۱۲ تریلیون دلار هزینه پر کردن شکاف دارایی بین سیاهان و سفیدپوستان در آمریکا

«به نظر می‌رسد در حال حاضر ظرفیت برای پیشرفت در این حوزه فراهم‌تر است»

اکثریت قریب به‌اتفاق آمریکایی‌ها هنوز با پرداخت یک‌باره غرامت برای پر کردن شکاف همیشگی میان دارایی‌های شهروندان سیاهپوست و سفیدپوست مخالفند- Brandon Bell  / Getty Images via AFP

یک اقتصاددان معروف آمریکایی می‌گوید باید ۱۲ تریلیون دلار به عنوان غرامت برده‌داری به آمریکاییان سیاهپوست اختصاص داده شود تا شکاف نژادی در ثروت از بین برود.

ویلیام دریتی جونیور (استاد دانشگاه دوک) و کریستن مالن (نویسنده) در همکاری با مؤسسه روزولت گزارشی منتشر کردند و در آن از غرامت برده‌داری نوشتند.

استاد دریتی و خانم مالن در این گزارش نوشته‌اند برای پر کردن شکاف موجود میان دارایی‌های سیاهپوستان و سفیدپوستان باید بین ۲۰ تا ۱۲ تریلیون دلار یا به عبارتی ۸۰۰ هزار دلار به ازای هر خانوار سیاهپوست، هزینه کرد.

در این گزارش آمده است: «دولت ایالات متحده یعنی مقصر این موضوع، باید این بدهی را بپردازد.»

طبق این گزارش، «اگر می‌خواهیم به شأن انسانی و شهروندی آمریکاییان سیاهپوست احترام بگذاریم و رنجی را که در طول تاریخ برده‌اند به رسمیت بشناسیم، جبران کنیم و بر آن نقطه پایانی بگذاریم، باید خسارت‌ها را با پرداخت پول جبران کنیم.»

نویسندگان این طرح پیشنهادی از دولت خواسته‌اند که در گیرودار ناآرامی‌های مدنی در پی مرگ جرج فلوید، پرونده پرداخت غرامت را در سطح کشوری دوباره باز کند.   

بیش از ۱۴۰ عضو کنگره تا امروز لایحه پیشنهادی هیئت بررسی و پرداخت غرامت به آمریکاییان آفریقایی‌تبار را امضا کرده‌اند. این لایحه در ماه مارس تقدیم مجلس شده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، در سال ۲۰۱۴ که این لایحه تقدیم مجلس شد فقط دو نماینده حاضر به امضای آن شدند.

استاد دریتی در مصاحبه با تلویزیون سی‌ان‌بی‌سی گفت: «به نظر می‌رسد که در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری که شاهد بوده‌ایم، ظرفیت برای پیشرفت در این حوزه فراهم‌ است.»

طبق این گزارش، کسانی واجد شرایط پرداخت غرامت هستند که پیش از دوران «جنگ سرد» جزو نوادگان زنده بردگان در ایالات متحده بوده‌اند و در مدارک رسمی شناسایی‌شان «خود را سیاهپوست معرفی کرده‌اند.»

در گزارش آمده است: «سخن کوتاه، سیاهپوستان آمریکایی که از نوادگان بردگان در ایالات متحده‌اند، جامعه هدف این طرح پیشنهادی پرداخت غرامت هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکثریت قریب به‌اتفاق آمریکایی‌ها هنوز با پرداخت یک‌باره غرامت برای پر کردن شکاف همیشگی میان دارایی‌های شهروندان سیاهپوست و سفیدپوست مخالفند.

به گزارش رویترز، طبق نظرسنجی‌های مؤسسه ایپسوس در ماه ژوئن از هر پنج شرکت‌کننده اهل ایالات متحده فقط یک نفر باور دارد که باید «از محل مالیات‌ها برای پرداخت غرامت به نوادگان بردگان تأمین اعتبار کرد.»

اما استاد دریتی و خانم مالن می‌گویند: «در طرح پرداخت غرامت‌ها برای جبران خسارت باید هدف اصلی ما پر کردن شکاف میان ثروت (خالص پیش از پرداخت مالیات) سفیدپوستان و سیاهپوستان باشد.»

استاد دریتی بیش از ۳۰ سال است که موضوع علت و چگونگی پرداخت این غرامت‌ها را بررسی می‌کند. خانم مالن نیز مدرسی است که موضوع کارهایش نژاد، هنر و تاریخ است.

این گزارش جدید از کتاب تازه منتشر شده‌ این نویسندگان با عنوان «از اینجا تا برابری» برگرفته شده است.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد