آژانس: یکی از دو سایت مشکوک ایران را بازرسی کردیم

بازرسی و نمونه برداری از سایت دوم، اواخر سپتامبر انجام خواهد شد

نمایی از راکتور اتمی بوشهر - عکس از خبرگزاری تسنیم

کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یکی از دو سایت مشکوک ایران را بازرسی کردند.

به گزارش رویترز، به نقل از آژانس، ایران پس از کشاکشی طولانی، هفته گذشته سرانجام اجازه بازدید از این دو سایت را داد. در همین حال، آژانس در گزارش سه ماهه گفت که ذخیره اورانیوم غنی شده ایران بیشتر شده است.

رویترز بر اساس یکی از دو گزارش آژانس که به آن دسترسی پیدا کرده گزارش داد که بازرسان آژانس برای ردیابی آثاری از مواد هسته‌ای در این سایت، از آن نمونه‌برداری کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، «بازرسان آژانس اواخر سپتامبر ۲۰۲۰ و در تاریخی که با ایران توافق شده» از سایت دوم بازدید و نمونه‌برداری خواهند کرد.

در ادامه این گزارش آمده است که در سه ماه گذشته، ذخیره اورانیوم غنی شده عیار پایین ایران ۵۳۴ کیلوگرم افزاش یافته و به ۲۱۰۵ کیلوگرم رسیده است. این بیش از ده برابر حداکثر مقداری است که طبق توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی (برجام) در سال ۲۰۱۵ تعیین شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما به گفته رویترز ذخیره اورانیوم ایران هنوز بسیار کمتر از چندین تن اورانیوم غنی شده است که ایران تا پیش از سال ۲۰۱۵ انبار کرده بود.

ایران اورانیوم را تا چهار و نیم درصد تغلیظ می‌کند، در حالی که سقف تعیین شده در برجام برای غنی سازی سه و ۶۷ دهم درصد بود. با این حال، ایران تا پیش از برجام، به غنی‌سازی ۲۰ درصدی رسیده بود. برای ساختن سلاح هسته‌ای، تغلیظ اورانیوم تا عیار ۹۰ درصد لازم است.

دو هفته پیش، در پی سفر رافائل گروسی به ایران، دولت جمهوری‌‌اسلامی و آژانس بین المللی‌ انرژی اتمی با انتشار  بیانیه‌ای مشترک اعلام‌کردند که  «ایران به طور داوطلبانه به دو مکان مورد نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی داده است.

در متن بیانیه آمده بود که «بعد از مشورت‌های فشرده دوجانبه، ایران و آژانس در خصوص حل و فصلِ توأم با حسن نیت موضوعات مشخص شده توسط آژانس در ارتباط با اجرای پادمان به توافق رسیدند».

در این بیانیه تاکید شده بود که  ایران به طور داوطلبانه به دو مکان مشخص شده توسط آژانس دسترسی داده، و فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس را برای حل و فصل این موضوعات تسهیل خواهد کرد». 

در این بیانیه درباره تاریخ «دسترسی‌های آژانس و فعالیت‌های راستی آزمایی» گفته شده بود که «تاریخ‌های مربوط به دسترسی‌های آژانس و فعالیت‌های راستی آزمایی، مورد توافق قرار گرفته است». 

به گفته رویترز، آژانس خواهان دسترسی به سایت‌های مشکوک بدون نیاز به مجوز است، اما ایران به این خواسته اعتراض دارد، زیرا برخی از اطلاعات مربوط با سایت‌هایش «مربوط به فعالیت‌های گذشته این کشور است که اسرائیل از داخل ایران به دست آورده است.»