اولین نشانه‌های شیوع ویروس کرونا در غزه

نگرانی سازمان جهانی بهداشت از ضعف نظام بهداشتی در جریان محاصره سیزده ساله

کودک فلسطینی با ماسکی بر صورت - MOHAMMED ABED / AFP

اولین بیمار کرونا از میان مردم عادی غزه شناسایی شد و موجب بروز نگرانی‌ از عواقب وقوع چنین همه‌گیری ویرانگری در این منطقه پرجمعیت و فقیر شد.

به گزارش وزارت بهداشت این منطقه جواب آزمایش کرونای همه اعضای یک خانواده چهارنفره مثبت شده است و بدین ترتیب گروه نظامی حماس که بر این منطقه تحت محاصره حکومت می‌کند، دوشنبه شب به مدت ۴۸ ساعت مقررات منع عبور و مرور اعلام کرد.

در غزه قرنطینه کامل برقرار شد و بررسی‌ برای یافتن منبع اصلی پخش ویروس آغاز شده است.

تا آغاز هفته جاری همه موارد ابتلا به این بیماری در این منطقه تحت محاصره با دو میلیون نفر جمعیت ساکنانی بودند که از خارج برمی‌گشتند. مسؤولان موفق شده بودند این افراد را در همان مرز قرنطینه کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما با مشاهده این موارد اخیر اولین نشانه‌های شیوع بیماری در میان ساکنان غزه بروز کرده است. این موارد وقتی شناسایی شدند که نتیجه آزمایش زنی از میان مسافران به کرانه باختری مثبت شد.  

مقامات سازمان جهانی بهداشت در مصاحبه با ایندیپندنت گفتند این اتفاق بسیار نگران‌کننده است چون نظام بهداشت و درمان غزه به علت محاصره ۱۳ ساله و قطعی‌های طولانی اخیر برق بسیار ضعیف است و ظرفیت رسیدگی را به بیش از چندصد بیمار در آن واحد ندارد.

عبدالناصر صبح مدیر بخش غزه سازمان بهداشت جهانی گفت غزه به حدود ۵۰ درصد از داروها و لوازم ضروری پزشکی خود از قبیل لوله‌های دستگاه تنفس مصنوعی، ماسک اکسیژن و داروهای سرطان دسترسی ندارد.

او گفت: «هنوز آمادگی رسیدگی را به هزاران بیمار نداریم.» و افزود غزه نیاز به امکانات بیشتری مانند دستگاه تنفس مصنوعی برای مقابله با ویروس کرونا دارد. هم‌اکنون بیش از نیمی از صد دستگاه تنفس مصنوعی موجود در غزه مورد استفاده بیماران قرار دارد.

«نگرانیم ویروس کرونا در سطح گسترده پخش شود و برخی بیماران نیاز به اقدامات پزشکی پیشرفته داشته باشند، زیرا امکانات ما در غزه محدود است.»

تاکنون ۱۱۷ نفر در غزه به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند و از این تعداد فقط یک نفر جان باخته است.

اما نظام بهداشتی و درمانی این منطقه در اثر سال‌ها جنگ و محاصره نابود شده است و این یعنی متأسفانه امکانات لازم را برای رویارویی با این همه‌گیری ندارد.

مقامات غزه محدودیت‌های شدیدی اعمال کرده‌اند تا از شیوع ویروس در جامعه جلوگیری کنند.

از ماه مارس حماس دستور داد تا هرکس از طریق اسرائیل یا مصر به غزه بازمی‌گردد، ۲۱ روز در مرکز مخصوصی قرنطینه شود.

خبر ابتلای موارد تازه به کووید ۱۹ در حالی منتشر شد که درگیری‌ها در مرزهای غزه میان نظامیان این منطقه و نیروهای امنیتی اسراییل شدت گرفته و موجب افزایش فشارها بر اهالی غزه شده است.

در هفته‌های اخیر نظامیان فلسطینی چندین بالن‌‌ و موشک‌ آتش‌زا به داخل مرزهای اسراییل شلیک کرده‌اند. اسراییل نیز با حمله هوایی به مواضع حماس واکنش نشان داده است، هرچند این حملات در دو سوی مرز تلفات جانی یا زخمی بر جای نگذاشته است.

اسراییل در واکنش به این شلیک‌ها تنها راه تجاری و منطقه ماهیگیری غزه را بست و باعث شد تنها نیروگاه این منطقه به علت نبود سوخت تعطیل شود. بدین ترتیب بسیاری از نواحی غزه فقط چهار ساعت در روز برق دارند.

آقای صبح گفت: «مشکل قطعی برق بر فشارهای ناشی از ضعف نظام بهداشت و درمان افزوده است.

بیمارستان‌ها به کمک مولدهای برق تا ۱۶ ساعت در روز برق دارند اما گاهی جریان برق پایدار نیست و بسیاری از دستگاه‌ها اگر آسیب ببینند دیگر کار نمی‌کنند.»

پیدا کردن قطعات یدکی این دستگاه‌ها به‌خصوص در غزه بسیار مشکل است چون اسراییل واردات بسیاری از اقلام را ممنوع کرده و می‌گوید ممکن است این قطعات «کاربری مشترک» برای نظامی‌ها هم داشته باشند.

روز سه‌شنبه دفتر پناهندگان فلسطینی سازمان ملل متحد موسوم به آنروا خواستار رفع ممنوعیت ورود همه اقلام ضروری شامل سوخت برای تولید برق به غزه شد و اعلام کرد تعطیلی نیروگاه اصلی جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد. این دفتر همچنین گفت غزه ده شب پیاپی زیر بمباران هوایی بوده است.

از سال ۲۰۰۷ که حماس با توسل به خشونت غزه را تصرف کرد، اسراییل و مصر این ناحیه را تحریم کرده‌اند.

© The Independent