روحانی: آمریکا نه مذاکره را می‌تواند به ما تحمیل کند، نه جنگ را

روحانی در پیامی به مجمع عمومی سازمان ملل، آمریکا را «بیگانه‌ای مداخله جو» خواند

حسن روحانی‌، رئیس جمهور ایران، در پیام ضبط شده به مناسبت هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل-UNited Nation/Youtube

رییس جمهور ایران در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که غیرحضوری برگزار شد در پیامی از پیش ضبط شده بیش از هرچیز دولت آمریکا را مورد خطاب قرار داد و در باره سیاست های داخلی و خارجی آن اظهار نظر کرد. 

حسن روحانی گفت: «آمریکا نه می تواند مذاکره را به ما تحمیل کند، نه جنگ را». او آمریکا را به دورغ گویی در مورد ساخت سلاح هسته‌ای از سوی ایران متهم کرد، و غرب را عامل مشکلات داخلی ایران از جمله مسائل معیشتی مردم خواند.

او با اشاره به انتخابات پیش روی ریاست جمهوری در آمریکا گفت: «هر دولتی که در آمریکا انتخاب شود، به ناچار تسلیم تاب‌آوری ملت بزرگ ایران خواهد شد.»

آقای روحانی نقش ایران در صلح بین المللی و منطقه را تاثیرگذر خواند. او توافق هسته‌ای برجام را «بزرگترین دستاورد تاریخ دیپلماسی» توصیف کرد و گفت:«علیرغم بدعهدی مستمر آمریکا به آن پایبند ماندیم، چنین ملتی شایسته تحریم نیست، جواب صلح جنگ نیست، پاداش مبارزه با افراطی گری ترور نیست.» امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه هم در پیام خود به مجمع عمومی سازمان ملل، گفت که جهان به توافقی نیاز دارد که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود.

حسن روحانی با تشکر از اعضای شورای امنیت به خصوص دولت‌های روسیه و چین که  با قطعنامه ۲۲۳۱ علیه ایران مخالفت کرده‌اند، افزود:«کجا سابقه دارد که دولتی قطعنامه شورای امنیت را با وقاحت نقض کرده و دیگران را به دلیل رعایت قطعنامه تنبیه کند؟ آمریکا نه می‌تواند مذاکره را تحمیل کند و نه جنگ را، زندگی با تحریم سخت است اما سخت‌تر از آن زندگی بدون استقلال است.»

رئیس جمهور ایران در پیام خود آمریکا را «بیگانه ای مداخله گر» خواند که دولت مصدق را در سال ۱۳۳۲ سرنگون کرد.

او گفت که «آزادی سیاسی داخلی برای ما بسیار مهم است» و افزود: «به مردم سالاری خود می‌بالیم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن روحانی با اشاره به کشته شدن جورج فلوید، آمریکایی سیاه پوست  به دست پلیس این کشور گفت: «تصویر پلیس آمریکا و برخوردش با معترض برای ما آشنا بود، آن پا، پای استکبار بر گلوی ملت‌های مستقل بود، ملت ایران دهه‌‌ها است این بها را پرداخت کرده و تنها با ایستادگی بر نقش تمدنی خود بر محور صلح و ثبات و منادی گفت‌وگو پایدار مانده است.»

رئیس جمهور ایران با اشاره به مساله تحریم های آمریکا در خصوص ایران و دوران همه‌گیری ویروس کرونا در دنیا همچنین عنوان کرد:« مواجهه با مسائل مشترک جهانی جزو از طریق مشارکت جهانی ممکن نیست، همه ما در جهان دوران سختی را سپری می‌کنیم اما ملت من به جای برخورداری از همکاری جهانی با سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ و نقض آشکار توافق بین المللی مواجه است.» 

دونالد ترامپ در پیامی از پیش ضبط شده که در هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد پخش شد، گفت که از توافق هسته‌ای «وحشتناک» با ایران بیرون آمد، و تحریم‌های فلج کننده به ایران تحمیل کرد. او گفت که آمریکا قاسم سلیمانی، «فرمانده مهمترین دولت حامی تروریسم در جهان» را کشت.

حسن روحانی در پیام خود، از قاسم سلیمانی با عنوان «سردار شهید ما» یاد کرد.

امسال هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در شرایطی آغاز شد که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، بیشتر سخنرانان این جلسه، یا از طریق نوار ضبط شده یا به صورت مجازی در آن شرکت داشتند.