ایران بابت خروج آمریکا از برجام «غرامت» می‌خواهد

دو شرط ایران برای بازگشت به برجام چیست؟

دیوار سفارت سابق آمریکا در تهران - ATTA KENARE / AFP

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، وزیر امور خارجه ایران و نماینده ایران در سازمان ملل متحد شروط بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای برجام و از سرگیری ارتباطات با عربستان سعودی را اعلام کردند.

محمد‌جواد ظریف وزیر خارجه ایران در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک اظهارداشت: «اگر آمریکا می‌خواهد به توافق اتمی بازگردد باید خسارات وارده به ملت ایران را بپردازد و همچنین اقداماتی را که در جهت تضعیف توافق هسته‌ای انجام داده است جبران کند.»

 وزیر امور خارجه ایران درباره از سرگیری روابط با عربستان سعودی گفت: «ما آماده‌ایم که با عربستان سعودی در منطقه خلیج فارس همکاری کنیم، روابط ایران با کشور‌های همسایه مبتنی بر احترام متقابل است. اما متأسفانه برخی از کشور‌ها در بخش جنوبی خلیج فارس مایل به برقراری روابط پایدار با ایران نیستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عین حال، مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل، در گفت‌وگو با بخش جهانی بی بی سی گفت که در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری و تمایل این کشور برای بازگشت به برجام، جمهوری اسلامی شرایط خاصی را برای اجرای کامل تعهداتش خواهد داشت.

او تاکید کرد که اولین شرط ایران، متعهد شدن دولت جدید آمریکا به عدم تکرار نقض برجام است.

تخت روانچی شرط دوم ایران را رسیدگی به خساراتی عنوان کرد که «ایران از نظر مالی و رنج انسانی به خاطر تحریم‌»ها متحمل شده ‌است.

این اظهارات مقام‌های ایران در واکنش به صحبت‌های جو بایدن، رقیب انتخاباتی دونالد ترامپ در انتخابات سوم نوامبر و کامالا هریس، نامزد پست معاونت ریاست جمهوری صورت می‌گیرد.

رقیب دونالد ترامپ تاکید کرده که در صورت پیروزی در انتخابات و بازگشت ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای، به این توافق باز می‌گردد.