ سال رخ می‌دهد اما در سال جاری (۱۳۹۹) شاهد خودکشی کودکان زیر ۱۵ سال هم بوده‌ایم.»

تاکنون آمار رسمی خودکشی کودکان زیر ۱۵ سال در ایران منتشر نشده است.

به گفته معاون وزارت ورزش در ایران، «اوضاع اقتصادی کشور» و «عدم نظارت بر موضوعات اجتماعی و اخلاقی بین خانواده‌ها» از جمله دلایل خودکشی در ایران محسوب می‌شود.

به گفته آقای تندگویان: «خانواده‌های ایرانی از لحاظ روحی و سلامت روان مورد سنجش قرار نمی‌گیرند و ارتباطی بین مددکاران و روانشناسان با خانواده‌ها وجود ندارد.» وی همچنین گفت که هر خانواده ایرانی باید پرونده سلامت روانی داشته باشد.

در ایران خدمات روانی به خانواده‌هایی که تحت آسیب‌های روحی یا روانی قرار می‌گیرند، داده نمی‌شود. بیمه تامین اجتماعی نیز برای آن‌ها ردیفی تعریف نکرده است. این در حالی است که دسترسی به خدمات مشاوره و رفتاری به ویژه در دوران شیوع کرونا بسیار ضروی احساس می‌شود.

هرچند معاون امور جوانان وزارت ورزش با اشاره به آمار خودکشی در بین سایر کشورهای دنیا گفته است: «برخلاف تبلیغاتی که دشمنان می‌کنند، کشور ما در مقایسه با کشورهای دیگر رتبه بالایی در خودکشی ندارد. حتی براساس آماری که در جهان منتشر شد، ایران در رتبه ۱۴۲ قرار داشت که این نشان می‌دهد موضوع خودکشی در کشورمان پُررنگ نیست.» اما به نظر می‌رسد با کاهش سن خودکشی در ایران و به خصوص سنین زیر ۱۵ سال زنگ هشدار برای ایران به صدا درآمده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمبود مددکار اجتماعی در مدارس و دانشگاه‌های ایران که بتوانند بر شرایط روحی دانش‌آموزان نظارت کنند از جمله مواردی است که این مقام دولتی به آن اشاره مستقیم داشته است.

هم‌زمان سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی نیز به «برنا» گفت که خودکشی بین نوجوانان ایرانی همیشه بوده است ولی به دلیل نبود شبکه‌های اجتماعی به آن پوشش خبری داده نمی‌شده است.

به گفته وی تعیین سن خودکشی در ایران به دلیل نبود تحقیقات و مطالعه در این خصوص معلوم نیست. به گفته موسوی چلک، براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان پزشکی قانونی در ایران، سال ۹۸ به طور دقیق پنج هزار و ۱۴۳ نفر به دلیل خودکشی جان خود را از دست دادند که این نشان‌دهنده روند رو به افزایش خودکشی در ایران است.

وی به تک‌علتی نبودن پدیده‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: «چندعامل در ارتباط با یکدیگر باعث می‌شوند فرد به مرحله خودکشی برسد.»

به گزارش وب‌سایت حقوق بشری هه نگاو در تیرماه ۱۳۹۹، دست کم ۳۲ شهروند کرد در شهرهای مختلف کردستان با خودکشی به زندگی خود پایان داده‌اند که سن پنج نفر از آن‌ها زیر ۱۸ سال بوده است. بنابر این گزارش دلیل خودکشی این ۱۶ زن و ۱۶ مرد، مشکلات خانوادگی و فقر بوده است.

پیش‌تر سازمان پزشکی قانونی در ایران، سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه را بیش از هفت درصد اعلام کرده بود.

براساس داده‌های این ارگان دولتی، ۷۵ درصد از موارد اقدام به خودکشی در ایران مربوط به سنین بین ۱۵ تا ۳۴ سال است و خودکشی در میان زنان بیش از مردان و مهم‌ترین عامل آن افسردگی در میان این گروه است.

هم‌زمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز می‌گوید آمار اختلالات روانی در گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال در ایران بیش از ۲۳ درصد است.

طبق آمار رسمی، ایلام، کهکیلویه بویراحمد، کرمانشاه، لرستان، گیلان، زنجان، همدان، فارس، آذربایجان شرقی، قزوین، چهارمحال بختیاری، اردبیل، خوزستان، مازندران، تهران، بوشهر، کردستان و مرکزی استان‌های پرخطری هستند که میزان مرگ ناشی از خودکشی در آن‌ها بالاتر از میانگین کشوری در سال ۹۸ بوده است.

دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی البته می‌گوید استان تهران جزو استان‌های پرخطر درخصوص خودکشی است که میزان فوت ناشی از خودکشی در آن‌ها بالاتر از میانگین کشوری در سال ۹۸ بوده است.

حدود ۷۳ درصد از موارد اقدام به خودکشی، ساکن مناطق شهری و حاشیه شهر بوده‌اند. هشت درصد آن‌ها بیکار و ۸۲ درصد آن‌ها با استفاده از دارو اقدام به خودکشی کرده‌اند.

مدیر برنامه پیش‌گیری از خودکشی دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز می‌گوید که هر سال بیش از پنج درصد به آمار خودکشی در ایران افزوده خواهد شد. این آمار مربوط به پیش از دوران شیوع کرونا در این کشور است.

سازمان بهداشت جهانی سال گذشته گفت خودکشی سیزدهمین علت مرگ در گروه سنی ۱۵ تا ۳۴ سال در جهان است. در هر ۴۰ ثانیه یک خودکشی در سراسر دنیا رخ می‌دهد.

در ایران اما این آمار با پایین رفتن سن خودکشی به نوجوانان زیر ۱۵ سال رسیده  است که عمدتا دانش‌آموز هستند.

بیشتر از