آیا قطر برای میزبانی جام جهانی، در مورد آمار قربانیان کرونا پنهان‌کاری می‌کند؟

ادعاهای وجود دارد که قطر مقامات بهداشتی را از مرگ کارگران اطلاع نمی‌دهد

سازمان‌های بین‌المللی قطر را متهم به نقض حقوق کارگران می‌کنند. عكس از: AFP

پس از آن‌كه یک شركت ساختمانی پیشرو كه در زمینه آماده‌سازی جام جهانی در قطر فعالیت می‌كرد، با صدور یادداشتی، ابراز نگرانی کرد که شماری از کارگران آن شرکت که در قطر مشغول کار بودند در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند، اما به منظور جلوگیری از افزایش نگرانی در مورد پروژه‌های ساختمانی مربوط به جام جهانی، این جان‌باختگان به عنوان قربانیان بیماری کرونا شمرده نشده اند، پرونده انتقال بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲، از قطر بار دیگر در محافل مختلف مطرح شد.

بر اساس گزارش صادر شده توسط شرکت مشاور عمرانی "کورنر استون"، نگرانی های جدید،  شک و تردیدهای قبلی در مورد اختلاف آشکار میان شمار مبتلایان به ویروس کرونا و تعداد قربانیان این بیماری را تقویت می‌کند. در گزارش همچنان آماده است که اجساد قربانیان به کشورهای متبوع آنها از جمله نپال و هند بازگردانده شده است در حالی‌که این اقدام با توصیه‌های مقامات بهداشت جهانی مغایرت دارد.

در این سند ۱۰ صفحه‌ای تحت عنوان «کووید-۱۹، آیا جام جهانی ۲۰۲۲، در قطر برگزاری می‌شود؟»، آمده است که این کشور خلیجی که جمعیت آن در حدود ۲.۸ میلیون نفر است و اکثر ساکنان آن را کارگران خارجی تشکیل می‌دهند، با درنظرداشت درصد جمعیتی، تا اواسط ماه اوت گذشته بالاترین میزان آلودگی به ویروس کرونا را در جهان داشت.

به همین دلیل، شرکت یادشده که مقر آن در لندن است، ادعا می‌کند که مقامات قطر اطلاعات درستی را در مورد شمار قربانیان بیماری کرونا ارائه نداده و گزارش‌های آن کشور برای سازمان بهداشت جهانی گمراه‌کننده بوده است. این در حالی است که وزارت امور خارجه قطر و سفارتخانه‌های آن کشور در واشنگتن، بروکسل و برلین به درخواست شبکه خبری"فاکس نیوز" برای اظهارنظر در مورد این ادعاها پاسخ ندادند.

متخصصان بهداشت در شرکت "کورنر استون" در مورد آمار مرگ و میر اعلام شده در قطر شک و تردید دارند، زیرا با توجه به این‌که قطر ۲۰۱ مورد قربانی ناشی از ابتلا به ویروس کرونا داشته است، اما میزان مرگ ۰.۱۷ درصد اعلام شده در این کشور، کمتر از حد انتظار است. طبق آمار دانشگاه جان هاپکینز، که شمار مبتلایان و قربانیان بیماری کرونا در هر کشور را ردیابی کرده و به ثبت می‌رساند، قطر حداقل ۲۱۶ مورد فوتی و ۱۲۶۳۳۹ مورد ابتلا به این ویروس داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، سخنگوی فیفا، با صدور بیانیه‌ای در مورد پاسخ به "فاکس نیوز" گفت: "فیفا" نمی‌تواند در این مورد اظهار نظر کند، زیرا از گزارش صادر شده توسط شرکت مشاور عمرانی "کورنر استون" اطلاعی ندارد. در این بیانیه افزوده شده است که فیفا پیوسته در تلاش است تا از شرایط کارگران آگاهی داشته باشد و تلاش‌های کمیته عالی برای مهار ویروس کرونا در میان کارگران را از آغاز شیوع این بیماری تحت مطالعه و بررسی دارد. سخنگوی فیفا افزود: گزارش‌های منظمی که از سوی تیم زوریخ و تیم Q22 در قطر دریافت می‌کند رضایت‌بخش بوده و نشان می‌دهد که اوضاع تحت کنترل است.

