بریتانیا: برای مقابله با تروریسم و حملات سایبری چه باید کرد؟

«هرچند خصوصیت جنگ‌ها مرتبا متحول می‌شود اما ماهیت آن‌ها هرگز عوض نمی‌شود. جنگ همواره دلخراش است»

فرمانده ستاد دفاع ارتش بریتانیا: «هرچند خصوصیات جنگ‌ها مرتبا متحول می‌شود اما ماهیت آن‌ها هرگز عوض نمی‌شود»-NIKLAS HALLE'N / AFP

مقامات ارشد ارتش بریتانیا می‌گویند نیروهای مسلح این کشور باید قاطع‌ترین و گسترده‌ترین اصلاحات عصر حاضر را برای مقابله با کشورهای متخاصم، گروه‌های جهادی و جنگ‌های سایبری ترتیب دهند. 

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا می‌گوید شرایط پایدار خصمانه‌ای ایجاد شده است که مرز مبهمی کشیده شود میان جنگ و صلح از راه عملیات نامشروع دشمنانی که بر بریتانیا در برخی عرصه‌های جنگ‌های مدرن پیشی گرفته‌اند. 

او گفت: «دشمنان ما جنبه‌های آسیب‌پذیر ما را مطالعه کرده و بسیار سریع‌تر از ما خود را تطبیق داده‌اند. تصویر جامد جنگ در مقابل صلح دیگر وجود ندارد زیرا ما به شکل منظم در هر دو سوی یک درگیری مسلحانه ایستاده‌ایم.» 

او افزود: «ارزش‌ها و منافع ما در سراسر جهان در یک زمینه خاکستری (نه سیاه و نه سفید: نامشخص) به چالش کشیده شده است.»

آقای والاس که این بیانات را در گرماگرم بررسی سیاست‌های مشترک دولت در زمینه‌های دفاعی، امنیتی و سیاست خارجی ایراد می‌کرد افزود که «نیروی آینده» باید «حافظ رهبری ما در ناتو اما با پیش‌بینی‌های بیشتری مستقر شود، و آن مقابله با عملیات روسیه در اروپا، مبارزه با تروریسم در خاورمیانه و ساحل، و رویارویی با عملیات چین در آسیا و اقیانوسیه است.»  

آقای والاس که در جدید‌ترین کشتی جنگی نیروی دریایی بریتانیا، تامار سخن می‌گفت، در مورد تصورش از جنگی در آینده گفت: «این آچار فرانسه نیروی دریایی بریتانیاست و قادر است همه گونه عملیاتی را از حراست سواحل تا مبارزه با قاچاق و عملیات ضدتروریستی انجام دهد و این سبزترین (از نظر محیط زیست) کشتی نیروی دریایی است.» 

وزیر دفاع بریتانیا گفت تغییراتی که در نظر گرفته شده به معنی آن است که «درعوض حرکت دادن توده ارتش، نیروی آینده عبارت است از سرعت، آمادگی و مقاومت که عملیات آن بیشتر روی عرصه‌های فضا، فضای مجازی و عمق دریاها متمرکز است و هدف آن نه تنها پیروزی (در درگیری) بلکه پیشگیری از آن است.» 

ژنرال سِر نیک کارتر، فرمانده ستاد دفاع ارتش بریتانیا موضع آقای والاس در مورد نیاز به یک برخورد و درک جدید را تکرار کرد اما همچنین گفت قصد دارد روی واقعیت‌های اساسی زندگی و مرگ در نبرد تاکید کند. 

او گفت: «هرچند خصوصیات جنگ‌ها مرتبا متحول می‌شود اما ماهیت آن‌ها هرگز عوض نمی‌شود. جنگ همواره دلخراش و عذاب‌آور، پرخشونت و مرتبط با سیاست است.» 

ژنرال کارتر افزود: «نهایتا (جنگ) همواره مستلزم رویارویی در جبهه برای اخذ نتیجه و تصمیم‌گیری است. این هرگز تغییر نمی‌کند. باید این را به یاد داشته باشیم و تاریخ هم موید آن است.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارتش بریتانیا «در صورت وقوع جنگ، می‌جنگد زیرا این اقدام اعتبار و قابلیتی که برای عملکردش به آن نیاز دارد تحکیم می‌کند.» 

ژنرال کارتر تایید کرد که به برخورد و درک جدیدی (در مبارزه) نیاز است. او گفت: «مخالفان ما دیگر میان جنگ و صلح، میان سیاست خارجی و داخلی یا میان عمومی و خصوصی فرقی قائل نمی‌شوند. آن‌ها اکنون در تمام این عرصه‌ها رقابت می‌کنند و از مرز مبهم میان این‌ها نهایت استفاده را می‌برند.» 

وزیر دفاع بریتانیا پیش‌تر ادعا کرده بود که بررسی (سیاست‌های مشترک دفاعی، امنیتی وسیاست خارجی) با بررسی‌های پیشین متفاوت است. او گفت: «در گذشته، این گونه بررسی‌ها بیش از حد بلندپروازانه است یا بودجه کافی به آن اختصاص داده نشده یا هردو. اغلب عامل تصمیم‌گیرنده بودجه بوده نه میزان خطر.» 

او گفت: «بنابراین از آن چه به آن خو گرفته‌ایم دور خواهیم شد تا درعوض نیروهای مسلح ما خود را برای جنگ‌های آینده آماده کنند نه جنگ‌های دیروز.» 

آقای والاس به هرگونه اشاره به احتمال کاهش بودجه یا تعداد پرسنل ارتش خودداری کرد.  

جولین لوئیس، دبیرکل کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان بریتانیا گفته است که بررسی سیاست‌های مشترک دولت در این زمینه در جریان همه‌گیری کرونا «یک اشتباه راهبردی است». 

او گفت: «در بلند و میان‌مدت، بی‌معنی است مگر آن که دولت از ابتدا بپذیرد که قادر نیست حتی جزئی از هزینه مرتبط با ویروس کرونا را از طریق کاهش غیرقابل تحمل بودجه دفاعی بپردازد و حتی نباید درصدد آن بربیاید.»

© The Independent