دکتر فاوچی: داروی مصرفی ترامپ، بیمار را پرانرژی می‌کند

«دگزامتازون ممکن است عوارضی چون روان‌پریشی در پی داشته باشد»

دکتر فاوچی، یکی از متخصصان ارشد بیماری‌های عفونی آمریکا و عضو تیم ضربتی دولت در مقابله با ویروس کرونا-GRAEME JENNINGS / POOL / AFP

دکتر آنتونی فاوچی می‌گوید داروی استروئیدی که در بیمارستان برای درمان بیماری کووید-۱۹ دونالد ترامپ تجویز شد، او را «بسیار پرانرژی» کرده است. 

آقای ترامپ روز جمعه چند ساعت پس از نشان دادن علائم مثبت بیماری کووید-۱۹ به عنوان اقدامی احتیاطی در بیمارستان بستری شد. 

در طول دو روز آخر هفته، تیم پزشکی بیمارستان به آقای ترامپ در میان سایر داروها، داروی موسوم به «دگزامتازون» تجویز کردند. 

دگزامتازون نوعی کورتیکوستروید (کورتن) است که در جریان همه‌گیری کرونا در چند مورد محدود برای بیماران مبتلا به کووید-۱۹ تجویز شده است. در یک گزارش که در نشریه «نیوزویک» منتشر شد، آمده است که این دارو تا ۳۳ درصد از احتمال مرگ بیماران مبتلا به ویروس کرونا که به دستگاه تنفس مصنوعی متصلند، می‌کاهد.  

این نوع درمان که هنوز برای استفاده گسترده مورد تایید اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا (اف دی اِی) قرار نگرفته است، از طرف موسسه بهداشت ملی (ان‌آی‌اچ) برای بیماران مبتلا به کووید توصیه شده است که در بیمارستان بستری شده‌اند و با کاهش سطح اکسیژن در خونشان محتاج اتصال به دستگاه تنفس مصنوعی هستند.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر فاوچی، یکی از متخصصان ارشد بیماری‌های عفونی آمریکا و عضو تیم ضربتی دولت در مقابله با ویروس کرونا، روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با آندریا میچل، مجری شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» گفت که این‌گونه درمان می‌تواند بیمار را «بسیار پرانرژی» کند. 

او به میچل گفت: «داروی استروئید که به شما داده می‌شود چند نوع عارضه جانبی دارد. شما را بسیار پر انرژی و گاه خواب را مختل می‌کند. 

اگر برای مدتی بسیار طولانی دگزامتازون مصرف کنید، که او (ترامپ) نمی‌کند، و قصد هم ندارند آن را برای مدتی طولانی برایش تجویز کنند، عوارض جانبی فراوانی خواهد داشت.» 

دکتر فاوچی افزود: «اما اگر این دارو را با دوز بالا برای مدت کوتاهی مصرف کنید احتمالا بسیار پرانرژی خواهید شد.» 

تارنمای «ان آی اچ» در میان سایر عوارض این دارو، به تاثیرات روانی، عفونت و افزایش خطرناک میزان قند خون اشاره کرده است. 

به دنبال اعلام آن که در آخر هفته گذشته داروی دگزامتازون به رئیس جمهور داده شد، چند کارشناس از بابت تاثیرات استروئید اظهار نگرانی کردند.   

دکتر «اشیش جا»، رئیس دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه، آخر هفته گذشته به فاکس نیوز گفت: «به رئیس جمهور برای مدت کوتاهی (استروئید) داده خواهد شد. به همین دلیل من نگران عوارض جانبی بلندمدت آن نیستم.  

اما بی‌تردید در ۳۰ تا ۴۰ درصد بیماران عوارضی از جمله اضطراب و آشفتگی بروز می‌کند.» 

دکتر ادوارد جونز لوپز، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نیز به خبرگزاری رویترز گفت: «استروئید همواره داروی خطرناکی است. 

به همین دلیل (دگزامتازون) تنها در موارد اضطراری تجویز می‌شود… می‌تواند عوارض جانبی مرتبط با روان‌پریشی به دنبال داشته باشد. این‌ها داروهایی هستند که باید با نهایت احتیاط تجویز شوند.» 

میشل داوبِر، استاد حقوق در دانشگاه استنفورد که پیش‌تر تحت درمان با دگزامتازون قرار گرفته بود، روز یک‌شنبه گفت که آقای ترامپ پس از مصرف این دارو قادر به رهبری کشور نخواهد بود.

او گفت: «به دنبال جراحی مغز، تحت درمان با دگزامتازون قرار گرفتم. این (به گفته تیم درمانیم) دارویی است که روان را درهم می‌ریزد. داروی بدی است. مشتاقانه منتظر تمام شدن دوره آن بودم.» 

او روز یک‌شنبه در توییتی نوشت: «متاسفانه باید به تدریج و در طول زمان آن (دگزامتازون) را قطع کرد. ترامپ در حال حاضر ناتوان است. 

نمی‌توانستم با مصرف دگزامتازون حتی رئیس جمهور گربه‌ام باشم. او (ترامپ) نباید ضمن مصرف این دارو از اختیارات ریاست جمهوری استفاده کند. شانس خواهیم آورد اگر جنگی را شروع نکند. او ناتوان است.» 

خانم داوبر به دنبال این توییت افزود: «تا وقتی دگزامتازون مصرف می‌کردم نمی‌توانستم حتی رئیس جمهور گربه‌ام باشم. 

او (ترامپ) نباید ضمن مصرف این دارو از اختیارات ریاست جمهوری استفاده کند. شانس خواهیم آورد اگر جنگی را شروع نکند. او ناتوان است.» 

نگرانی در مورد واکنش رئیس جمهور به داروها هفته گذشته هنگامی ابراز شد که او بیمارستان را روز یک‌شنبه ترک کرد تا به کسانی که در خارج از ساختمان مرکز درمانی او گردآمده بودند، دست تکان دهد. 

آقای ترامپ تنها سه روز پیش از آن علائم کووید-۱۹ را نشان داده بود. دو تن از اعضای تیم حفاظتی او که آقای ترامپ را برای این مدت کوتاه در اتومبیل همراهی می‌کردند، به مدت ۱۴ روز در قرنطینه قرار گرفته‌اند.  

دکتر فاوچی در گفت‌وگوی روز دوشنبه خود با جان برمن، مجری شبکه فاکس از اظهار نظر پیرامون تصمیم دونالد ترامپ در مورد ترک موقت و کوتاه‌مدت مرکز درمانی والتر رید خودداری کرد. 

دکتر فاوچی در پاسخ به این سؤال که آیا اقدام آقای ترامپ برای ترک کوتاه‌مدت بیمارستان درست بود یا نه، گفت: «واقعا نمی‌خواهم در این مورد اظهار نظر کنم.» 

بنابه تازه‌ترین گزارش دانشگاه جانز هاپکینز که رد شیوع کرونا را پیگیری می‌کند، آزمایش کرونای بیش از ۷.۵ میلیون نفر در آمریکا مثبت بوده و میزان تلفات آن به دست کم ۲۱۲۵۱۴ نفر رسیده است.

© The Independent

بیشتر از جهان