سه کودک گیلانی، قربانی مصرف قرص برنج

هر هفته حدود ۱۸ نفر در ایران براثر مصرف قرص برنج جان می بازند

هنوز دلیل مصرف قرص برنج توسط سه کودک خردسال گیلانی اعلام نشده است- عکس از پایگاه خبری آفتاب

دادستان مرکز استان گیلان از جان باختن سه کودک خردسال در آستانه‌ اشرفیه بر اثر مسمومیت خبر داد و گفت:«تحقیقات اولیه از برخی اعضای خانواده کودکان و مطلعین نیزحکایت از مصرف قرص برنج دارد که تحقیقات قضایی ادامه دارد و برای اعلام نظر قطعی درعلت تامه فوت، منتظر نظر کارشناسی پزشکی قانونی هستیم.»

 به گفته دادستانی گیلان، سه دختربچه خردسال ۸، ۹ و ۱۲ ساله که در روستای داخل‌پایین از توابع بخش مرکزی آستانه ‌اشرفیه، و در همسایگی یکدیگر زندگی می‌کرده‌اند، براثر مسمومیت جان خود را از دست داده‌اند. 

سید مهدی فلاح میری، دادستان مرکز استان گیلان، با اشاره به بدحال شدن دختربچه هشت ساله پیش از انتقال به بیمارستان، گفت:«این کودک موضوع خوردن قرص را با خانواده‌‌اش در میان گذاشته بود که با اعلام دو کودک دیگر به خوردن قرص، هر سه به بیمارستان ۱۷ شهریور رشت منتقل شدند که متأسفانه هرسه نفرجان خود را از دست می‌دهند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دادستانی مرکز استان گیلان، با تأکید بر این که درتحقیقات اولیه نوع قرص‌های مصرفی کودکان را که باعث مسمومیت آنان شده بود، قرص برنج اعلام شده است، افزود:«بازپرس ویژه قتل، برای بررسی ابعاد موضوع با حضور پزشکان متخصص در بیمارستان حضور پیدا کرد.» 

به گزارش سازمان پزشکی قانونی کل کشور، ​در سال گذشته (۱۳۹۸)، ۹۱۹ نفر در کشور بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست دادند. این رقم در مقایسه با سال قبل از آن که آمار تلفات ۸۲۵ نفر بود، ۱۱.۴ درصد بیشتر شده است. بر آن مبنا، به‌تقریب هر هفته ۱۸ نفر در ایران براثر مصرف قرص برنج جان باخته‌اند. 

در مرداد ماه امسال، خبرگزاری ایلنا به نقل از علی عباسی، مدیرکل پزشکی قانونی مازندران، از خودکشی هم‌زمان چهار دختر نوجوان در شهر بابل خبر داد. علی عباسی مدیرکل پزشکی قانونی مازندران مرگ دو تن از چهار دختر نوجوان را تایید کرد و  خبرگزاری فارس نوشت: «حال دونفر دیگر بسیار بد است.» دو دختر ۱۴ و ۱۵ ساله که جان خود را از دست دادند، با هم دوست بودند.  

در اردیبهشت ماه امسال نیز «ایرنا» از ۲۲۰ مورد فوت ناشی از مسمومیت با قرص برنج در سال ۱۳۹۸ تنها در استان تهران خبر داد که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن (۱۳۹۷) ۱۹ درصد افزایش داشته است. بنا بر این گزارش، از مجموع جان‌باختگان ناشی از مسمومیت با قرص برنج، ۱۴۴ نفر مرد و ۷۶ نفر زن بوده‌اند. 

در تیرماه ۹۹، رئیس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع‌رسانی فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو، به قاچاق قرص برنج اشاره کرد و گفت: «تهران، گیلان و مازندران رکورددار مصرف قرص برنج هستند.» 

هنوز دلیل مصرف قرص برنج توسط سه کودک خردسال گیلانی اعلام نشده است. 

بیشتر از