آغاز پرواز‌های هواپیمایی کانتاس استرالیا به قطب جنوب

هواپیمایی کانتاس پرواز به قطب جنوب را جایگزین پرواز‌های لندن می‌کند

شرکت هواپیمایی کانتاس بزرگترین شرکت هواپیمایی استرالیا است-Saeed KHAN / AFP

هواپیماهایی که برای پرواز مستقیم میان بریتانیا و استرالیا خریداری شده بودند، اکنون به پروازهای تفریحی شرکت «کانتاس» به قطب جنوب اختصاص داده شده‌اند.

شرکت کانتاس در ابتدا بوئینگ‌های ۷۸۷ موسوم به «دریم لاینِر» خود را به پرواز ۱۴ هزار کیلومتری بدون توقف میان فرودگاه‌های «هیث‌رو» در لندن و «پِرت» در غرب استرالیا اختصاص داده بود.

پروازهای بدون توقف میان دو کشور که از ۲۵ مارس ۲۰۱۸ آغاز شد، بسیار محبوب بود، تا زمانی که همه‌‌گیری کرونا کلیه هواپیماهای این خط را بر زمین نشاند. 

از آنجا که معلوم نیست استرالیا بار دیگر در چه تاریخی مرزهایش را به روی گردشگران بین المللی بگشاید، شرکت کانتاس تصمیم گرفته است که همین پرواز بدون توقف دوسره را به قطب جنوب انجام دهد. 

برنامه این پروازها را شرکت «انتارکتیکا فلایتز» ( پروازهای قطب جنوب) در حومه جنوب شرقی شهر ملبورن سازماندهی می‌کند که اکنون بار دیگر در قرنطینه قرار گرفته است. 

قرار است پروازهای تابستانه جنوب از روز ۱۵ نوامبر از مرکز ایالت ویکتوریا آغاز شود که فعلا تحت مقررات کروناست.

بهای بلیت رفت و برگشت پرواز ۱۳ ساعته بدون توقف به قطب جنوب، ۱۱۹۹ دلار استرالیایی برابر با ۶۵۶ پوند است.

به بسیاری از مسافران دو کارت پرواز داده می‌شود که در حین پرواز صندلی‌هاشان را عوض کنند تا همه بتوانند به یک میزان از منظره بیرون پنجره استفاده کنند.

هر مسافری برای نیمی از پرواز یک بلیت کنار پنجره یا متصل به آن خواهد داشت که در نیمه پرواز عوض می‌شود.

اما دارندگان بلیت‌های ارزانقیمت که به آن رده «اکونومی اِکسپلوُرِر» گفته می‌شود، در ردیف‌های بدون پنجره می‌نشینند و در طول راه هم صندلی‌شان عوض نمی‌شود.

ارزانترین بلیت برای صندلی کنار پنجره، ۱۰۰۰ دلار استرالیا  گرانتر از بلیت‌های اکونومی عادی، یعنی معادل  ۱۲۰۴ پوند است.

اما به مسافران ردیف‌های میانی هواپیما هشدار داده شده است که ممکن است بال هواپیما جلو دیدشان را بگیرد. مسافر در صورت تمایل می‌تواند برای رزرو یک صندلی ردیف‌های عقب هواپیما یا به گفته این شرکت «درجه اکونومی برتر»،  ۱۰۰۰  دلار استرالیایی بیشتر بپردازد.

شرکت «پروازهای قطب جنوب» در مورد این رده‌بندی می‌گوید: «کلیه صندلی‌ها از بال دور هستند و منظره‌ای عالی دارند.» 

گران‌ترین بلیت‌ها به قیمت ۷۹۹۹ دلار استرالیایی برابر با ۴۳۷۹ پوند به درجه «بیزینس دولوکس» تعلق دارند که متضمن صندلی کنار پنجره برای نیمی از پرواز و «سرویس کامل قسمت درجه یک بین‌المللی» خواهد بود.  

بخش اعظم این پرواز روی دریا  و حدود یک سوم آن بر فراز قطب جنوب صورت می‌گیرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شرکت می‌افزاید: «برفراز قطب جنوب، بیشتر مسافران صندلی‌ها‌شان را ترک می‌کنند و در هواپیما حرکت می‌کنند تا به همه امکان لذت بردن از منظره را بدهند.»

«هواپیما در مناطقی روی یک خط شبیه به عدد هشت لاتین حرکت می‌کند تا دیدن مناطر فوق‌العاده از هردو سوی هواپیما ممکن باشد.» 

مسافران نیازی به گذرنامه ندارند، زیرا هواپیما روی قطب فرود نمی‌آید و درنتیجه، پروازی داخلی تلقی می‌شود.

پایین‌ترین نقطه پرواز حدود سه هزار متر از سطح دریا فاصله خواهد داشت و هواپیما دستکم ۶۰۰ متر بالای مرتفع‌ترین نقطه در مساحت برابر با ۱۸۵ کیلومتر باقی خواهد ماند. 

این روشی جاافتاده پس از تراژدی پرواز تفریحی قطب جنوب در سال ۱۹۷۹ است که در جریان آن کلیه ۲۷۵ سرنشین پرواز شرکت هواپیمایی نیوزیلند بر اثر اصابت هواپیما به کوه «اربِس» در ارتفاع ۵۰۰ متری کشته شدند.  

دومین پرواز از ملبورن برای شب سال نو درنظر گرفته شده است که مسافران آغاز سال ۲۰۲۱ را در نیمه‌شب، اما در روشنایی روز برفراز قطب جنوب جشن می‌گیرند.

این گونه پروازهای تفریحی همچنین در روزهای ۲۲ نوامبر ۲۰۲۰ و ۲۱ فوریه ۲۰۲۱ از شهر سیدنی، روز ۲۶ ژانویه (روز استرالیا) از شهر پِرت، ۷ فوریه ۲۰۲۱ از بریزبان، و ۱۴ فوریه ۲۰۲۱ در روز والنتاین، از شهر آدلید برنامه‌ریزی شده است.

شرکت هواپیمایی تاکید می‌کند که کلیه مسافران فرم‌های مخصوص سلامت را تکمیل می‌کنند و پیش از پرواز درجه حرارت بدن‌شان گرفته می‌شود.

مقامات شرکت می‌گویند: «هر کس که درجه حرارت بدنش بالای ۳۸ یا بیشتر باشد، اجازه ورود به هواپیما نخواهد داشت، اما شرکت پرواز قطب جنوب کوپنی اعتباری برایش صادر خواهد کرد که برای پروازهای آتی این شرکت از آن استفاده کند.»

از آن گذشته، پوشش صندلی‌ها هنگام جابه‌جا شدن مسافران تعویض می‌شود.

© The Independent

بیشتر از جهان