افزایش کودک‌آزاری در استان خراسان رضوی

طی سه ماه نخست امسال، هزار و ۸۵۰ مورد گزارش مردمی از وقوع کودک‌آزاری در تماس با بهزیستی این استان ثبت شده است

در صورت سلب صلاحیت خانواده برای نگهداری از کودک، وی به مراکز بهزیستی تحویل می‌شود- عکس از اعتماد آنلاین

هزار و ۸۵۰ مورد گزارش کودک‌آزاری در سه ماه نخست امسال در خراسان رضوی از افزایش ۳/۵ برابری «گزارش» کودک‌آزاری در این استان حکایت دارد. روز دوشنبه غلامحسین حقدادی، معاون اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، از افزایش ۳/۵ برابری گزارش موارد کودک‌آزاری در این استان خبر داد و به «ایرنا» گفت: «طی سه ماه نخست امسال، هزار و ۸۵۰ مورد گزارش مردمی از وقوع کودک‌آزاری در تماس با بهزیستی استان ثبت شده که این شمار در مدت مشابه پارسال ۵۰۴ مورد بوده است.» هرچند آقای حقدادی این افزایش آماری را نشانه افزایش شیوع کودک‌آزاری ندانسته و اضافه کرده است این آمار «حاکی از افزایش شناخت مردم از بهزیستی، مرکز اورژانس اجتماعی و شماره تماس ۱۲۳» است، اما باید دید آیا آموزش استفاده از این سامانه در سه ماهه اول امسال در رسانه‌های جمعی و گروهی و به خصوص صدا و سیمای این استان برای آگاهی شهروندان از این موضوع صورت گرفته بوده است یا خیر؟

بر اساس گزارش سازمان بهزیستی استان خراسان، امسال این استان افزایش هشت برابری تماس‌های مردمی با خط ۱۲۳ بهزیستی خراسان رضوی را نسبت به سال گذشته داشته است.

سوم تیرماه امسال نیز غلامحسین حقدادی در خبری به «ایسنا» گفته بود: «در سال گذشته در استان ۲۸۰۰ کودک آزاری داشته‌ایم، اما کودک‌آزاری که شرایط حاد داشته باشد نبوده است.» آقای حقدادی مصداق «کودک آزاری حاد» را توضیح نداد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر در مهرماه ۹۸ آقای حقدادی با اشاره به این که روزانه پنج مورد کودک آزاری به اورژانس ۱۲۳ بهزیستی استان خراسان رضوی گزارش می‌شود، به ایرنا گفته بود: «سالانه حدود دو هزار مورد کودک‌آزاری در این استان به بهزیستی گزارش و رسیدگی می‌شود.» به گفته معاون اداره کل بهزیستی خراسان رضوی غفلت مهم‌ترین کودک‌آزاری است که بالاترین میزان را دارد و بی‌توجهی به تغذیه، بهداشت و تحصیل کودک از موارد غفلت محسوب می‌شود.

به گزارش اداره کل بهزیستی استان خراسان، در برخی از نقاط این استان کودک‌آزاری بیشتر است ولی به این سازمان گزارش نمی‌شود. این سازمان همچنین اعلام کرد که بسیاری از کودک‌آزاری‌ها پنهان می‌مانند و این امر سبب شده است که سازمان بهزیستی استان، آمار کودک‌آزاری را به طور دقیق در اختیار نداشته باشد. به گزارش سازمان بهزیستی، کودکان در خانواده‌های آشفته، دچار طلاق، اعتیاد، فقر فرهنگی، عدم مهارت کنترل خشم، تعصبات قومی و محلی و همچنین کودکان فاقد سرپرست و کودکان کار بیشتر در معرض کودک‌آزاری‌اند.

صرف گزارش در مورد کودک‌آزاری نمی‌تواند گویای آمار واقعی میزان کودک‌آزاری در ایران باشد چرا که آمار در این زمینه به دلیل پنهان‌کاری و عدم آگاهی کودکان و والدین از وجود سامانه پیگیری کودک‌آزاری در این کشور همواره خلاء بزرگی در این حوزه است.

اداره کل سازمان بهزیستی استان خراسان رضوی گزارش داد که بیشترین میزان آزار به کودکان از سوی خانواده و افراد درجه یک از جمله پدر و مادر وارد می‌شود، به همین دلیل صلاحیت نگهداری کودک از سوی کارشناسان بررسی و برای تصمیم در این زمینه به قاضی ارائه می‌شود.

به گفته این سازمان در صورت سلب صلاحیت خانواده برای نگهداری از کودک، وی به مراکز بهزیستی تحویل می‌شود که به طور معمول در ده درصد موارد کودک‌آزاری، کودک به صورت فرزندخوانده تحویل خانواده جدید می‌شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان خراسان رضوی از افزایش تماس‌های مرتبط با مشکلات خانوادگی با این مرکز در دوران شیوع ویروس کرونا نیز خبر داده است.

برخی کارشناسان و مقام‌های دولتی می‌گویند از زمان تصویب قانون حمایت از کودکان، پیشرفت جهت رسیدگی به کودکان آزاردیده صورت گرفته است. قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب سال ۸۱ مجلس شورای اسلامی در ایران است.

بیشتر از