احضار دانشجوی معترض به سرنگونی هوایپمای اوکراینی برای اجرای حکم

مصطفی هاشمی‌زاده به پنج سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق، سه ماه کار رایگان فرهنگی و دو سال منع ورود به خوابگاه محکوم شده بود

هاشمی‌زاده می‌گوید با آمپول هوا تهدید به مرگ شده است- عکس از شبکه های اجتماعی

مصطفی ‌هاشمی‌زاده، دانشجوی معترض به سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه که در مراسم یادبود بازماندگان آن شرکت کرده بود، برای اجرای حکم زندان و شلاق احضار شد.

او که در حال حاضر دانشجوی رشته مهندسی عمران دانشگاه تهران است است، پیشتر توسط دادگاه انقلاب به اتهام تبانی و اجتماع علیه امنیت ملی و اخلال در نظم و آسایش عمومی، به پنج سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق، سه ماه کار رایگان فرهنگی و دو سال منع ورود وی به خوابگاه محکوم شده بود.

روز پنجشنبه، کانال تلگرامی منتسب به انجمن اسلامی دانشجويان متحد با انتشار پیامی، اعلام کرد که هاشمیزاده «بارها توسط بازجو تهدید به کشته شدن با آمپول هوا و سپس رها شدن در محل نامعلوم شده است.» در ادامه نیز تصریح شده که پس از شکنجه، بازجو از او خواسته تا مطابق میل آنها اعترافات را بنویسد، در غیر این‌صورت «او را خواهند کشت».

پس از آنکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین را با ۱۷۶ مسافر و خدمه بر فراز آسمان تهران سرنگون کرد بسیاری از مردم به منظور گرامیداشت سرنشینان این هواپیما، مراسم یادبود برگزار کردند. در یکی از این مراسم‌ مصطفی هاشمی زاده دانشجوی رشته مهندسی عمران دانشگاه تهران نیز شرکت داشت. او و تنی چند از افراد شرکت کننده به علت حضور در این مراسم، دستگیر، و سپس با احکام زندان و شلاق مواجه شدند.

 در ۱۸ دی ماه سال ۹۸، هواپیمای مسافربری متعلق به خطوط هوایی اوکراین را که قصد داشت از مقصد تهران به سمت کی‌اف پرواز کند، بر فراز آسمان تهران با موشک‌های سپاه سرنگون شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی این ماجرا تا سه روز، نیروهای سپاه و دستگاه‌های رسانه‌ای حکومت ایران، اصل ماجرا را تکذیب می‌کردند. در پی نتشار فیلم‌های شلیک موشک، نهایتا سپاه ناچار به پذیرش ماجرا شد و امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور در برابر دوربین‌های تلویزیونی، مسئولیت این واقعه را پذیرفت. با این حال او هیچ گاه محاکمه یا سلب مسئولیت نشد.

مسئولان حکومت ایران بیش از پنج ماه از تحویل جعبه سیاه هواپیما خودداری کردند.

پیشتر نیز، امیرمحمد شریفی، دانشجوی دیگر دانشگاه تهران به دلیل حضور در اعتراضات آبان سال گذشته به سه ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.