اورتگاس خطاب به روحانی: اگر صلح می‌خواهید، چرا ۱۶میلیارد دلار در «ترور» هزینه کردید؟

نماینده آمریکا در سازمان ملل: سخنرانی روحانی «شاهکار عدم صداقت» بود

مورگان اورتگاس می‌گوید رژیم ایران باید پولی که از مردم ایران دزدیده را به آنها بازگرداند-MUSTAFA ABUMUNES / AFP

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به سخنرانی از پیش ضبط شده رئیس‌جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل با خطاب قرار دادن حسن روحانی در توییتر نوشت: «حسن روحانی در  هفتادوپنجمین مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد که ایران از صلح  حمایت و با تندروری مبارزه می‌کند. اگر چنین است، چرا رژیم ایران از سال ۲۰۱۲ به این سو بیش از ۱۶میلیارد دلار در کمک به گروه‌های نیابتی‌ و شرکای خود در ترور هزینه کرده است. این پول که از مردم ایران دزدیده شده باید به آنها بازگردد.»

روحانی در سخنرانی ویدیویی روز گذشته خود که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا از قبل ضبط شده بود، مانند سخنرانی‌های سال‌های گذشته خود در مجمع عمومی تکرار کرد که جمهوری اسلامی خواستار صلح و ثبات است.

اورتگاس در ادامه در رشته‌توییت خود در واکنش به اظهارات روحانی نوشت: «اگر دوران سلطه و هژمونی آنگونه که روحانی می‌گوید به پایان رسیده است، چرا جمهوری اسلامی ایران نیروهای خود و نیروهای نیابتی‌اش را از عراق خارج نمی‌کند و به تلاش برای سلطه بر لبنان از طریق حزب‌الله پایان نمی‌دهد؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه نوشت: «تحریم‌های آمریکا علیه ایران حمایت این کشور از تروریسم، برنامه‌های هسته‌ای، مقامات فاسد ایران که مردم ایران را تحت فشار قرار داده‌اند را هدف گرفته نه کمک‌های بشردوستانه را. آمریکا حتی پیشنهاد کمک به ایران برای مقابله به کووید-۱۹ را ایاره داد اما دولت حسن روحانی این پیشنهاد کمک را رد کرد.»

مقامات جمهوری اسلامی همواره ادعا می‌کنند که ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی از جمله ناتوانی در مقابله با شیوع گسترده کرونا در ایران به تحریم‌های آمریکا بازمی‌گردد.

در همین حال کلی کرفت، نماینده آمریکا در سازمان ملل سخنرانی روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل را سراسر «شاهکار عدم صداقت» توصیف کرد. کرفت گفت: «روحانی از نقض منشور سازمان ملل سخن می‌گوید در حالی که جمهوری اسلامی ایران حامی تروریسم است و به تنش‌ها در خاورمیانه دامن می‌زند.»

حسن روحانی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل پیش‌بینی کرد که رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا «تسلیم» جمهوری اسلامی ایران می‌شود. 

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز دو سال و نیم قبل، هنگام  خروج آمریکا از برجام پیش‌بینی کرده بود، «اگر ترامپ دست به اشتباه برهم زدن برجام بزند، یقینا در شرایط بدتری مجبور می‌شود حقوق مردم ایران را بپذیرد.»

بیشتر از