دلار از ۳۱ هزار تومان گذشت، یورو به ۳۷ هزار تومان نزدیک شد

اوج‌گیری دوباره نرخ ارز در پی اعلام تحریم ۱۸ بانک ایرانی

تظاهرات حامیان حکومت، پرچم و دلار آمریکا را در مقابل ساختمان سفارت سابق این کشور در تهران آتش زدند - ۲۰۱۸ - ATTA KENARE / AFP

قیمت هر دلار آمریکا در بازار غیررسمی ارز تهران به ۳۱ هزار و ۱۵۰ تومان رسید. این قیمت بالاترین نرخ اعلام توسط سامانه سنا تاکنون بوده است.

بر همین اساس قیمت یورو هم با سیرصعودی به ۳۶ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است.

افزایش دوباره قیمت ارز در ایران که از هفته های پیش آغاز شده بود در پی تحریم ۱۸ بانک ایرانی در هفته گذشته توسط دولت آمریکا روند صعودی بیشتری به خود گرفته است.

این ۱۸ بانک هنوز در فهرست تحریم های بی سابقه دولت آمریکا علیه ایران قرار داده نشده بود.

وزیرخزانه داری آمریکا روز پنجشنبه گذشته با اعلام خیر تحریم های جدید علیه ۱۸ بانک و موسسه مالی ایرانی  گفت:«برنامه تحریم ها تا زمانی که ایران دست از حمایت از فعالیت های تروریستی برنداشته و به برنامه اتمی اش پایان نداده ادامه می یابد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خزانه‌داری آمریکا همچنین گفته بود، که این تحریم‌ها با هدف جلوگیری از دستیابی غیر قانونی ایران به دلار بوده است و همچنین عنوان کرد که این تحریم‌ها تا زمان پایان دادن ایران به برنامه های هسته ای ادامه خواهد یافت.  

این تحریم ها شامل بانک کشاورزی، بانک مسکن، بانک رفاه کارگران، بانک شهر، بانک اقتصاد نوین، بانک سرمایه گذاری امین، بانک قرض الحسنه رسالت، بانک حکمت ایرانیان، بانک ایران زمین، بانک همکاری منطقه ای اسلامی، بانک کارآفرین، بانک خاورمیانه، بانک اعتباری مهر ایران، بانک پاسارگاد، بانک سامان، بانک سرمایه، بانک توسعه تعاون و بانک توریسم شده است.

برخی از این بانک هاعهده‌دار انتقال منابع مالی برای خريد دارو و مواد غذايی برای ایران بودند.

تحریم بانک های ایرانی نخستين بار در دی ماه سال ۱۳۸۵ و با تحریم بانک سپه ایران از سوی دولت آمریکا آغاز شد. این بانک به اتهام ارتباط با یک موسسه مرتبط با فناوری موشكی مورد تحريم‌های یک جانبه قرار گرفت.

بیشتر از