قاضی، جولیان آسانژ را به اخراج از دادگاه تهدید کرد

جلسه استماع به علت شیوع ویروس کرونا ماه‌ها به تعویق افتاده ‌بود

جولیان آسانژ مدت ۷ سال در سفارت انگلستان در اکوادور پناه گرفته بود- 

Tolga Akmen / AFP

قاضی به جولیان آسانژ، بنیان‌گذار ویکی‌لیکس، گفت ساکت باشد وگرنه از جلسه استماع دادگاه بیرون انداخته خواهد شد. وی زمانی این هشدار را گرفت که از جایگاه خود شروع به حرف زدن کرد و صحبت‌های شاهدان را به وقفه انداخت.

آسانژ که در یک جنگ قضایی با مقامات آمریکایی است که تلاش دارند او را به اتهام جاسوسی به کشور منتقل کنند، با هشدار قاضی روبه‌رو شد که گفت اگر بازهم صحبت دیگران را در جلسه دادگاه قطع کند، این قدرت را دارد که جلسه را بدون حضور او ادامه بدهد.

وانسا باریتسر جلسه استماع در دادگاه جنایی مرکزی لندن را به خاطر این‌که متهم ۴۹ ساله صحبت‌های کلایو استفورد اسمیت را هنگام ارائه شهود قطع می‌کرد به تعویق انداخت.

قاضی خطاب به آسانژ گفت «شما چیزهایی خواهید شنید. بدون شک خیلی چیزها که در این جلسات دادگاه قبول ندارید. اگر صحبت‌ها را قطع کنید، من اختیار دارم که بدون حضور شما ادامه دهم.»

دادستان‌های آمریکا به علت انتشار اسناد محرمانه نظامی آمریکا در پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس در یک دهه گذشته، این مرد استرالیایی را به ۱۸ فقره جاسوسی و نفوذ کامپیوتری متهم کرده‌اند.

این اتهامات محکومیت حداکثری ۱۷۵ سال حبس را در پی خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وکلای آسانژ که پیش از انتقال به لندن مدت ۷ سال در سفارت انگلستان در اکوادور پناه گرفته بود، این اتهامات را با انگیزه سیاسی و سوءاستفاده از قدرت می‌دانند که آزادی رسانه‌ها را محدود و جان خبرنگاران را به خطر خواهد انداخت.

قرار بود جلسه استماع اوایل سال جاری تشکیل شود اما به علت شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد.

به گفته وکلای آسانژ، وی خبرنگاری است که تحت حمایت تبصره یک قانون اساسی آمریکا که آزادی بیان را محترم می‌داند، قرار دارد. آن‌ها می‌گویند اقدام آسانژ به کشف اشتباهات نظامی کمک کرده است.

دادگاه از آقای استفورد اسمیت، بنیان‌گذار سازمان غیرانتفاعی حقوق بشری «ریپریو»، شنید که پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس به کشف اتهامات جنایات جنگی آمریکا در افغانستان و گوآنتانامو در کوبا کمک کرده است.

مقامات آمریکایی اما مدعی هستند این مرد استرالیایی با تبانی با تحلیل‌گر چلسی مانینگ به یک کامپیوتر پنتاگون نفوذ کرده و صدها هزار سند محرمانه دیپلماتیک و پرونده نظامی مربوط به فعالیت‌های نظامی کشور در عراق و افغانستان را منتشر کرده است.

و در کیفرخواست جدیدی که ماه ژوئن اعلام شد، دادگستری واشینگتن با متهم کردن آسانژ به استخدام هکرها در اجلاس‌های اروپایی و آسیایی، استخدام یک نوجوان برای نفوذ به کامپیوتر یک همکار سابق ویکی‌لیکس و تبانی با اعضاء گروه‌های نفوذگر لولزسک و انونیموس، پرونده وی را سنگین‌تر کرده‌اند.

این پرونده قرار است تا اوایل ماه اکتبر در جریان باشد و صدور حکم اولیه ممکن است چند هفته یا حتی چند ماه طول بکشد.

© The Independent

بیشتر از جهان