روحانی به امارات و بحرین درباره عادی‌سازی روابط با اسراییل هشدار داد

پیش از این علی خامنه‌ای و جواد ظریف نسبت به این توافق واکنش نشان داده بودند

در مراسم، امضای توافقنامه رئیس‌جمهوری آمریکا، وزیر خارجه بحرین،نخست وزیر اسراییل و وزیر خارجه امارات حضور داشتند-ALEX WONG/Getty Images via AFP

حسن روحانی، رئیس ‌جمهوری ایران، در واکنش به آغاز رسمی عادی‌سازی روابط بحرین و امارات با اسرائیل، رهبران این دو کشور را به بی‌دینی و بی‌توجهی به موضوع فلسطین متهم کرد.

حسن روحانی، روز چهارشنبه ۲۶ شهریور، در جلسه هیات دولت بدون اشاره مستقیم به نام این دو کشور گفت «برخی کشورها در منطقه هستند که مردمشان مسلمان و طرفدار اسلام هستند، اما حاکمان آنها نه دین را می‌فهمند نه دِین را، حتی نسبت به دِین خودشان دربرابر ملت فلسطین که برادران و هم‌زبان‌های آن‌ها هستند هم چیزی نمی‌فهمند.»

رئیس ‌جمهوری ایران همچنین نسبت به «عواقب» این عادی سازی هشدار داد.

در یک ماه گذشته مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به شدت نسبت به این توافق واکنش نشان داده‌اند.

علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی همزمان با سفر هیات اسرائیلی و آمریکایی به ابوظبی، که اوایل ماه سپتامبر انجام شد این توافقنامه را «خیانت امارات به جهان اسلام» دانست و گفت این توافق به معنای فراموش کردن فلسطینیان و گشودن پای اسرائیل به این منطقه است.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی هم در چند توییت به این توافق واکنش نشان داد. ظریف در توییتی نوشت که «این توافق‌نامه‌های صلح نه بین دشمنان، بلکه بین متحدان دیرینه و در نتیجه سال‌ها روابط پنهانی صورت گرفته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهارات حسن روحانی و بقیه مقام‌های ارشد ایران در حالی صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز سه شنبه در جریان امضای این توافقنامه گفت بهتر است مسئولان جمهوری اسلامی تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا صبر کنند و بعد تصمیم بگیرند، زیرا «ما به توافقی بهتر با آنها خواهیم رسید که ایران را در مدت کوتاهی ثروتمند خواهد کرد.»

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، نیز توافق کشورش با امارات و بحرین را «نقطه عطف تاریخ» و «اتفاقی که تا چند سال پیش قابل تصور نبود» خواند. او با تشکر از آقای ترامپ برای «ایستادگی در برابر استبداد تهران»، تاکید کرد که اورشلیم پایتخت ابدی اسرائیل بوده و خواهد ماند.

عبدالله بن‌زاید، وزیر خارجه امارات نیز روز گذشته از بنیامین نتانیاهو به عنوان کسی که «صلح را انتخاب کرده» و «الحاق اراضی فلسطینی را متوقف کرده است» نام برد.

پیش از این وزیر کشور بحرین نیز گفته بود «این توافق صلح به عنوان چشم پوشی از موضوع فلسطین» نیست.

مراسم امضای توافق تاریخی عادی سازی روابط اسرائیل و امارات روز سه شنبه، ۲۵ شهریور، در کاخ سفید برگزار شد.

دونالد ترامپ همچنین گفت که به زودی شش یا هفت کشور عرب دیگر، روابط خود را با اسراییل عادی خواهند کرد.

در این مراسم، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، وزیر خارجه بحرین، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل و وزیر خارجه امارات حضور داشتند. دونالد ترامپ این توافق را یک «رخداد تاریخی» توصیف کرده است.

توافق اولیه میان امارات و اسرائیل با میانجی‌گری آمریکا کمتر از یک ماه پیش انجام شد. جمعه گذشته نیز بحرین از عادی سازی روابط خود با اسرائیل خبر داد.

بیشتر از