آیدین آغداشلو همه اتهامات را تکذیب کرد

سارا امت‌علی، خبرنگار سابق خبرگزاری میراث فرهنگی آغداشلو را به آزار جنسی متهم کرده بود

آیدین آغداشلو: «در زندگی شخصی و اجتماعی‌ام هرگز خواسته‌ای را به کسی تحمیل نکرده‌ام، چون جزئی از رفتار و روشم نبوده است»-عکس از مهر

در پی انتشار توئیت‌هایی از سارا امت‌علی، خبرنگار سابق خبرگزاری میراث فرهنگی که در آن آیدین آغداشلو را به آزار جنسی متهم کرده بود، این نقاش سرشناس با انتشار متنی در اینستاگرام خود، همه اتهامات را رد کرد.

او در این متن با اشاره به سابقه هنری خود نوشت: «در زندگی شخصی و اجتماعی‌ام هرگز خواسته‌ای را به کسی تحمیل نکرده‌ام، چون جزئی از رفتار و روشم نبوده است.» او در ادامه با اشاره به جنبش زنان، این قبیل ادعاها را باعث امکان سو‌استفاده و انحراف از هدف اصلی دانست.

چیزی که در متن جلب نظر می‌کند، با اشاره به مقوله «تحمیل» است. به نظر می‌رسد نگارنده در این متن قصد دارد تا برقراری هرگونه رابطه اجباری و بدون رضایت طرف مقابل را نفی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در انتها نیز آقای آغداشلو اعلام کرد که با توجه به آسیب جدی به خود و خانواده‌اش، حق پیگیری قضایی ماجرا را برای خود قائل است.

سارا امت‌علی پس از انتشار این بیانیه از سوی آیدین آغداشلو، به تلویزیون ایران‌اینترنشنال گفت: «توقع نداشتم پاسخ دیگری جز تکذیب دریافت کنم، چرا که هر واکنشی غیر از این، به شهامت و شجاعت اخلاقی و فضیلت ویژه‌ای نیاز دارد».

ماجرای آیدین آغداشلو و اتهامات جنسی علیه او، نخستین بار نیست که رسانه‌ای می‌شود. پیشتر افشین پرورش، پژوهشگر حوزه فرهنگ، با انتشار برخی شواهد، این اتهام را به آغداشلو نسبت داده بود. اگرچه این ماجرا تا به حال هیچ‌گاه با پیگیری قضایی یا اثبات موارد مورد ادعا در دادگاه مواجه نشده است.

در همین راستا پسر آقای آغداشلو با انتشار متنی در اینستاگرام و با اشاره به شجره‌نامه پدرش، امکان ارتکاب چنین کاری را از سوی او مردود شمرده بود. البته این ادعای پسر آقای آغداشلو با واکنش تند افکار عمومی مواجه شد و آن را نوعی دیگر از «ژن خوب» عنوان کردند.

اخیرا اتهامات مشابهی علیه هنرمندان و برخی دیگر از چهره‌های سرشناس فرهنگی و هنری مطرح شده است.

بیشتر از