البته شرکت مشاور عمرانی "کورنر استون" که مسئله انتقال جام جهانی از قطر را مطرح کرده است، یکی از شرکت‌های پیشتاز در عرصه مشوره است. این شرکت خدمات مشاوره‌ای خود را به سازمان جهانی بهداشت و خدمات بهداشت ملی بریتاینا ارائه می‌دهد. افزون بر آن مشاوران شرکت "کورنر استون" از ده سال بدین سو و از هنگامی‌که قطر امتیاز میزبانی جام جهانی را به دست آورد، مقدمات آمادگی برای برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ را از نزدیک دنبال می‌کنند.

هرچند ادعاهای مطرح شده توسط شرکت مشاور عمرانی "کورنر استون" مستقر در لندن مبنی بر این‌که مقامات بهداشت قطر در مورد آمار قربانیان ناشی از بیماری کرونا پنهان‌کاری می‌کنند، به عنوان نخستین گزارش در این زمینه محسوب می‌شود، اما سازمان های حقوق بشر پیش از این نیز دوحه را به نقض حقوق کارگران متهم کرده بودند. از جمله دیده‌بان حقوق بشر در گزارش قبلی که در ۲۴ ماه اوت گذشته منتشر شد اظهار داشت که قطر در سال ۲۰۱۷، تعهد خود را به سازمان بین المللی کار، در مورد حمایت از حقوق کارگران خارجی و لغو سیستم کفالت، عملی نکرده است.

با این حال، دفتر ارتباطات دولت قطر در آن زمان در پاسخ به گزارش سازمان حقوق بشر، اظهار داشت که این سازمان در گزارش خود عمدا به گمراه کردن افکار عمومی پرداخته و با این گونه اقدامات، به کسانی‌که ادعای کمک به آنها می‌کند، آسیب می‌رساند.  دفتر ارتباطات دولت قطر خاطرنشان کرد که این سازمان "اشتباهات قبلی خود را در مورد سیاست‌های دنبال شده در قطر در آخرین گزارش نیز تکرار کرده است."  در بیانیه دولت قطر آمده است که اغلب افرادی که برای کار به قطر می‌آیند با هیچ تخلف و نقض حقوقی مواجه نمی‌شوند و دشواری‌های اندکی که در مورد حقوق برخی از کارگران اتفاق افتاده است نادر و استثنایی است و تغییرات بنیادی که در قوانین کشور ایجاد شده است به زودی به این حالات استثنایی پایان می‌دهد.

در همین زمینه، سخنگوی فیفا گفت: با توجه به تعهدات و تلاش‌ها در قبال حمایت از حقوق بشر، فیفا و سایر برگزار کنندگان مسابقات ورزشی سازوکارهای دقیق و فراگیری را برای ردیابی به چالش‌های مرتبط به حقوق بشر و رسیدگی به حقوق کارگران در پروژه‌های فوتبال جام جهانی ایجاد کرده اند.

پیش از این، شماری از نمایندگان پارلمان بریتانیا از جمله دیمین کالینز و دیوید تریسمن، رئیس پیشین اتحادیه فوتبال بریتانیا از فدراسیون بین‌المللی خواستند جام جهانی ۲۰۲۲ را از قطر به جایی دیگری منتقل کند و اگر چنین اتفاقی بیفتد، کشور میزبان جدید بایستی هزینه انتقال را بر عهده گیرد.

البته در صورت موفقیت به انتقال جام جهانی از قطر، بریتانیا نامزد میزبانی دوره بعدی جام جهانی به شمار می‌آید و دوحه با توجه به همین نگرانی، سعی می‌کند حق میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ را حفظ کند، زیرا این کشور تا به حال، میلیاردها دلار را در پروژه‌های مرتبط به جام جهانی هزینه کرده است.

طبق برآوردهای شرکت "کورنر استون"، میزبانی جام جهانی برای بریتاینا حدود ۱۰۰ میلیون دلار هزینه خواهد داشت. غانم نسیبه، بنیانگذار این شرکت، به فاکس نیوز گفته است که بریتانیا می‌تواند در مقایسه به هزینه‌ای که می‌کند، سود بسیاری را به دست آورد. غانم افزوده است که هزینه‌های ساخت تأسیسات فیفا در قطر حدود ۲۰۰ میلیارد دلار است و این رقم به مراتب بیشتر از هزینه است که سایر کشورها برای میزبانی جام جهانی به آن نیاز دارند.

© IndependentArabia