عذرخواهی وزیر بابت حذف عکس دختران از کتاب ریاضی

رئیس سازمان پژوهش با عذرخواهی نیم‌بند گفت که جلد این کتاب در سال آینده اصلاح می‌شود

عکس از شبکه‌های اجتماعی

در حالی که اعتراض‌ها به حذف تصویر دختران از کتاب ریاضی سوم دبستان ادامه دارد، وزیر آموزش و پرورش روز یک‌شنبه بابت این «بی‌سلیقگی» از معترضان عذرخواهی کرد.

از سوی دیگر در حالی که نایب رئیس شورای شهر تهران خواستار تشکیل کارگروهی در دولت برای بررسی این اتفاق شده است، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با عذرخواهی نیم‌بند گفت که جلد این کتاب در سال آینده اصلاح می‌شود.

این وعده‌ای است که، به گزارش خبرگزاری ایسنا، وزیر آموزش و پرورش هم روز یک‌شنبه داده است.

محسن حاج‌میرزایی در ادامه همچنین ادعا کرده است که «تبعیض دیرینه جنسیتی در دسترسی به آموزش به طور کامل برطرف شده است».

طرح جلد کتاب سوم ریاضی در سال تحصیلی گذشته تصویر چند پسر و دختر را کنار یکدیگر نشان می‌داد که در حال بازی با طرح‌های هندسی بودند. اما دختران از روی جلد کتاب سال تحصیلی جاری حذف شده و تنها پسران باقی مانده‌اند.

ابراهیم امینی که در غیاب محسن هاشمی ریاست جلسه علنی روز یک‌شنبه، ۲۳ شهریور، شورای شهر تهران را بر عهده داشت، گفت: «متاسفانه شاهدیم با گذشت زمانی اندک از بازگشایی مدارس باز هم دولت و آموزش و پروش ذهن مردم را که این روزها به واسطه مشکلاتی مثل کرونا، گرانی لجام گسیخته و... نگران است با حذف تصاویر دختران و تفکیک جنسیتی کتب دوباره مشوش کرد.»

امینی ابراز تاسف کرد که «رسانه‌ای شدن این رخداد غیرقابل پذیرش با تولد ۵۳ سالگی انوشه انصاری، زن نخست کیهان‌گرد همزمان شده ‌است.»

بر أساس گزارشی که ایسنا منتشر کرده، نایب رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: «البته این اتفاق در تداوم  تغییرات متفاوتی است که طی سال‌های اخیر در کتاب‌های درسی رخ داده چراکه قبلا هم شاهد حذف نام و سروده‌ها و... بودیم و این حذف با ۲۷ شهریور که مقام استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی است، جای تامل دارد و باید گفت که چنین تلاش‌هایی برای حذف بخشی از هویت ملی تاریخ و فرهنگ در وزارت آموزش و پرورش بی‌سابقه نیست و امید است از سوی دولت کارگروهی برای بررسی علل پی در پی تشکیل شود و نتیجه به افکار عمومی اعلام شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عین حال، حسن ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ایران، در نشستی خبری به این موضوع پرداخت اما توجه به آن را زیر سوال برد: «دانش‌آموزانی که ریاضی سوم را می‌خوانند، علوم پایه سوم را هم می‌خوانند. روی جلد علوم تجربی همه دختر هستند چرا مدافعان مردان نگفته‌اند روی این جلد تصویر پسران نیست؟ اگر موضع منفی درباره دختران وجود داشته باشد باید همه کتب را دربرگیرد، در حالی که این گونه نیست.»

وی افزود: «اصل کار را نمی‌پسندیم و از این که این کار باعث تاثر بخشی از جامعه ما شده، متاثرم و امیدارم با اصلاح  این تصویر در سال آینده از شرمندگی این قشر عزیز بیرون بیاییم، اما در مجموع نه موضع فکری ما این گونه است و نه آن را تایید می‌کنیم.»

ملکی ادامه داد: «کارشناسانی که تولید کتاب درسی می‌کنند از چند بینش باید برخوردار باشند. باید کارشناسان بینش ارزشی و اعتقادی داشته باشند و بدانند کدام تصاویر و محتوا از لحاظ ابعاد فرهنگی و... مناسب است. کارشناس کتاب درسی باید بداند تصمیماتش چه آثاری در جامعه خواهد داشت. در عین حال که نظارت‌ها مهم هست و باید نظارت‌ها را تقویت کنیم.»

سانسور محتوا و تصاویر کتاب‌های درسی در دوران جمهوری اسلامی سابقه‌ای طولانی دارد و تا حذف نام پادشاهان و بخشی از تاریخ ایران تا تحریف آن به نفع سیاست‌های کنونی جمهوری اسلامی و حتی حذف شعرهای شاعران نامدار ایرانی پیش رفته است.

بیشتر از