هم گلدان هم آبریزگاه؛ راهکار آمستردام برای جلوگیری از قضای حاجت گردشگران

شورای شهر آمستردام ۵۰ هزار یورو برای طرح موسوم به «ادرارسبز» سرمایه‌گذاری می‌کند

نمایی از شهر آمستردام، پایتخت هلند- Koen van Weel / ANP / AFP

شهر آمستردام در اقدامی نو و جسورانه و برای مقابله با ادرار کردن گردشگران در خیابان‌ها به نصب گلدان‌های ویژه‌ای دست زده است که کارکرد آبریزگاه را هم دارند. 

هم‌اکنون در بخش ردلایت و سایر کانون‌های گردشگری میدان‌های لایدزپلاین و رمبرانت‌پلاین در مجموع ۱۲ گلدان‌آبریزگاه با عنوان «ادرارسبز» نصب کرده‌اند. 

این طرح ابتکاری را برای مسافران دیر وقت شب به اجرا درآورده‌اند تا وقتی به شدت به آبریزگاه نیاز پیدا می‌کنند به سراغ این گلدان‌ها بروند و در واقع یک تیر و دو نشان است زیرا هم مانع می‌شود مردم در کنار ساختمان‌ها یا کوچه‌پس‌کوچه‌ها خودشان را خالی کنند، هم می‌توان از ادرارها کود ساخت. 

شرکت سازنده این گلدان‌ها پیش از این در سه شهر دیگر هلند و یک شهر بلژیک هم آن‌ها را نصب کرده است. 

ادرار را مرتباً از درون گلدان‌ها تخلیه و فراوری می‌کنند و از آن فسفات استخراج می‌کنند. ریچارد دو وریس مخترع این گلدان‌ها تاکید دارد که هیچ بویی هم تولید نمی‌کنند. 

او می‌گوید: «ادرار کردن پای دیوارها به بناهای تاریخی آسیب می‌زند. 

این کار غیربهداشتی و آلودگی‌زا است و باعث جمع شدن حشرات می‌شود. با تولید ابتکاری چنین گلدان‌هایی می‌خواستیم به تحقق شهرهای سبز و تولید کود از چنین پسماندهایی کمک کنیم.» 

پس از موفقیت نصب آزمایشی چنین گلدان‌هایی که باعث شد میزان دفع ادرار در معابر عمومی خیابان شاپنستیگ ۴۹ درصد کاهش یابد، شورای شهر آمستردام تصمیم گرفت برای اجرای این راهکار ابتکاری ۵۰ هزار یورو سرمایه‌گذاری کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در فرانسه هم در دوران قرنطینه سراسری که بسیاری از دستشویی‌های عمومی به ناچار بسته شدند شهرهایی به نصب آبریزگاه در فضاهای بیرونی اقدام کردند. 

در حومه شهر رن آبریزگاه‌های لاپی و در فضاهای بیرونی شهر شامبری هم توالت‌های پوسال‌ساز یوریترواتور نصب کردند. 

جینا پریر یکی از مبتکران تولید لاپی در مصاحبه با دزین گفت: «لاپی کاملاً برای ایام تابستان و رعایت مقررات کووید۱۹ مناسب است. 

اساساً در همه جا قابل نصب است و مکانی امن و بهداشتی برای ادرار کردن زنان فراهم می‌کند.»

© The Independent

بیشتر از زندگی