شرکت نفت شل تعداد کارمندان خود را کاهش می‌دهد

شل اعلام کرد اجرای برنامه کاهش کارکنان را تا پایان سال ۲۰۲۲ کامل می‌کند

شل اعلام کرد که برای به صفر رساندن ردپای کربنی تا سال ۲۰۵۰ هدفگذاری کرده است - ROBIN UTRECHT / ANP / AFP

شرکت شل در واکنش به کاهش شدید تقاضا برای نفت طی همه‌گیری کرونا در پی کاهش هفت تا ۹ هزار نفر از کارکنان خود در سراسر جهان است.

بزرگ‌ترین شرکت بریتانیا اعلام کرد برای مقابله با کاهش قیمت سوخت‌های فسیلی با اجرای برنامه‌ای هزینه‌های خود را ۲.۵ میلیارد دلار کاهش می‌دهد.

شل روز چهارشنبه اعلام کرد اجرای برنامه کاهش کارکنان را تا پایان سال ۲۰۲۲ کامل می‌کند و حدود ۱۵۰۰ نفر به صورت داوطلبانه از این شرکت می‌روند.

با توجه به آن که میلیون‌ها پرواز لغو شده است، مسافرت‌های مردم کاهش یافته است و بخش‌های بزرگی از صنعت زیر ظرفیت کامل کار می‌کنند، چشم‌انداز آینده برای شرکت‌های نفتی همچنان دشوار است.

اکثر شرکت‌های بزرگ نفتی تراز پیش‌بینی‌های درازمدتشان برای قیمت‌ها را کاهش داده‌اند و برخی تحلیلگران می‌گویند با توجه به گرایش دولت‌ها به کاهش انتشار کربن، سال ۲۰۱۹ می‌تواند سال اوج تولید نفت باشد.

بن فان بویردن مدیرعامل رویال داچ شل گفت: «باید سازمانی ساده‌تر، جمع‌وجورتر و اقتصادی‌تر داشته باشیم که بتواند در پاسخگویی به مشتریان تواناتر و چابک‌تر باشد.

برای چابکی بیشتر باید مقدار مشخصی از پیچیدگی‌های سازمانی را حذف کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای فان بویردن گفت همه‌گیری کرونا به شرکت شل نشان داد که می‌تواند کارها را به روش‌های جدیدی انجام دهد اما تاکید کرد: «بخش بزرگی از کاهش هزینه‌ها در شل با کاهش کارکنان محقق می‌شود.»

او افزود: «نباید اشتباه کرد. این فرایند خیلی دشوار است.

خداحافظی کردن با آدم‌های نازنین خیلی دردناک است. البته شمارشان زیاد نیست اما چاره‌ای نداریم زیرا برای آینده شرکت لازم است.»

بریتیش‌پترولیوم رقیب شل هم اوایل امسال از کاهش ده هزار نفر از کارکنان خود و اجرای طرح‌هایی برای کاهش ۴۰ درصدی تولید سوخت فسیلی طی یک دهه خبر داده بود.

شل اعلام کرد که برای به صفر رساندن ردپای کربنی تا سال ۲۰۵۰ هدفگذاری کرده است اما هنوز جزییات رسیدن به این هدف را تدوین نکرده است.

آقای فان بویردن گفت کاهش انتشار کربن به معنای «تغییری چشمگیر» برای شل است.

«تا سال ۲۰۵۰ در مجموعه انرژی‌هایی که می‌فروشیم مقداری نفت و گاز هم هست ولی قسمت اعظم این مجموعه را برق کم‌کربن، زیست‌سوخت‌های کم‌کربن و هیدروژن تشکیل خواهد داد و انواع راهکارهای دیگر را آغاز خواهیم کرد.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد