رئیس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان به ۳۰ نفر تجاوز کرده است

آقای کریم در پنجشیر پناه گرفته و نیروهای امنیتی نمی‌توانند او را بازداشت کنند

کرام‌الدین کریم فرمانده قدرتمند پیشین جهادی است که دولت افغانستان تحت‌فشار فزاینده افکار عمومی و جامعه بین‌المللی نمی‌تواند بازداشتش کند-WAKIL KOHSAR / AFP

در افغانستان عملیات نیروهای ویژه دولت در استان شمالی پنجشیر برای بازداشت کرام‌الدین کریم، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال کشور که به تجاوز جنسی به ورزشکاران زن متهم است، ناموفق بوده است. افراد مسلح غیرمسئول وفادار به کریم از او حمایت می‌کنند و پیش از رسیدن کوماندوها آقای کریم فرار کرده است.

دادستانی کل افغانستان، کرام‌الدین کریم و چند مقام دیگر این فدراسیون را به اتهام سوءاستفاده از جایگاه و آزار جنسی مکرر زنان فوتبالیست این کشور ممنوع‌الخروج و دستور بازداشت آنان را صادر کرده است. اما ماه‌ها گذشته و آقای کریم در پنجشیر پناه گرفته و نیروهای امنیتی نمی‌توانند او را بازداشت کنند. فیفا، فدراسیون بین‌المللی فوتبال هم آقای کریم را برای همیشه از فعالیت‌های ورزشی منع کرده است.

افشای تجاوز

همه چیز از افشاگری خالده پوپلزی، کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال زنان، شروع شد.

او در گفتگوی ویژه با ایندپندنت فارسی می‌گوید:‌«در سال ۲۰۱۸ وقتی‌که در اردوگاه تیم ملی فوتبال زنان در اردن تمرین داشتیم، دیدیم که تعداد دخترانی که پارسال در سال ۲۰۱۷ از کابل برای تمرین آمده‌اند، ناپدید شده‌اند. من و گروهی از مربی‌های آمریکایی که به‌صورت داوطلبانه کار می‌کردیم برای تقویت بازی تیم ملی فوتبال زنان، ۱۵ دختر را از کابل و ۱۵ دختر را از خارج کشور به عضویت تیم درآوردیم تا نتیجه بازی‌ها بهتر باشد. این بار کسانی را که قرار بود از افغانستان بیایند، نیامده بودند و کسان دیگر جایگزین آن‌ها شده بودند. جرقه‌ای که در ذهن من خورد این بود که آن دختران که پارسال با اشتیاق و شوق از علاقه به فوتبال می‌گفتند چطور دیگر حرفه خود را ترک کرده‌اند. آن‌هایی که راجع به آینده خود حرف می‌زدند چه شدند؟»

او می‌گوید که کنجکاو شده و پرس‌وجو درباره دختران عضو تیم ملی فوتبال افغانستان را آغاز کرده است. اما ابتدا هیچ‌کسی از ترس به خالده چیزی نگفته است. اما پس از مدتی دخترانی که از کابل آمده بودند با صدای آرام به خالده گفته بودند که دختران از سوی مقام‌های فدراسیون فوتبال آزار و اذیت می‌شوند.

شک خالده وقتی به یقین تبدیل می‌شود که او دو مقام فدراسیون فوتبال را که همراه با دختران به اردن رفته بودند زیر نظر می‌گیرد. تمام رفتار و کردار این دو مرد آزاردهنده بوده است.

خالده توضیح می‌دهد:‌«به دخترها درباره بدن، پوشش و رفتارشان متلک می‌گفتند. چند بار سعی کردیم متوجهشان کنیم اما بی‌فایده بود. به اتاق دخترها مکرر تلفن می‌کردند و آن‌ها را به اتاق‌های خود می‌خواستند و خواسته‌های خود را به آن‌ها بیان می‌کردند. اما مسئله را بسیار جدی گرفتیم تا اندازه‌ای که با این‌ها مستقیم حرف زدیم. بعد به فدراسیون و کرام‌الدین کریم گزارش دادیم. فدراسیون بخش حقوقی ندارد و گزارش‌ها مستقیم به کریم داده می‌شود. ایمیل فرستادیم به فدراسیون به دبیرکل و آگاهی‌رسانی کردیم. در نتیجه این پیگیری‌ها انتظار داشتیم که با آن دو مرد که باعث آزار و اذیت شده بودند، برخورد جدی شود. اما برعکس آن دو نفر ارتقا پیدا کردند و مقام‌های دیگر گرفتند.»

او می‌افزاید:‌«اما ۹ دختر فوتبالیست عضو تیم ملی فوتبال به اتهام همجنس‌گرایی از تیم اخراج شدند. مردم از چنین چیزی آگاه شدند. ما با دخترها تماس گرفتیم. چون شرایط افغانستان را می‌دانیم. در این کشور هم‌جنس‌گرایی را سبب بدنامی می‌دانند و  دختران در شدیدترین خطر ممکن قرار می‌گیرند. شاید کشته شوند. بسیار نگران‌کننده بود. ما تماس گرفتیم. اما با سلسله داستان‌هایی روبرو شدیم که تکان‌دهنده بود. دختران در داخل فدراسیون فوتبال مورد تجاوز قرار گرفته بودند.»  

اتاق تجاوز 

خالده پوپلزی به ایندپندنت فارسی می‌گوید که بیش از ۳۰ دختر افغان به زور به اتاق مخفی کرام‌الدین کریم برده شده و مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند.

او می‌گوید یکی از دختران پس از تجاوز باردار شده است و به فدراسیون رفته و با گریه و زاری تا مرز قاپیدن تفنگ محافظ کرام پیش رفته و می‌خواسته خودکشی کند. به گفته خالده سرانجام کرام یکی از دستیارانش را قانع می‌کند که با این دختر ازدواج کند.

او می‌گوید:‌«همه از این موضوع باخبرند. من با این دختر تماس گرفتم و همه به دنبال تأمین عدالت بودیم. در دفتر کار رئیس فدراسیون یک اتاق مخفی وجود دارد که پشت کمد دفتر کار قرار دارد. این اتاق‌خواب رئیس فدراسیون است. دختران را به‌زور می‌برد و تجاوز می‌کند. از درون کمد به اتاق‌خواب راه دارد. اما اگر وارد دفتر شوید اتاق دیده نمی‌شود. درب این اتاق با اثر انگشت باز می‌شود. برای من این سوال پیش آمد که چرا درب این اتاق از داخل هم با اثر انگشتش باز می‌شود. دلیل آن این بود که وقتی یک بار دختری وارد دفترش می‌شود، دیگر راه فرار ندارد و تا اثر انگشت کرام‌الدین نباشد درب اتاق باز نمی‌شود. چند ماه طول کشید تا دختران زیادی آمدند و داستان‌های خود را گفتند. به دختران تجاوز شده بود و مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته بودند. وقتی با متجاوز کلنجار رفته بودند، لباس‌های دخترها پاره شده بود. این‌ تجاوزها همه در طول روز و در ساعت اداری فعالیت فدراسیون انجام شده است. منشی کریم این فضا را فراهم می‌کرد. تأسف‌آور اینکه دفتر او با یک مرکز نظامی ارتش دیواربه‌دیوار است.»

ایستادگی در برابر تجاوز

کرام‌الدین کریم فرمانده قدرتمند پیشین جهادی است که دولت افغانستان تحت‌فشار فزاینده افکار عمومی و جامعه بین‌المللی نمی‌تواند بازداشتش کند. هر نوع ایستادگی در برابر او خطرآفرین است. اما خالده پوپلزی و فوتبالیست‌های زن از خود جرئت ایستادگی در برابر تجاوز نشان می‌دهند.

خالده می‌گوید:‌«دختران می‌گفتند که نمی‌توانیم تجربه‌ای که از سر گذرانده‌ایم را تغییر دهیم اما می‌توانیم این متجاوز را متوقف کنیم تا زندگی دیگران را خراب نکند. این آدم قدرت زیادی دارد و زور دولت به او نمی‌رسد که بازداشتش کند. تصور کنید برای یک زن چقدر سخت است که دادخواهی کند. چقدر باید قربانی داده باشد. از خانواده و فشار روحی و روانی و امنیتی گرفته تا هر چیز دیگر. من که در خارج از کشور بودم در امان بودم اما دختران دیگر جان و فامیل خود را در خطر انداختند و داستان‌های خود را گفتند. فامیل‌هایشان را تحت‌فشار قرار دادند. از یک خانه به خانه دیگر کوچ کردند.  متجاوز همه را می‌شناخت.»

اما سرانجام فیفا کریم را برای همیشه از حضور در ورزش منع کرد. دولت افغانستان هم برای بازداشت او حکم داد. کریم از کابل فراری و در پنجشیر پناهنده شده است.

طرفداران آقای کریم، اشرف غنی، رئیس‌جمهور کشور را به برخورد قومی در پرونده او متهم می‌کنند. اما خالده می‌گوید که متأسف است که شرایط افغانستان چنان شده است که هر قوم از جنایتکار قومش دفاع می‌کند.

او می‌گوید:‌«تجاوز به دختران به قوم و قومیت ارتباط ندارد. در میان بیش از ۳۰ دختری که کریم به آن‌ها تجاوز کرده از قوم خودش هم کسانی بوده‌اند. او به دختران هزاره، پشتون و تاجیک تجاوز کرده است.»

چهار نفر دیگر نیز در این پرونده متهم‌اند از جمله علی‌رضا آقازاده، دبیرکل فدراسیون، صبور ولی زاده، مسئول کمیته فوتبال بانوان، نادر علوی، مربی تیم ملی فوتبال بانوان و رستم صدیقی، منشی کریم که با دختر قربانی تجاوز جنسی ازدواج کرده است.

بیشتر از