آمریکا:‌ هر کس جلوی تحریم تسلیحاتی ایران را بگیرد، تحریم می‌کنیم

جواد ظریف در توییتر به گفت‌وگوی سفیر آمریکا با تلویزیون العربیه پاسخ داد

گفت‌وگوی سفیر آمریکا با العربیه از اولین واکنش‌های رسمی واشنگتن در پی رای قاطع منفی شورای امنیت سازمان ملل به تقاضای آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی بوده است - MARK WILSON / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

آمریکا اعلام کرده است که هر کشور یا موجودیتی را که بخواهد مقابل تلاش واشنگتن برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را بگیرد، تحریم می‌کند. کلی کرافت، سفیر آمریکا در سازمان ملل، روز پنجشنبه در گفت‌وگو با طلال الحاج، رئيس دفتر تلویزیون العربیه در نیویورک، از این موضع دفاع کرد. او گفت حالا که سایر کشورها مقابل ایران نمی‌ایستند، آمریکا این کار را یک‌تنه انجام می‌دهد.

دیان تریانسیاه دجانی، سفیر اندونزی در سازمان ملل که در ماه جاری ریاست شورای امنیت را به عهده دارد، چند روز پیش گفته بود که این شورا دیگر تقاضاهای آمریکا برای فعال کردن «سازوکار ماشه‌ای» (اسنپ‌بک) را دنبال نمی‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم کرافت گفت: «به نظر من هر کشوری که با ما رای ندهد تا کسب اطمینان کند که ایران دسترسی تسلیحاتی ندارد، شریک دولت اول حامی تروریسم در جهان است.»

گفت‌وگوی سفیر آمریکا با العربیه از اولین واکنش‌های رسمی واشنگتن در پی رای قاطع منفی شورای امنیت سازمان ملل به تقاضای آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی بوده است. 

جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در تویيتر به این گفت‌وگو واکنش نشان داد و گفت: «آمریکا که سه بار توسط شورای امنیت مردود شده، حالا تهدید به تحریم می‌کند.» او افزود که آمریکا «به روشنی نه قانون را می‌فهمد و نه سازمان ملل را، اما شاید این را بفهمد: در سال ۲۰۱۸ برجام را طلاق دادید. این‌که اسم‌تان در قباله ازدواج آمده، مهم نیست.»

آقای الحاج که روزنامه‌نگاری باسابقه از عراق است، در پاسخ به واکنش ظریف نوشت: «حالا می‌دانیم که ایرانیان در سطوح بالا العربیه تماشا می‌کنند.»

او در تویيتی تکمیلی گفت که نظر «خاضعانه و محترمانه» او به عنوان روزنامه‌نگاری که برجام و قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را از آغاز پوشش داده است، این است که این قطعنامه بر تمامی اعضای سازمان ملل لازم‌الاجرا است و «سازوکار ماشه» هم مربوط به این قطعنامه می‌شود، نه برجام. الحاج نوشت: «محترمانه می‌گویم که طلاق دادن برجام به معنای طلاق دادن قطعنامه ۲۲۳۱ نیست. سازوکار ماشه اصلا در برجام نیامده و شما به عنوان یکی از مولفین برجام، این‌ را خوب می‌دانید. این سازوکار در قطعنامه ۲۲۳۱ آمده که برای همه لازم‌الاجرا است.»

بیشتر از