ترور فعالان مدنی مخالف جمهوری اسلامی در عراق

خبرگزاری مهر با انتشار گزارشی، رهام یعقوب را «عامل جنگ نرم» و «نفوذی آمریکا» خوانده بود

تصویری که خبرگزاری مهر  در گزارش خود منتشر کرد و سه فعال مدنی اهل بصره را به عنوان عوامل نفوذی کنسول آمریکا دانست 

در روز‌های گذشته پنج فعال مدنی در شهرهای مختلف عراق ترور شده‌اند. همه این فعالان در تظاهرات سال گذشته علیه فساد، ناکارآمدی و نفوذ کشورهای خارجی و از جمله ایران در کشورشان حضور داشتند.

رهام یعقوب، دکتر متخصص تغذیه، یکی از فعالان مدنی اهل بصره بود که روز گذشته در این شهر ترور شد.

مهاجمان که راکبین یک موتور بودند به سمت خودروی او شلیک کردند. در نتیجه این حمله، رهام یعقوب جان خود را از دست داد و فرد دیگری که در ماشین او حضور داشت نیز به‌شدت مجروح شد.

این حمله در محله الرضا در بصره رخ داد و هویت مهاجمان روشن نیست.

خانم یعقوب از فعالان جنبش زنان بود که در اعتراضات پائیز سال گذشته در عراق حضور داشت.

مقام‌های جمهوری اسلامی آن اعتراضات را که به سقوط دولت عادل عبدالمهدی منجر شد، نتیجه نفوذ عوامل غرب و دستگاه‌های امنیتی آمریکا می‌دانند. 

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در واکنش به ترور خانم رهام یعقوب در حساب توییتری خود نوشت که رئیس پلیس بصره و تعدادی از مدیران امنیتی را به دلیل ترورهای اخیر برکنار کرده است.

او همچنین وعده داد که «اقدامات لازم را برای انجام وظایف نیروهای انتظامی انجام خواهیم داد. تبانی با قاتلان یا تسلیم شدن به تهدید آن‌ها غیرقابل‌قبول است و هر آنچه لازم است برای وزارت کشور و دستگاه‌های امنیتی انجام خواهیم داد تا مأموریت حفظ امنیت جامعه را از تهدیدات غیرقانونی انجام دهند.»  

خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، پیش‌تر با انتشار گزارشی به دو زبان فارسی و عربی، گروهی از جوانان و فعالان شبکه‌های اجتماعی در عراق را به‌عنوان تهدید معرفی کرده بود.

در گزارش خبرگزاری مهر این جوانان به‌عنوان عوامل «شبکه‌سازی به نفع آمریکا»، « جنگ نرم» و «نفوذی» معرفی شدند.

یکی از این افراد، رهام یعقوب بود که در گزارش خبرگزاری مهر چنین معرفی شده است:

«رهام یعقوب یکی از زنانی است که در فضای مجازی فعال است. او تحصیلاتی در حوزه علوم تغذیه دارد و از طریق صفحه اینستاگرام خود مخاطبین تقریباً گسترده‌ای پیدا کرده است. اما فعالیت‌های او به پست‌های آموزشی تغذیه محدود نمی‌شود و در چندین مرتبه و احتمالاً به‌صورت آزمایشی، مانور تظاهرات برگزار می‌کند و زنان شهر را تحت‌پوشش پیاده‌روی و ورزش، آموزش‌های مرتبط با آشوب‌آفرینی شهری می‌دهد تا زنان رکن مهمی از تظاهرات‌های آینده قرار بگیرند.

برای حمایت از این مراسم‌های به‌ظاهر مدنی، هشتگ‌های متعددی مانند #نساء_المدینتی و #فخر_مملکتی نیز به راه افتاده بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خبرگزاری در ادامه نوشته که رهام یعقوب به همراه  یک ویدئوبلاگر به نام «علی نجیم» و یک گرافیست به نام «هشام احمد» در ارتباط با «تیم دیویس»، کنسول آمریکا در بصره هستند و آموزش دیده‌اند تا به منافع ایران در عراق ضربه بزنند.

این سه فعال مدنی عراقی از سوی این رسانه متهم شده‌ بودند که مردم را تحریک کرده‌اند تا به کنسولگری ایران در بصره حمله کنند یا علیه سیاستمداران نزدیک به ایران کارزار تبلیغی به راه بیندازند.

جمعه گذشته نیز یک فعال مدنی به نام تحسین علی در عراق ترور شد. در ماه‌های گذشته، ترور منتقدان جمهوری اسلامی در عراق شدت گرفته است.

سه هفته پیش، خالد سامر، فعال مدنی اهل بصره نیز هدف ترور افراد ناشناس قرار گرفت که از این حمله جان سالم به در برد.

پس از شعله‌ور شدن اعتراضات مدنی در عراق در مهرماه سال گذشته، در مجموع بیش از ۳۰ فعال مدنی عراقی کشته شده‌اند. کمیسیون مستقل حقوق بشر عراق می‌گوید که تنها در چهار ماه پایانی سال ۲۰۱۹، بیش از ۱۴ نفر از این فعالان ترور شده‌اند و ۱۹ نفر دیگر نیز از ترور جان سالم به در برده‌اند.

در تیرماه امسال هشام الهاشمی، کارشناس مسائل امنیتی و از منتقدان جمهوری اسلامی هم  با شلیک چندین گلوله از اسلحه‌ای مجهز به صداخفه‌کن در مقابل منزلش کشته شد.

بیشتر از