دیدار وزیر خارجه آمریکا از اسرائیل همزمان با بمباران غزه

پمپئو می‌کوشد کشورهای عربی را به عادی‌سازی روابط با اسرائیل ترغیب کند

وزارت خارجه آمریکا گفت ممکن است آقای پمپئو از کشورهای دیگری در منطقه خلیج فارس نیز دیدار کند.- DEBBIE HILL / AFP / POOL

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز دوشنبه سفر خاورمیانه‌ای خود را از اسرائیل آغاز کزد. آقای پمپئو در این سفر می‌کوشد کشورهای عربی را به عادی‌سازی بیشتر روابط خود با اسرائیل ترغیب کند.

بنا به گزارش‌ها، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در اورشلیم با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دیدار کردند، و انتظار می‌رفت موضوع اصلی گفتگوهاشان توافقنامه اخیر میان اسرائیل و امارات متحده عربی باشد که با میانجی‌گری واشینگتن برای برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور صورت گرفت.

آقای پمپئو عادی‌سازی روابط اسرائیل با امارات متحده عربی را ستود و گفت که امیدوار است که دیگر کشورهای عربی نیز در همین مسیر گام بردارند.

او که پس از دیدار دوجانبه، در کنار آقای نتانیاهو ایستاده بود، گفت: «امید زیادی دارم که شاهد پیوستن سایر کشورهای عربی به این روند باشیم.» او به خبرنگاران گفت که ایالات متحده تضمین خواهد کرد در چارچوب هر معامله تسلیحاتی بالقوه‌ای میان آمریکا و امارات، اسرائیل همچنان از برتری نظامی برخوردار بماند. وی افزود: «ایالات متحده تکلیفی قانونی نسبت به برتری کیفی نظامی اسرائیل دارد. ما این تکلیف را محترم خواهیم شمرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به گزارش‌ها، مسائل مربوط به ایران و چین نیز در دستور کار گفتگوهای دو طرف بود. آقای نتانیاهو پیش از جلسه گفت که با وزیر خارجه آمریکا در باره «گسترش دامه صلح در منطقه» صحبت خواهد کرد. وی افزود: «ما با کشورهای بیشتری مشغول مذاکرات صلح هستیم، و به نظرم در آینده نه چندان دور، شاهد صلح با کشورهای بیشتری خواهیم بود.»

آمریکا، اسرائیل و امارات متحده عربی به‌تازگی توافقی برای برقراری روابط کامل دیپلماتیک میان ابوظبی و تل‌آویو اعلام کردند، و اسرائیل نیز موافق کرد که طرح الحاق سرزمین‌های فلسطینی کرانه غربی رود اردن را به حال تعلیق درآورد.

آقای پمپئو در ادامه سفر خود از سودان، امارات متحده عربی و بحرین دیدن خواهد کرد. وزارت خارجه آمریکا گفت ممکن است آقای پمپئو از کشورهای دیگری در منطقه خلیج فارس نیز دیدار کند.

پیشاپیش سفر وزیر خارجه آمریکا، ارتش اسرائیل اعلام کرد که به در ساعت‌های اولیه بامداد دوشنبه به هدف‌های شبه‌نظامیان در باریکه غزه حمله کرده‌است. به گفته ارتش اسرائیل این حمله در پاسخ به هوا کردن بادکنک‌های آتشزا از سوی غزه بود. در هفته‌های اخیر، تنش‌های میان دو طرف بالا گرفته‌است. بیانیه ارتش اسرائیل گفت که «مواضع نظامی و یکی سازه زیرزمینی» متعلق به حماس را بمباران کرده‌است.

اسرائیل می‌گو‌ید گروه‌های مسلح وابسته به حماس انبوهی از بادکنک‌های آتشزا را در جنوب اسرائیل به پرواز درآورده‌اند که به زمین‌های کشاورزی آسیب گسترده‌ای زده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌ها