شورای عالی مصالحه افغانستان: صلح به معنای برگشت به عقب نیست

«در جریان گفت‌وگوهای صلح بین‌افغانی هیچ تصمیمی خلاف منافع مردم افغانستان گرفته نمی‌شود»

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان - WAKIL KOHSAR / AFP

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در دیدار با شماری از شهروندان این کشور گفت: «صلح به معنی برگشت به عقب نیست و ما در این زمینه گام‌های مهمی برداشته‌ایم.»

آقای عبدالله گفت: «جمهوری اسلامی افغانستان برای آوردن صلح اراده‌ قاطع دارد و گام‌های مهمی در این زمینه نیز برداشته است.»

او، در مورد اراده و تصمیم هیات مذاکره‌کننده دولت جمهوری اسلامی افغانستان در پیوند به دفاع از دستاوردها و ارزش‌های دو دهه اخیر در مذاکرات صلح بین‌افغانی تاکید نموده افزود: «هیات مذاکره‌کننده دولت افغانستان با تمام توان از ارزش‌ها و دست‌آوردهای دو دهه‌ اخیر که در این کشور به دست آماده است دفاع می‌کند و نیز برایتان اطمینان داده می‌شود که صلح در کشور به معنی برگشت به عقب نیست.»

رئیس شورای عالی مصالحه ملی این کشور همچنین گفت: «مردم و حکومت افغانستان حسن نیت‌شان در ارتباط با  صلح را نشان دادند و اکنون نوبت طالبان است تا دست از بهانه‌جویی بردارند و به مذاکرات صلح بپیوندند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تاکید کرد که: «در جریان گفت‌وگوهای صلح بین‌افغانی هیچ تصمیمی خلاف منافع مردم افغانستان گرفته نمی‌شود.»

شهروندان افغانستان به ویژه زنان این کشور نیز تاکید دارند که نتیجه مذاکرات صلح بین‌افغانی نباید به معنی برگشت به عقب باشد و دستاوردهایی را که مردم افغانستان در زمینه حقوق زنان، آزادی بیان، حفظ نظام جمهوریت به دست آورده‌اند در میز مذاکره با طالبان به معامله گرفته شود. آن‌ها صلحی می‌خواهند که خواست و اراده‌ تمام شهروندان افغانستان باشد و بتوانند که خود را در نظام آینده ببینند.

سوسن مرسل، فعال جامعه مدنی می‌گوید: «ما در نشست‌های مختلف و دیدارهایی که با مسؤولین حکومتی به ویژه سیاسیون که در روند صلح بین‌افغانی دخیل‌اند داشتیم، نظریات و دیدگاه‌های خود را به طور مشخص ارائه کردیم و گفتیم که صلح نباید به معنی برگشت به گذشته سیاه و تاریک افغانستان باشد و دستاوردهایی را که در زمینه‌های مختلف مردم به ویژه زنان افغان به دست آورده‌اند، نباید به معامله گرفته شود و پس از ختم روند صلح بتوانیم که به حقوق اساسی خود دستر‌سی داشته باشیم. ما در این راه مبارزه کردیم و در صورت نیاز مبارزه ما ادامه خواهد داشت.»

شکیلا نرگس، ساکن کابل گفت: «ما خواستار تامین صلح و ثبات دائمی در افغانستانیم که حقوق تمام شهروندان کشور در آن حفظ شود و دستاوردهای چندین ‌ساله به ویژه زنان مورد معامله قرار نگیرد و به هیچ گروهی اجازه داده نشود که برای معامله در این زمینه حرف بزنند. من از هیات افغانی و زنانی که به نمایندگی ما همراه با طالبان صحبت می‌کنند، می‌خواهم که هیچ گفت‌وگو و مذاکره‌ای در پشت پرده صورت نگیرد و نیز تصمیم نگیرند که پس از توافق با طالبان پشیمان شوند و نزد ملت روسیاه بمانند. هیات افغانی باید با طالبان به نمایندگی ملت بزرگ افغانستان صحبت کرده و خواسته‌های ملت را در میز مذاکره واضح و روشن بیان کنند و به طالبان بگویند که این خواست و اراده ملت افغانستان است، نه دیدگاه و نظریات ما.»

فیاض فرهاد، ساکن کابل می‌گوید: «ما خواستار صلح‌ایم که جنگ و بدبختی را در کشور ما به پایان برساند. مردم در فضای صلح‌آمیز زندگی کنند. صدای جنگ، تعصب و زورگویی دیگر شنیده نشود. مردم به نام‌های مختلف قربانی ندهند و عزیزان‌شان دیگر کشته نشوند. ما خواستار تصمیمی هستیم که به آرزوی دیرینه ما که همانا صلح است برسیم و همه دست به دست هم داده برای آبادی و روشنایی کشور خود تلاش کنیم.»

دولت افغانستان و مردم این کشور نیز بارها تاکید کرده‌اند که خواهان صلح با عزت و دائمی در کشورند و با تمام توان از جمهوریت، دستاورهای چندین ساله، آزادی بیان، حقوق زنان این کشور دفاع می‌کنند و صلحی می‌خواهند که خواست و اراده‌ تمام مردم افغانستان در آن دخیل باشد و هیچ فردی از روند صلح ناراضی نباشد.

بیشتر از